Тодор Матев директор "Продажби на дребно" в ЧЕЗ обаче успокои, че практиката съществува отдавна, а лихвите по дадена сметка не се водят като отделна фактура
Лихвите не се водят в отделна сметка или отделна фактура. Просто в определени случаи те се появяват в отделен ред - когато фактурата, която е довела до тези лихви, е платена преди това и вече не съществува за плащане. Тези лихви, които се отделят на отделен ред, не са към сметката, която сте платили, защото сте платили по-рано сметката, която е била просрочена и е довела до натрупване на тези лихви. Фактура за лихви не се издава и не се трупат лихви в отделна сметка! Такова нещо няма и е невъзможно да се получи като печатен документ и като фактура!
В най-добрия случай лихви не се трупат, защото се плаща навреме, но, когато клиентът закъснее с плащането по дадена фактура и я плати по средата на месеца, когато отиде да плаща на каса следващата си фактура, има една лихва, която се изчислява само един път в месеца и тя се изчислява допълнително, тъй като е невъзможно в момента на плащането тя да бъде изчислена от самия посредник на самата каса.
Тези лихви се визуализират на отделен ред, тъй като фактурата, по която са изчислени, вече е била платена в предишен момент.
Според Общите условия ЧЕЗ има право да прекрати електрозахранването и при една неплатена сметка, но за да се стигне до това се минава през много други етапи, обясни Матев:
Първо, след издаване на фактурата, всеки един битов клиент има 20 дни, в които може да плати сметката си безлихвено. След това има още 10 дни, в които не се прекъсва, а се трупа само лихва. Тоест, 30 дни след издаване на фактура, той има право да плати тази сметка без да бъде прекъснат. След това, ние възлагаме прекъсването на мрежовото предприятие, към което е присъединен клиентът, но това прекъсване, според графика на техническите екипи, може да се случи и на следващия ден, но може да се случи и след две седмици
Захранването се прекъсва само за неплатена издадена фактура. Лихвите не са отделна фактура и не се прекъсва за тях!