Соня Йончева в директно излъчване на „Луиза Милер” на Верди от Метрополитън опера, Ню Йорк

събота, 14 април от 19.30 часа
Пласидо Доминго и Соня Йончева в сцена от операта
Снимка: metopera.org / Chris Lee

Либретото на операта е от Салваторе Камарано по пиесата на Фридрих Шилер „Коварство и любов”. Верди харесал темата на новелата „Обсадата на Флоренция” от Франческо Доменико Гераци, но тя била отхвърлена от театъра в Неапол. Според биографите на композитора това е една от най-важните му ненаписани творби. Така се стига до идеята за творбата на Шилер. През лятото на 1849 г. Верди се завръща в Бусето и там работи върху музиката, като пътува до Неапол за репетициите. Премиерата е на 8 декември 1849 г. в театър „Сан Карло” в Неапол. Това е 15-та опера на Верди и последната, която той пише специално за този театър.
На 14 май 1849 г. Камарано изпраща либретото на Верди. Действието е прехвърлено в село в Тирол през XVII в. и в либретото се акцентира повече върху любовта, вместо върху коварството. Верди създава операта малко преди да напише голямата си тройка – „Риголето”, „Трубадур” и „Травиата”. Изследователи на творчеството му смятат, че „Луиза Милер” е мост между два периода и съдържа най-доброто от ранните му творби – енергията и подвижността, а интимността и вниманието към детайлите отвеждат към по-късните опери.  
Преглеждайки творчеството на Верди може да се каже, че Шилер е един от предпочитани му автори – „Дон Карлос, инфантът на Испания”, „Разбойници”, „Лагерът на Валенщайн” за „Силата на съдбата”, наред с Уилям Шекспир – също с три опери – „Макбет”, „Отело” и „Фалстаф”.
След Неапол операта е представена в Рим през 1850 г. и във Венеция, Флоренция и Милано през 1852 година.
В България „Луиза Милер” е играна за първи път през 1995 г. в Софийската опера в копродукция с театър „Пфалцбау”, Лудвигсхафен – Германия с диригент Руслан Райчев.
Този цикъл спектакли е първото връщане на операта в Мет след 2006 година.
За трима от солистите Соня Йончева, Пласидо Доминго и Пьотр Бечала това са нови роли, въпреки, че Доминго в миналото беше един от известните изпълнители на ролята на Родолфо. Сега отново може да дебютира вече като Милер, в баритоновото си амплоа и това ще бъде неговата 149 роля. В предишни спектакли, но като Родолфо партньори на Доминго са били Рената Ското, Боналдо Джайоти, Джеймс Морис, Шерил Милнс. Първият си Родолфо той изпълнява през 1971 г., а след това през 1979. На сцената на МЕТ той дебютира през 1966 г. като Маурицио от „Адриана Лекуврьор”. Тук е имал около 700 спектакъла като певец и около 150 като диригент. Така и сега след „Луиза Милер” отново в МЕТ той ще дирижира „Ромео и Жулиета” на Гуно. За следващия сезон са планирани „Джани Скики” и „Травиата”, а ще дирижира „Аида”.
Тази вечер българската публика ще може да чуе Соня Йончева в нейната първа Луиза. По-рано този сезон тя изпълни първата си Тоска в новата продукция на МЕТ, след това беше Мими от „Бохеми” и това ще бъде третото й участие в директните излъчвания на МЕТ, което я прави първата певица участвала три пъти в тези излъчвания в рамките на един сезон. В следващите месеци тя ще продължи с концертно изпълнение на „Тоска” във Филаделфия, с „Пиратът” на Белини в Миланската Скала и „Коронацията на Попея” на Монтеверди на фестивала в Залцбург. За следващия сезон в МЕТ тя ще бъде Дездемона и Йоланта. За първи път Соня Йончева е поканена в Ню Йорк през 2013 г. за „Риголето” последвана от „Травиата”, „Бохеми” и „Отело”.
През 2006 г. Пьотр Бечала е за първи път в МЕТ и той за „Риголето”. От тогава оперите, за които е канен, са вече над седем, а за следващия сезон е предвидена нова продукция на „Адриана Лекуврьор” на Чилеа с негово участие.  
Александър Виноградов прави своя дебют в МЕТ като Валтер. Този сезон той има ангажимент и за Раймондо от „Лучия ди Ламермур”.
Дмитри Белоселски е за първи път в МЕТ през 2011 г. като Захария от „Набуко”, последван от Рамфис от „Аида”. Пял е още в „Лейди Макбет от Мценск” и „Ернани”. За следващия сезон е поканен за „Самсон и Далила”, отново „Аида”, „Дон Жуан”, „Рейнско злато” и „Зигфрид”.
Олеся Петрова участва през 2014 г. в „Андре Шение” на Джордано, след това и в „Хофманови разкази” на Офенбах, а следващият сезон ще бъде Амнерис.
Бертран де Били дирижира за първи път в МЕТ през 1998 г. – „Ромео и Жулиета”. Следват Кармен, Травиата, Турандот. Следващият сезон е поканен за „Триптиха” на Пучини. Той е главен гост-диригент на Дрезденската филхармония.

Действащи лица:
Милер – стар войник (баритон) – Пласидо Доминго
Луиза – негова дъщеря (сопрано) – Соня Йончева
Граф фон Валтер (бас) – Александър Виноградов
Родолфо – негов син (тенор) – Пьотр Бечала
Федерика фон Остхайм (мецосопрано) – Олеся Петрова
Вурм – служител в замъка на Валтер (бас) – Дмитрий Белоселски
Лаура – селянка (мецосопрано) – Рихаб Чаиб

Съдържание на операта „Луиза Милер”

Още от категорията

Работим единствено заради любовта си към музиката

Вашата капела е на върха на европейското хорово изкуство – тези думи на чешкия композитор Верослав Нойман са само част от възторжените оценки по повод успешните изяви на забележителния български хор. „Полифония“ е своеобразен рекордьор на награди от престижни европейски конкурси: „Нека пеят народите“, Би Би Си, Лондон (1970), „Гуидо д’Арецо“..

публикувано на 23.07.18 в 10:50

Новата звезда от Нормандия Жюли Ериксен

Слънчев джаз+ продължава с концертни записи от Маркус Щокхаузен с оркестъра на немското обществено радио WDR, новата звезда от Нормандия Жюли Ериксен, първа част от концерта на Камий Берто в Париж, който слушахме преди две седмици. Финалът също е от Нормандия с началото на концерта на Кронос квартет с малийското трио Де Кали от тазгодишния..

публикувано на 23.07.18 в 10:33
Дейвид Фостър и Уилиам Бърд

Майстори на клавира – втора част

Представяме ви музика от времето на английските изпълнители на клавир – вирджиналистите Уилиам Бърд (William Byrd), Джон Бул (John Bull), Орландо Гибънс (Orlando Gibbons). Независимо от разликата в нюансите тяхното изкуство е свързано с традициите при музиката за лютня, а и за орган. От репертоара на лютнята вирджиналистите взимат по-елементарни форми..

публикувано на 23.07.18 в 09:15
Сър Невил Маринър дирижира Академията Сейнт Мартин ин де фийлдс

Специално за меломани – записи от Музикферайн, Виена

В последните два понеделника на месец юли в „Музикалните вечери“ предлагаме на слушателите концерти, записани в знаменитата зала Wiener Musikverein, собственост на Обществото на любителите на музиката (Gesellschaft der Musikfreunde) във Виена. На 23 юли припомняме едно от големите имена на диригентския пулт от втората половина на миналия и началото на..

публикувано на 23.07.18 в 08:40
Даниела Кузманова, Румен Бояджиев, Деян Тимнев и Кристиян Бояджиев (отляво надясно), 2015 г.

Опит за летене

Над бездна заставам без крила. Затварям очи над пропастта. Стигам до някъде, а после пак – назад, няма да мога и днес да полетя. Събирам ръцете и мълча. В тълпата по Орлов мост вървя. Поне един орел да ми даде крила, за да политна към теб сега в града… А ме разделя крачка от твоя поглед син. С глухото ехо скрито дълбоко някъде вътре в теб. Спускам се..

публикувано на 22.07.18 в 08:50
архив

Деца народни певци откриха концертите "Да възпеем Кюстендил"

Първият от поредицата  концерти под мотото "Да възпеем Кюстендил" се проведе  на сцената пред централното градско читалище "Братство".  Целта е да се популяризира сред децата и младежите кюстендилският фолклор и народното песенно изкуство. Първи в поредицата концерти на сцената се качиха от детската формация "Трепетлика". 7-годишните певици..

публикувано на 22.07.18 в 00:46

Оркестър "София Симфоникс" е на традиционното си лятно турне в Австрия и Германия

Българският оркестър на маестра Любка Биаджони "София Симфоникс" е на традиционното си лятно турне в Австрия и Германия. Концертите в най-красивата германска провинция - Бавария, започнаха в петък вечер в пищния дворец на Лудвиг Втори на езерото Кимзее като част от фестивал. Музикантите изпълниха Симфонична поема "Вълтава” от Сметана, Концерт за пиано №3..

публикувано на 21.07.18 в 11:51