Премиера на „Аида“ в Шведската кралска опера

| обновено на 14.03.18 в 18:03
Кристина Нилсон в "Аида"
Снимка: Markus Gårder

Обикновено цялата война между Египет и Етиопия се състои между първо и второ действие на операта „Аида“ от Верди, макар и да остава невидима за зрителя. Първо действие завършва с изпращането на египетската армия под възгласите: Война! Смърт на чужденците!, а във второ действие победителите се завръщат и са посрещнати с триумфалния марш. Но в новата постановка на Шведската кралска опера войната е представена далеч по-осезаемо! По време на триумфалната сцена Радамес е завладян от мислите за бомбардировки, екзекуции, кръвопролития. Триумфалният марш придобива горчив ироничен привкус.

„Аида” е драма на любовния триъгълник в сянката на голямата политика, чиято кулминация е конфликтът между дълга и любовта /Дъщерята на фараона Амнерис е влюбена във воина Радамес, който на свой ред е влюбен в робинята Аида, която пък се разкъсва между любовта си към него и към родината/. Канадският режисьор Майкъл Кавана, който постави на сцената на Стокхолмската опера „Никсън в Китай“ – друга политическа драма с грандиозни масови сцени, е направил една доста по-пуста „Аида“. Сценографията на Магдалена Оберг е уголемена и празна. Благодарение на прекрасното художествено осветление на Линус Фелбом боядисаните в златно основи създават усещането за старинна тронна зала. Екрани и завеси се издигат и спускат, за да откроят различни части от декора. Усърдно се използват подемните съоръжения при появата и извеждането на действащите лица. И всичко това създава по-скоро усещане за концептуалност, отколкото естетическо възприятие.

Хорът пее прекрасно, но се движи сковано в костюмите на войници с ботуши и автомати и свещеници в дълги наметала. Танцовите сцени от оригинала са заменени с робини в семпли сини костюми, които се замерват със сапунена пяна. Звучи ли скучно? Не! Въпреки недостатъците, изпълнението доставя истинско удоволствие! Оркестърът изобразява мрачното вихрено течение на Нил толкова ярко, сякаш току що е пристигнал от Италия. Диригентът Пиер Джорджо Моранди задава темпата на танците така завладяващо, че е трудно да сдържиш краката си да не затактуват. Тромпетите в триумфалната сцена, които са едни от най-впечатляващите в музикалната литература, тук са в пълния си блясък. В сложната главна роля Кристина Нилсон, която току-що е завършила висшето си музикално образование, направи своя дебют. Изпълни ролята на Аида уверено, преодолявайки с лекота трудностите, с шлифован глас, чудесни пианисими, красиво фразиране и артистичност, която има какво да каже. Това беше много успешен дебют, един истински пробив!

Бо Льовендал - Svenska Dagbladet

Новата постановка на "Аида" на Верди на Шведската кралска опера можете да гледате на 17-и март на европейската интернет платформа "OperaVision" тук.





Още от категорията

Спомен за Трифон Силяновски

В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" отбелязваме 95 години от рождението на Трифон Силяновски - забележителен български интелектуалец, композитор, пианист, педагог, музикален теоретик и философ. За блестящото начало на творческия път на Силяновски и за последвалите тежки репресии по политически причини и..

публикувано на 12.12.18 в 20:24

Цигуларката Теодора Късметска-Сороков - специален гост на фестивала в Стара Загора

От няколко години Фестивалът на оперното и балетното изкуство в Стара Загора се разрасна в международен форум, след учредяването на Балканската оперна мрежа. Освен спектаклите, в програмата му присъстват камерни и симфонични концерти, майсторски класове. С такава богата палитра изяви гостува на 49-ото издание на фестивала тази година българската..

публикувано на 12.12.18 в 20:06
Шарл Дютоа и Софийската филхармония

Шарл Дютоа: Ще дирижирам в България отново, сигурен съм!

Жизненият и изпълнен с желание за работа 82-годишен швейцарски диригент Шарл Дютоа гостува миналата седмица на Софийската филхармония и подготви с оркестъра прекрасна френска програма с музика на Морис Равел, Франсис Пуленк и Камий Сен-Санс. В зала „България“ той се срещна за първи път и със солистите Аглика Генова и Любен Димитров - блестящото..

публикувано на 12.12.18 в 19:50

Започва Зимният фестивал в израелския център за танц "Сузан Делал"

Какво е самотата? Балетистите от една от знаковите за Израел трупи за модерен балет „Батшева“ , чийто основен език на движенията се нарича „гага“ и се изучава в хореографските академии по света, и този път са се опитали да увлекат публиката в необичайно сценично приключение. Всяка от частите на представлението е сякаш „сама за себе си“, за..

публикувано на 12.12.18 в 17:54
Фрагмент от обложката на албума

Композиторът Марио Григоров: Импровизацията е в кръвта ми

Българският композитор и концертен пианист Марио Григоров, който работи в Лондон, издаде преди дни своя солов албум, озаглавен "Присъствието на отсъствие". Албумът съдържа осем композиции. "Това съм аз и пианото", казва за проекта си Григоров. Той е ученик на световноизвестния български музикант, пианист и педагог Милена Моллова. "Свирил съм 50 години,..

публикувано на 12.12.18 в 12:48
Voctave

Voctave - Disney в пет октави!

Спомняте ли си фойерверките от анимираното лого на Disney? А сега си представете същия този цветен фонтан, съставен от хармонии и гласове! Това е запазената марка на акапелната група Voctave , която ви представяме тази седмица в "Акапела с Крис и Кос" .  Voctave - музикален проект, зародил се сред група изумителни студийни певци...

обновено на 12.12.18 в 12:32

Ивайло Василев с Първа награда от Международния конкурс "Щелкунчик" в Москва

Продължава приказката на 11-годишния изключително талантлив пианист Ивайло Василев, за когото ви разказахме само преди два дни в сутрешното ни Радиокафе . Той не само достигна до финала на ХIХ издание на Международния конкурс за млади инструменталисти (до 14 години) в Москва, но и спечели Първата награда при пианистите, оставяйки след себе си двама..

публикувано на 12.12.18 в 11:22