Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Транспортен експерт: Никой на високо управленско ниво не иска да поеме отговорност, тя се поема от най-малките

Снимка: Николай Христов

Необходим е национален институт по пътна безопасност, който да е обединяващо звено между всички ангажирани с нея институции. Сега едните казват: „Пътят е на държавата“, а другите: „Пътят е общински“, трети казват: „Автобусът е на фирмата“, „Маркировката я слага друг“, „Сигнализацията я определя общинската комисия“ - страшно много отговорни, обаче в крайна сметка отговорността се размива.

Това каза за предаването „12+3“ по „Хоризонт“ независимият транспортен експерт Варужан Апелян  в коментар за тежката катастрофа на магистрала „Тракия“, която отне живота на 6 души.

„Трябва институциите да си влязат в ролята, да се започнат да се случват нещата въз основа на следенето на обществения интерес. Законът за движение по пътищата е много добре написан. Там например се казва, че: „Пътниците в превозното средство от категория М2 и М3 се уведомяват за задължението да поставят обезопасителен колан, когато са седнали и когато превозното средство е в движение. Това става по един от следните начини: от водача, от придружителя, чрез аудиовизуални средства, чрез табели и пиктограми“. Днес се обадих в Министерството на транспорта, на телефона за нередности, и попитах за тези колани…. казаха ми, че не били задължителни. Самите служители, които са там, нямат представа! И аз им казвам: „Добре, ама Закона за движение по пътищата казва ….“. И те съответно: Ами това е от презумпциите на МВР, обърнете се към тях.  Никой не иска да поеме, на високо управленско ниво, отговорността. Това е огромен проблем! Отговорността се поема от най-малките – кондукторката, машиниста, шофьора, чистачката на Софийския централен затвор“. 

Апелян  оцени това поведение като „огромен непрофесионализъм“ и „разруха, която цари около нас“. Той даде за пример с няколко европейски компании за автобусни превози, в които след всяко спиране стюардите напомнят на пътниците да слагат коланите си. В други компании на всяка седалка има ламинирана брошура за необходимостта от слагане на колан.

Коланите в един автобус са специфични и се слагат около кръста, но безспорно помагат, категоричен е експертът и даде за пример злополучният автобус от АМ „Тракия“:

"Автобусът се обърна на магистралата. Имайте предвид, че при това всички хора, които са от страната на водача, зад него, падат от 2 метра върху тези хора, които са от страната на другата. Този автобус с 90 км/ч. започва да се трие по земята. Има неравности, чупят се стъкла, някой се затиска между стъклото… Това е огромна трагедия“.

Никъде в обучението за шофьори на тежкотоварни автомобили няма специализирани полигони, които да симулират смяната на настилка и поднасяне, алармира още експертът.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна