Премиера на „Аида“ в Шведската кралска опера

| обновено на 14.03.18 в 18:03
Кристина Нилсон в "Аида"
Снимка: Markus Gårder

Обикновено цялата война между Египет и Етиопия се състои между първо и второ действие на операта „Аида“ от Верди, макар и да остава невидима за зрителя. Първо действие завършва с изпращането на египетската армия под възгласите: Война! Смърт на чужденците!, а във второ действие победителите се завръщат и са посрещнати с триумфалния марш. Но в новата постановка на Шведската кралска опера войната е представена далеч по-осезаемо! По време на триумфалната сцена Радамес е завладян от мислите за бомбардировки, екзекуции, кръвопролития. Триумфалният марш придобива горчив ироничен привкус.

„Аида” е драма на любовния триъгълник в сянката на голямата политика, чиято кулминация е конфликтът между дълга и любовта /Дъщерята на фараона Амнерис е влюбена във воина Радамес, който на свой ред е влюбен в робинята Аида, която пък се разкъсва между любовта си към него и към родината/. Канадският режисьор Майкъл Кавана, който постави на сцената на Стокхолмската опера „Никсън в Китай“ – друга политическа драма с грандиозни масови сцени, е направил една доста по-пуста „Аида“. Сценографията на Магдалена Оберг е уголемена и празна. Благодарение на прекрасното художествено осветление на Линус Фелбом боядисаните в златно основи създават усещането за старинна тронна зала. Екрани и завеси се издигат и спускат, за да откроят различни части от декора. Усърдно се използват подемните съоръжения при появата и извеждането на действащите лица. И всичко това създава по-скоро усещане за концептуалност, отколкото естетическо възприятие.

Хорът пее прекрасно, но се движи сковано в костюмите на войници с ботуши и автомати и свещеници в дълги наметала. Танцовите сцени от оригинала са заменени с робини в семпли сини костюми, които се замерват със сапунена пяна. Звучи ли скучно? Не! Въпреки недостатъците, изпълнението доставя истинско удоволствие! Оркестърът изобразява мрачното вихрено течение на Нил толкова ярко, сякаш току що е пристигнал от Италия. Диригентът Пиер Джорджо Моранди задава темпата на танците така завладяващо, че е трудно да сдържиш краката си да не затактуват. Тромпетите в триумфалната сцена, които са едни от най-впечатляващите в музикалната литература, тук са в пълния си блясък. В сложната главна роля Кристина Нилсон, която току-що е завършила висшето си музикално образование, направи своя дебют. Изпълни ролята на Аида уверено, преодолявайки с лекота трудностите, с шлифован глас, чудесни пианисими, красиво фразиране и артистичност, която има какво да каже. Това беше много успешен дебют, един истински пробив!

Бо Льовендал - Svenska Dagbladet

Новата постановка на "Аида" на Верди на Шведската кралска опера можете да гледате на 17-и март на европейската интернет платформа "OperaVision" тук.





Още от категорията

Втори младежки конкурс за българска класическа музика в Берлин

На 16 юни в Българския културен институт в Берлин се проведе Вторият младежки конкурс за изпълнение на българска класическа музика. През май 2017 година за първи път се събраха германски и български деца в Германия, за да изпълняват музика само и единствено от български композитори. Така директорът на Българския културен институт   в..

публикувано на 20.06.18 в 19:56

Спомен за диригента и композитор Александър Владигеров

В предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" си припомняме талантливия български композитор, диригент и пианист Александър Владигеров. На 15 юни се навършиха 25 години, откакто той си отиде от този свят, а на 4 август можеше да отбележи 85-годишнина. Когато бяхме студенти, в Музикалната академия той беше най-популярната личност. Нямаше събитие..

публикувано на 20.06.18 в 18:50

Монти- екс групата " Ice Cream": "Много бури бушуват в мен"

"Не слушай" - най- новият сингъл на дуета Петя Алекса и Монти излезе година след "Нека бъде лудница". Автор на музиката е Светлин Къслев, текстът е на Монти. Ивомир Пешев заснема видеото, като реализира идеите на двамата изпълнители. "Този път залагаме на простичкото, не искахме да правим претенциозен клип. Песента е достатъчно емоционална и искрена..

публикувано на 20.06.18 в 18:09

50 години Хор на софийските момчета

„VIVA LA MUSICA!" е мотото на тържествения концерт по повод 50 години от създаването на Хора на софийските момчета – първият в България момчешки хор. От основаването му през 1968 до 1989 диригент на състава е Лиляна Тодорова. С много трудолюбие и обич тя изгражда самобитен хоров колектив, който се отличава с добри музикални качества и с малката..

публикувано на 20.06.18 в 17:02
Васил Стефанов

Спомен за диригента Васил Стефанов

Предстои 70-ият сезон на Симфоничния оркестър на Българското национално радио, създаден от маестро Васил Стефанов - важна фигура в българския музикален живот през втората половина на ХХ век. На 6 май 2018 г. се навършиха 115 години от рождението му. Роден в Шумен, Васил Стефанов получава първите си уроци по музика от баща си - виолончелист и..

публикувано на 20.06.18 в 16:57
Израелската опера в Тел Авив

Премиера на „Дидона и Еней“ в Телавивската опера

Има ли нещо по-митично от един мит? Да, морето, което може да направи дори мита за Еней и Дидона твърде реален! Предложението на творците на този спектакъл е влизайки в залата на Телавивската опера всеки да смъкне между 10 и 60 години от гърба си и в продължение на час и 15 минути да поживее в приказките. Предлагат му го бароковият композитор..

публикувано на 20.06.18 в 16:48
“Metá Metá”

Историята на бразилската група "Metá Metá"

Музиката ни не е популярна, но въпреки това има интерес към нея. Това споделиха в интервю за предаването "Хоризонт до обед" музикантите от бразилската група “Metá Metá”:  "Запознахме се с Жозар през деветдесетте години на миналия век. Тогава имахме друг проект, по който работехме, но впоследствие идеите ни прераснаха – издадохме албум,..

публикувано на 20.06.18 в 14:33