Режисьорката Малина Петрова, която направи филма „Приключено по давност“ и която е свидетел по пожара, казва, че пожарът е историческа целесъобразност.
Влагам ирония. Чрез този пожар те се усъвършенстват в заблудата, в лъжата, в подмяната, в това, че окрадоха материално държавата, използвайки този пожар, прикривайки документи, изчезнали документи, изчезнали финанси, изчезнали решения на Политбюро – всички онези следи, които могат да отведат към истината и които би трябвало да изправят много хора пред съда.
Според нея съдебната власт никога не е имала за цел да открие истинските виновници:
Например – започва едно дирене по съвършено фалшива следа. Намират се виновници, които нямат нищо общо с истинските виновници. Не се прави нищо, докато мине давността. Ако те не се страхуваха от истината, тогава щяха да заведат дело, преди да е изтекла давността.
Тя сподели още:
Аз успях да докажа, че документите по процесите Трайчо Костов не само не са изчезнали, но се съхраняват много грижливо в самата сграда на Партийния дом в подземията. Потресаващи документи, необработени архиви. Разказвала съм го много пъти – видях хора с черни маски, които разбиваха, запалваха, които имитират на места пожар с важни документи, а всъщност няма такива. Вече беше разпространено всички архиви по процесите Трайчо Костов са изгорели, ама аз знаех къде се намират и подпалвачите не бяха стигнали до тях.
Малина Петрова разкрива тайния път на архивите в интервюто на Таня Величкова. Цялото интервю може да чуете в звуковия файл.