За любовта към музиката и театъра с Радостина Николаева

Радостина Николаева в ролята на Манон Леско от едноименна опера на Джакомо Пучини
Снимка: operavarna.com

Професионалният път на Радостина Николаева започва от родния ѝ град Русе с ролята на Елвира в „Дон Жуан” на Моцарт. Тогава тя е студентка в трети курс в Музикалната академия.

Пет години след дебюта си се явява на конкурс в Софийската опера, но този път за ролята на дона Анна в същото оперно заглавие. Триумфира отново, освен в Моцартовото заглавие, и в „Кармен” на Бизе като Микаела. От същата година – 2003-а, е солист на Националната опера.

През следващата година Николаева изпълнява Лиу от „Турандот”, Леонора от „Трубадур” и Амелия от „Бал с маски”, за която получава и Кристална лира. В рамките на Осмия великденски фестивал в Операта, певицата дебютира в „Анна Болейн” от Доницети. Концертното изпълнение на операта е премиерно за България. През същия сезон 2004/2005 година младата певица прибавя към своя богат репертоар ролите на Дездемона от „Отело” на Верди, Мими от „Бохеми” на Пучини, Неда от „Палячи” на Леонкавало, Дидона от „Дидона и Еней” на Пърсел. Красивият ѝ тембър и безспорният ѝ актьорски талант са предпоставките, които много бързо налагaт името ѝ, и от тогава тя е основен изпълнител на централни партии в опери от Верди, Пучини, Вагнер, Белини, Чайковски.

Репертоарът ѝ е впечатляващо голям и разнообразен. През последните години пее Аида в едноименната опера на Верди, Норма в „Норма” на Белини, Ярославна в „Княз Игор” на Бородин, Леонора в „Силата на съдбата” и Елизабет в „Дон Карлос” на Верди, Косара в едноименната опера на Маестро Георги Атанасов, Брюнхилда в „Зигфрид” и Кундри в „Парсифал” на Вагнер. Сред записите ѝ се открояват красиви и детайлно изработени арии от Моцарт, Доницети и Белини. Лекотата и чистотата на тембъра, с която ги изпълнява са запленяващи. Макар и да сме свикнали с амплоато ѝ в драматичния репертоар, интерпретациите ѝ на лирични партии са още едно потвърждение, че пред таланта не стоят граници.

Докато разговаряхме ставах все по-запленена от излъчването и присъствието ѝ, от енергията, която виждам в очите ѝ. Николаева е прекрасна актриса. Претворяването на толкова много и различни по характер героини е свързано не само с таланта, но и с голяма подготовка. Тя ми разказва за безбройните часове труд, които изисква добрата сценична реализация и за любовта, която съживява и окрилява. 

След всички успехи тя продължава да мечтае за нови роли, за предизвикателства и провокации, които да извадят още повече от потенциала ѝ. Мечтае да претвори отново Изолда – може би една от коронните ѝ роли. За превъплъщението ѝ проф. Боянка Арнаудова пише: „Радостина Николаева е с отлично тренирана издръжливост, показа разбиране на символиката в образа, отлична дикция и, което най-високо оценявам – всяка дума не просто се изпява, а пеейки, тя вече „споделя свои” чувства и мисли. Очевидно, текстът на Вагнер е разкодиран от изпълнителката. На сцената тя е Изолда – гневна или обсебена от питието, прикована към чувството си, изтъкана от еротика и страдание. Състояния, предадени с музикалност, чувственост, гласови нюанси и темперамент”.

В предаването ще чуете какво още сподели Радостина Николаева за началото на своята кариера, за учителите си, за героините, които създава и отвежда на сцената, за стремежите и желанията. Всичко това придружено от красивите изпълнения на арии от Винченцо Белини, Гаетано Доницети, Волфганг Амадеус Моцарт, Джузепе Верди, Пьотр Илич Чайковски, Рихард Вагнер и Маестро Георги Атанасов.



Още от категорията
Фронтменът на

„Бохемска рапсодия“ е най-слушаната рок песен на ХХ век

„Бохемска рапсодия“ на британската рок група „Куин“ е най-слушаната рок песен на ХХ век, съобщава списание „Варайъти“, като се позовава на съобщение на Universal Music Group. Според съобщението, публикувано в „Туитър“, песента е стриймвана над 1,5 милиарда пъти в Интернет и изпреварва други класически вече композиции като  Smell Like Teen..

публикувано на 11.12.18 в 16:33

Над 200 деца дойдоха в Първо студио на БНР да чуят Панчо Владигеров в изпълнение на Симфоничния оркестър

Повече от 200 деца се събраха в Първо студио на БНР, за да чуят произведения на композитора Панчо Владигеров в изпълнение на Симфоничния оркестър под диригентството на Марк Кадин.  Малчуганите разговаряха с маестро Марио Ангелов. Събитието е част от детската образователна програма на „Музикална къща БНР“, която среща деца и ученици със света на..

обновено на 11.12.18 в 15:27
Стойо Крушкин (вторият от ляво, седнал ) и неговият оркестър. Стилтън, Пенсилвания, САЩ, 1915 г.

Стойо Крушкин и неговият Bulgarian Balkan Band

Стойо Крушкин e сред първите български гвардейски музиканти след Освобождението. Известно е, че през 1878 г., скоро след възстановяването на Българската армия, е взето решение за създаване на военен духов оркестър. Правителството сключва договор с 20-ина чешки музиканти, които поставят началото. Крушкин е роден на 25 декември 1882 г. в село..

публикувано на 11.12.18 в 14:40

„Летящият Холандец” на Латвийската опера от програмата на OperaVision

През последните години много знаменити певци идват от Латвия. Ще припомня само няколко от тях: Елина Гаранча, Александър Антоненко, Людмила Монастирска, Марина Ребека… Този сезон  е юбилеен за Латвийската опера - тя чества 100-годишнината от своето създаване. Това, заедно с факта, че много харесвам операта „Летящият Холандец”, бяха причините да..

публикувано на 11.12.18 в 11:32

Иван Цанков: В Аржентина тангото е начин на живот

За да отбележат приноса на френската следа в аржентинското танго, днес танцьори от цял свят се събират във Френския Институт в София за Световния ден на тангото. Проявата се организира от Сдружение „Диа дел танго“.  Един от градовете, през които в началото на XX век тангото триумфално влиза в Европа, е Париж, където танцът се вписва безупречно..

публикувано на 11.12.18 в 11:10

Оркестърът за народна музика на БНР с нов мащабен проект "Тайните на българските инструменти"

Оркестърът за народна музика на БНР с диригент Димитър Христов представя в навечерието на Рождество Христово новия си проект  Тайните на българските инструменти  на 13 декември от 19:30 часа в Първо студио на Българското национално радио. В първото издание  Изкуството на кавала  майсторството си на сцената ще докажат няколко поколения знаменити..

публикувано на 11.12.18 в 10:35

Violino d'amore - първи солов албум на цигуларката Кремена Николова

В предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" представяме първия солов албум Violino d’amore на българската цигуларка Кремена Николова, която живее и работи във Венеция, а вече пета година предколедно организира и фестивал, наречен San Martino a Natale.Това издание е посветено на 340-годишнината от рождението на Антонио Вивалди, а музиката на гениалния..

обновено на 10.12.18 в 18:34