Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Калина Бозева: Сгрешена е концепцията за обучение по български за децата с друг майчин език

Не се отчита фактът, че обучението по български език трябва да се организира по два различни начина – за децата, за които той е майчин, и за тези, за които не е. При нас един лингвистичен концепт се отчита идеологически, което е неграмотно и недопустимо, това е устойчиво неразбиране, че българският език за децата с друг майчин език не е втори по значимост език, а втори по ред на усвояване. Този коментар направи в предаването "Преди всички" Калина Бозева от фондация "Междуетническа инициатива за човешки права" преди днешната дискусия в Червената къща "АзБучни истини: за обучението по български език".

Градим къща върху криви основи и подвижни пясъци, констатира Бозева и допълни, че многократните експертни опити да се инициира разговор по темата досега имат формата на еднопосочни опити за граждански въздействия върху институциите.

Калина Бозева обясни, че за децата с майчин турски и майчин ромски език трябва да има вариантна програма към основната и да се изготвят методически помагала за учителите как да организират учебното съдържание, така че те да се движат по паралелна приобщаваща програма до изравняване на нивото на познание на езика с това на децата от основната група, владееща български език.

Всеки първи език дава различни интерференции на лингвистично ниво, които трябва да се отчитат при приобщаването на децата към втория език, подчерта Бозева. По думите й, такива практики са установени много отдавна и не означават разделение на децата по езици. Този модел се прилага и за българчетата в чужбина, които най-напред са усвоили езика на държавата, в която живеят.

Филолози и психолингвисти са се произнесли върху общите предложения, които целят поне да започне разговор по темата. В монокултурна и моноезикова среда нивото на българския език е като ниво на чужд език, посочи още Калина Бозева и уточни, че в досегашните образователни практики у нас се отчитат реалностите само на децата с формирани езикови компетентности по български език при влизането им в училище.

Още по темата - в звуковия файл.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна