Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Христо Радков: България губи около милиард лева годишно заради катастрофите по пътищата

Снимка: БГНЕС
Моментното състояние на войната по пътищата е логичен завършек от некомпетентността и безхаберието от много години насам. Това каза за предаването "12+4" по "Хоризонт" Христо Радков от Обединението на българските шофьори.

"През последните може би 20 години нито веднъж не направиха анализ на катастрофите, за да установят кое ги причинява. През цялото време се хвърляше 100% вина на шофьорите. Например, за миналата година 95% от катастрофите са станали по вина на шофьори. За сравнение, в Германия около 1,5 процент от всички катастрофи стават по вина на пътя. Оказва се, че в България по вина на пътя стават по-малко катастрофи, отколкото в Германия. Докато не се направи един анализ и се види кое причинява този травматизъм по пътя, няма да променим това състояние".

Макар статистиката на МВР да отчита намаление на смъртността по пътищата, Радков е "много резервиран към тези данни", тъй като смъртта на негов близък не е била отразена в тази статистика:

"По този начин може би ще ги намалим на хартия, но реално по пътищата всички виждаме какво се случва - действително има една необявена война с много жертви". 

"Пътна полиция казва, че в почти 100% е виновен шофьорът, а най-големият проблем е несъобразената скорост", изтъкна той и уточни:

"По данни на МВР, вследствие от превишена скорост, на година загиват по около пет човека, а поради липса на "Гражданска отговорност", за която в момента се проверява поголовно, не загива нито един. Също така поради неработещ пожарогасител или липса на такъв нямаме данни за загинал. В чл. 165 от Закона за движение по пътищата е записано, че ако "Пътна полиция" установят, че един път е негоден - няма достатъчно добро сцепление на асфалта, липсва маркировка или има дупки - те трябва да го спрат. Ние нямаме спрян път и на всички тези пътища водачите загиват, но не се предприемат адекватни мерки за това". 

От обединението са входирали писмени предложения до Министъра на регионалното развитие и до Министъра на вътрешните работи, за да се оправи пътната мрежа. Посочени са мерки, които не изискват големи разходи като например премахване на растителност, която ограничава видимостта в завоите.

"За миналата година имаме статистика, че 25% от катастрофите са станали на завой, много голям процент от тях - при изпреварване. Ако се увеличи тази видимост, ние сме направили грубо изчисление, че ще намалим жертвите с около 100 човека на годината", каза Радков и добави:

"По изчисления, около 1 милиард лева годишно България губи, като държава, от загубата на човешка сила и трайна инвалидизация на ранените. Виждате как в момента имаме криза на пазара на труда. Започваме да изпитваме недостиг от хора, които хора загиват по пътищата, без да са виновни! Ако се вземат адекватни мерки и този милиард частично бъде спестен - ето ви парите и за изчистването на храстите, и за мантинелите, и за маркировката".

Фрезоване на асфалта на завоите, където има концентрация на ПТП, също би намалило ПТП-тата, коментира още Радков.

Цялото интервю можете да чуете от звуковия файл.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна