Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Д-р Стефан Константинов: С отиването си в дадена болница хората "гласуват" за нея

Категорично съм „за“ болниците да правят анкети за удовлетвореността на пациентите, здравната каса също може сама да си прави анкетите, но анкетьорски фирми и социологически агенции да правят проучване е доста опасно и притеснително - това коментира в ефира на "хоризонт" бившият здравен министър д-р Стефан Константинов по повод публикувания от здравното министерство проект за наредба за измерване на удовлетвореността на пациентите от медицинските дейности. Проектът предвижда анкетиране на случаен принцип на пациенти, лекувани в различни звена на системата и съответно оценяване на болници според получените резултати. Според  Стефан Константинов, в момента с отиването си в дадена болница за лечение хората дават своя глас за нея. Той изрази опасенията си, че механизмът на анкетиране, заложен в новата наредба, ще наруши конфиденциалността на данните около лечението на даден пациент:

 ...Това може би е логическо продължение на идеята с пръстовите отпечатъци, където ни вкарват в един сериал: някой все мисли за нас, за нашето добро и иска да ни помогне... Вие съгласна ли сте да отидете и всички да знаят кой лекар, коя болница, коя лаборатория сте посещавали и да ви питат дали сте удовлетворена?

Ексминистърът попита редно ли е тази информация да стига до хора, които нямат връзка с медицината. Според него, това създава дълбоко бюрократизиране на здравеопазването пак в името на добри помисли, защото тези агенции няма да работят без пари. Константинов посочи още, че това се прави, за да се реши с кои болници касата да сключи договор, едни болници да получат добри оценки, а други лоши:

Представете си бутикова болница, хубава, лъскава, където ходят заможни пациенти. Те винаги ще бъдат доволни от обслужването, защото там ще има индивидуално обслужване…И си представете голяма многопрофилна болница, където ходят хора средна ръка, от по-ниско социално стъпало, където обаче се върши огромна работа. Там ще имате начумерени санитарки….но въпреки това хората ходят в тази болница, защото знаят, че там медицинският им проблем се решава и то без много пари… и ние ще трябва да изберем с коя болница да работи здравната каса и като изберем, дали ще може нещо по-добро да стане за пациента?

От своя страна Иван Димитров, представител на пациентите, се съгласи с изразената от д-р Стефан Константинов позиция и допълни, че предвиденият в проектонаредбата начин на анкетиране на пациентите крие риска от изкривяване или добавяне на информация, която не отговаря на действителността, от некоректни и нелоялни хора, свързани с определени структури в администрацията на здравната система:

Това е идея някой да  се облагодетелства с определена сума в един проект, който със сигурност няма да свърши работа...В цяла Европа и в цял свят където е доволен пациентът той отива в тази болница и след него вървят парите… Ако на третия път не съм доволен, ще ходя в друга болница. Това е естественият начин да разбереш коя болница ти предлага адекватна услуга.

Разговорите с д-р Стефан Константинов и с Иван Димитров можете да чуете в звуковите файлове.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна