Морис Равел: Моят шедьовър ли? Ама, разбира се не Болеро! В него няма музика...

Морис Равел

Животът на Морис Равел преминава под знака на особен вид двузначност. Изпъстрен е с всевъзможни парадокси. Най-често свиреният френски композитор остава скрит, непроницаем въпреки огромната си популярност. Външно общителен, заобиколен от приятели, Равел изпитва панически ужас от непремерен жест или емоционално излияние. Зад изящна скептичност и ирония се крие ранима душа. Видни критици не пропускат шанса да рамкират музикалните творения на Равел. Според тях те излъчват блестящ, но хладен темперамент. При това лишен от живо, трепетно дихание. Вероятно така им е по-удобно. Щукеншмид твърди, че няма по-загадъчна фигура от Морис Равел сред композиторите от началото на XX век. Според Марсел Марна маестрото е последният автор, изцяло достъпен за непросветените. Автор, който отговаря на критерии, отнасящи се до Монтеверди, Хайдн или Бетовен. Статистиката отчита, че по продажба на звукозаписи с класическа музика, Равел сякаш е недостижим! Прословутата швейцарска точност (наследена по бащина линия) и огненият темперамент (завещан от майчиния род) съжителстват в удивителна хармония у Равел. Тръгва по свой път от лоното на импресионизма, за да напусне сетне пределите му завинаги. Равел не прекъсва нишката с традициите на XVIII и XIX век. В ранните му творби се усеща влиянието на Дебюси, Шабрие, Сати и Габриел Форе - учителят в Парижката консерватория. Равел търпеливо изучавал ортодоксалните композиционни правила, които преподавал неговият професор.
Сетне с радост ги ...заобикалял. „Първо чертая хоризонтала и вертикала. Едва тогава започвам да рисувам свободно...”
Впрочем Морис Равел притежава рядко срещано качество: умеел да гледа на музиката си отстрани. За него тя винаги била игра със съответните правила, разбира се. В живота на Равел светлини и сенки оформят причудливи плетеници. Редуват се триумфи със страховити провали. Не се лута. Работи бавно, вглеждайки се във всеки елемент. Оставя около 60 опуса. Някои наричат това „фабрика за шедьоври”. В писмо до италианския си колега Алфредо Казела Равел споделя: „Писането добива при мен характер на тежка болест. А симптомите - вътрешен огън, безсъние, загуба на апетит...” Повечето произведения на великия френски композитор обаче звучат така, сякаш са създадени на един дъх! Едва след смъртта му през 1937 година откриват в ескизите многобройни поправки и варианти, които чертаят пътя към съвършенството. През 1928 авторът прекосява океана за първото си голямо турне в САЩ. Триумфът е така впечатляващ, че Равел тъжно поклатил глава: „Подобно нещо не би могло да се случи в Париж!” Най-големите вестници отразяват събитието на цели страници, а единственият, който излиза на френски в Ню Йорк не обелва и дума.
В Кливлънд 3500 аплодират възторжено на крака маестрото, който сам дирижира творбите си. Впрочем Равел бил заклет фен на американските джазмени и не пропускал гастролите им в Париж. На всичко отгоре любимият му териер се наричал Джаз!  
По време на Първата световна война композиторът категорично застава срещу организацията за защита на френската музика! Счита музикалния обмен за абсолютно необходим, жизненоважен. Морис Равел поддържа близки контакти със Стравински и Казела, с Рихард Щраус, Шьонберг, Барток... А биографът му Марсел Марна обобщава: „Сътвореното от гениалния маестро повече от всяка друга музика владее тайната да прониква в дълбините на душата, без да говори с езика на бурната страст. Колкото до Болеро, чувал съм какви ли не определения: необикновен музикален фокус, разходка из душата, хипнотична амалгама от монотонност и деликатна изисканост... Убеден съм, че всичко това го има в най-прочутата творба на Равел”, повдига завесата Марсел Марна. Когато попитали композитора за неговия фаворит сред произведенията му, отговорил с присъщия лаконизъм и ироничен привкус: „Ама разбира са не Болеро! В него няма музика...”

На седми март преди 140 години е роден Морис Равел, а в неделната вечер ще си припомним някои от неговите шедьоври: „Игра на водата”, „Валсът”, „Гробът на Купрен”, откъс из операта „Испански час”, клавирен концерт № 1 и, разбира се знаменитото Болеро. При това в два варианта.

неделя, 8 март от 19.30 часа      

Още от категорията
Анна Томова-Синтова

Сценичните образи на Анна Томова-Синтова

В оперната вечер ще слеем в едно миналото и настоящето. Настоящето, защото ще бъдем с една от най-емблематичните ни оперни певици. Миналото - благодарение на записите, които съхраняваме в нашата фонотека и благодарение на които ще се върнем десетилетия назад, за да проследим сценичните й превъплъщения. От 20.00 до полунощ ще бъдем с изкуството на Анна..

обновено на 16.11.18 в 16:41
Квартет

Квартет "Големинов" - за отговорността да защитаваш едно голямо име

Различни периоди и аспекти от камерното творчество на акад. Марин Големинов  бяха представени на 12 ноември в залата на Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров". Благодарение на фондация "Музикартисимо" и на Мила Павлова - артистичен директор на фестивала "Дни на музиката в Балабановата къща", след Пловдив и столичната публика аплодира..

публикувано на 16.11.18 в 15:16
Антони Вит

Диригентът Антони Вит: Приемам за мисия да представям музиката на Полша

Един от доайените на полската диригентска школа - Антони Вит (в момента главен диригент на Наварския симфоничен оркестър в Памплона, Испания, и почетен диригент на Краковската филхармония), беше в България по покана на Софийската филхармония и Полския институт за отбелязването на 100-годишнината от независимостта на Полша и установяването на..

публикувано на 16.11.18 в 14:57
Tube Hedzzz

Tube Hedzzz с нов албум и концерт в Пловдив

Българската инди рок банда Tube Hedzzz ще представи новия си албум "Beyond" на концерт тази вечер в Пловдив. На сцената ще излязат Ангел Дюлгеров (китари), Веселин Веселинов-Еко (бас китара), Росен Ватев (барабани) и Пламен Денчев (клавиши). „Блус рок фънк линията от първия албум ще бъде запазена, но ще е много по-богата“, сподели в..

публикувано на 16.11.18 в 14:54
Мага Алиев в студиото на „Нощен Хоризонт“.

Мага: Белезите по сърцето са много полезни за душата

„Не съм спрял, не съм се разочаровал, все още всеки ден намирам смисъл да се събудя и да отида в студиото, ето това за мен е постижение. Признанието е на композитора Магомед Алиев – Мага. В „Нощен Хоризонт“ той оцени късмета, който е имал – в професионалния си път да среща правилните хора, „които са писали страхотни текстове към музиката ми,..

публикувано на 16.11.18 в 13:46

В търсене на нови решения – "Палячи" от Леонкавало

„Палячи“ от Руджеро Леонкавало е в духа на емблематичната комедия дел арте – пътуваща театрална трупа, чиито актьори се превъплъщават в образите на Коломбина, Арлекин… Сюжетът е съвсем подходящ за „сливане“ на двете съвременни сцени – циркова и оперна. На 19 и 20 ноември трупата на Старозагорската опера ще представи „Палячи“ под купола на..

публикувано на 16.11.18 в 12:40

От "Лалето" до "Латино-Грами"

Преди пет години  фламенко певецът Арканхел  изнася първия си концерт в  „Джаз+ фестивал“  в София.  Вечерта след концерта слуша традиционна българска музика с организаторите Маргарита и Явор, познати също като „Дюкян Меломан“. Като на шега те го свързват с диригента Георги Петков (работил преди това на софийска сцена с Боби МакФерин) и така преди..

обновено на 16.11.18 в 11:11