Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Националната гореща линия за хора, пострадали от насилие, стана на 20 години

Снимка: архив


Националната гореща линия за хора, пострадали от насилие, вече стана на 20 години. Жана Савова, която е част от екипа на Фондация "Анимус" и координатор на горещите телефони, каза в ефира на "Хоризонт",  че за двете десетилетия, през които линията работи, се е повишил броят на обажданията от страната за разлика от началото, когато те са били по-често от столицата. Само за първите шест месеца на настоящата година е имало 990 обаждания на горещата линия, при 31 000 за 20 години. 

Жана Савова обясни:

Има един пик на обажданията около 2011 - 2012-та година, като в момента отново има леко повишение спрямо предишните години. Линията е предназначена за всеки, който е пострадал, независимо от формата на насилие  - дали е домашно, дали е сексуално, дали е форма на трафик на хора или каквато и да е друга форма на злоупотреба.  

Имаме повишаване на обажданията, свързани с домашно насилие и бих казала че това най-вероятно се дължи на по-доброто разпознаване,  че това не е нормален семеен конфликт, а форма на насилие, посочи още Савова, като допълни:

Истината е, че повечето обаждания са свързани с домашно насилие и това е нещо, което се развива през годините. Всъщност в момента процентът ни е по-висок, бих казала, че това се дължи наистина на по-доброто разпознаване, че това е форма на насилие, но в последно време -  в последните месеци и години, ние се срещаме с много драстични форми, които стигат до убийство. И може би хората са по-чувствителни по тази тема и затова по-ангажирано търсят помощ  - не само тези, които самите са пострадали, а също така и техни близки, съседи, свидетели на улицата.

Жана Савова обясни още, че при обаждане на горещата линия се прави оценка: Колко е спешен случаят и дали има в момента, по време на обаждането нещо, което да застрашава живота или здравето на човека или той е на сигурно място и може да си даде е време, да сподели, да обсъди проблема и да реши какво да прави.

Насочваме в повечето случаи хората сами да търсят помощ, къде да я потърсят, изготвя се и план кое е най-спешното в момента -  коя е първата институция, към която трябва да се обърнат, но, естествено, ние сами бихме могли да подадем сигнал към някоя от съответните служби, допълни Савова.

Сред обаждащите се най-много са тези, които търсят помощ при домашно насилие - 51%  или над 17 000 души през годините. От септември 1999 г. горещата линия предоставя и безплатни юридически консултации. Сега тези консултации са всяка сряда от 17 до 21 ч. Линията разполага и с безплатен номер 0800 1 86 76

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна