Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мащабно проучване в шест европейски страни показа, че потребителите не познават правата си

Снимка: БГНЕС

Европейските потребители все по-често биват атакувани от подвеждащи реклами онлайн, заради които понякога им се налага да плащат за нежелани стоки или услуги. Това е и причината мрежата от европейски потребителски центрове да даде съвети как да се идентифицират и избягват така наречените "абонаментни кампании". Директорът на Европейския потребителски център у нас Игнат Арсенов коментира:

По наши наблюдения примамливите оферти в интернет са доста зачестили - така наречените "изгодни реклами", които ни се предлагат. Най-честите са в социалните медии или пък като изскачащи прозорци, когато ровим в някой сайт или в телефона си, където виждаме нещо много изгодно.


Какво ни провокира? На първо място, тези абонаментни капани съществуват отскоро - от 10-15 години, но в последните 5 години зачестяват. Това ни провокира да решим тази година да направим това интересно проучване, за да видим как хората се отнасят към абонаментните капани, като трябва да кажем, че в проучването първите четири въпроса са свързани с най-основните права на потребителите. Прочуването е направено в шест държави - във Финландия, в Норвегия, в Швеция - Скандинавските държави, и в Австрия, Белгия и Холандия, които са държави с висок стандарт на живот и се предполага, че информираността на потребителите е по-голяма, ползват много интернет. Но се оказа обаче, че това не е така.


От четирите основни права (на потребители) само 10 процента от запитаните познават и четирите права. На първо място е например - имам ли право да върна една стока, по интернет закупена, в седемдневен срок: вярно или невярно. Това е невярно! Седемдневният срок вече е сменен отпреди 4 години. Вече срокът е 14-дневен.


Има следващ въпрос. Аз имам право да я върна в 14-дневен срок от покупката: вярно или невярно. Отново хората бъркат и на този въпрос. В България се оказа, че ние проблем нямаме. Повече от половината от хора познават това свое право.


Друго важно нещо е - вярно ли е, че ако нещо не съм си го поръчал и ако дойде вкъщи и ми го доставят -  вярно ли е, че не съм задължен да го приема, или че не съм задължен да го връщам, ако ми го оставят. Това е вярно, да. Когато нещо не съм поръчал и някой ми го доставя, аз не съм длъжен да го платя и да го приема. Защо ще го приемам или ако го приема, да ми кажат после: "Връщай го!". Никъде не съм дал никакво съгласие за такова нещо, пък дори то да е безплатно или каквото и да ми се рекламира.


И на последно място хората не знаят, че имат защита и чрез банките, а именно - ако са платили с кредитна карта, съответно могат да си потърсят парите чрез банката, ако нещо, което не са поръчали или дори са поръчали, ако дойде дефектно, имат право да оспорят самото плащане или ако са изтеглили пари без тяхна оторизация, могат да отидат в банката и да оспорят плащането към този търговец.


И се оказа, че наистина хората масово не знаят тези свои права. Именно поради това нашата цел е да информираме, защото какво показа и проучването - че когато хората са информирани да разпознават абонаментните капани и когато те познават правата си, това е пътят, по който да ги избегнат. След това, ако вече веднъж влезем, е трудно.

Още за правата на потребителите ще научите, ако чуете цялото интервю с директора на Европейския потребителски център - от звуковия файл.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна