Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ангел Джамбазки: Не искам един Пловдив да напусне страната с най-жизнения български бизнес

Арабаджиев: Има огромен глад за шофьори в Европа и най-лесно е да ги си набавят, като повишат разходите на източноевропейските фирми

3
Протестът на строителите в София включваше и стотици камиони, част от които бяха паркирани в най-дясната лента на „Цариградско шосе“ в София.
Снимка: Добромир Видев

Ние сме готови. Правим все още в движение организацията, но на 10-и ще бъдем там и ще покажем на брюкселските чиновници и на евродепутатите, че този проект на мобилен пакет е силно лобистки, протекционистки и ще засегне пряко държавите от Източна Европа. Това каза за БНР Йордан Арабаджиев - изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, по повод очаквания на 10 януари протест на превозвачите в Брюксел против пакета „Макрон“. Той коментира обществената и политическа подкрепа за исканията им с думите:
 

"Всички разбраха, че тук, под прикритието, "видите ли, ние мислим за хората“ се крият съвсем други цели – нашите превозвачи да не бъдат конкурентоспособни чрез административни регулации. Когато станем неконкурентоспособни, те ще могат да правят каквото си искат. Автомобилният сектор е най-чувствителният. Ако нещо може да бъде прокарано и да мине в автомобилния, повярвайте ми то ще мине във всеки друг сектор. Тогава вече всеки предприемач би си казал: „Ами ако утре това нещо се случи и с нашия бизнес?“.

Ако пакетът бъде одобрен, неминуемо цените на стоките ще бъдат повишени, тъй като с автомобилен транспорт се превозват над 75% от стоките, които консумираме и ползваме ежедневно, каза Арабаджиев. Силните икономики като Германия и Франция работят в техните си страни и гледат на източноевропейците като „крадци които им вземат бизнеса“, каза още той за предаването „Неделя 150“ по „Хоризонт“:

„Дотам стигна лицемерието на брюкселските чиновници, че когато първоначално предложиха текста, той беше "шофьорът да се връща до дома". Обаче се усетиха, че ако те наемат български шофьор да работи във френска фирма, ще трябва да го връщат до България и веднага допълниха "трябва да се върне до дома или до базата, където е установена фирмата". Забелязвате ли, българският шофьор, като работи в българска фирма, трябва да се върне в България, но ако работи във френска, може да се върне до България или до Франция. Ето го тук тънкия момент – има огромен глад за шофьори в цяла Европа. Тази година се пенсионират 65 000 шофьора в Германия и трябва да ги намерят отнякъде. Най-лесно е като повишат разходите на източноевропейските фирми, понеже заплатите са идентични. Това е скритата цел на пакета“.

Евродепутатът Ангел Джамбазки  също очаква румънски, полски, а вероятно и унгарски, литовски, латински и естонски превозвачи да протестират на 10-и:

„Броят на камионите не е важен в случая, важна е ясна политическа заявка, която се дава,  защото този пакет, тези документи са най-циничното, най-яркото доказателство за това, че една група интереси на държави в Европейския съюз - интересите на белгийските превозвачи, на френските, на германските - се опитват да откраднат бизнеса от Източна Европа и в частност от България. За България това би означавало загуба на 150 000 добре платени работни места, би означавало емиграция на 450 хиляди човека - трудоспособни млади българи, които гледат тук семействата си и харчат парите си в България.Ако искаха по честен и конкурентен начин да вземат шофьорите ни можеше да кажат много просто: „Предлагаме 5000 евро заплата“ – това е конкуренцията, но те не искат да дават повече пари, а просто да фалират българските фирми. Това е цинично, нагло, недопустимо и нахално.

Огромната част от тези 150 000 души са заети в малки и средни фирми, допълни евродепутатът. Той допълни, че освен пряко заетите в сектора от него се захранват и други като застрахователи, вносители на горива и смазочни материали, лизингодатели, рекламисти, счетоводители и юристи.

"Аз не искам един Пловдив да напусне държавата ни с най-жизнения български бизнес в момента и то не защото не е конкурентен, а защото някой негодник иска да му го открадне", каза Джамбазки за "Хоризонт".

"Ако някой днес застрашава Европейския съюз, това е именно този пакет „Макрон“. Ще  направим всичко възможно да им покажем, че това не може и не трябва да се случва. Готвим за всички варианти – вариант, който е добър за България, вариант, който е лош, и среден. Извадили сме поименно всички членове на комисията. На всеки един от тях сме изпратили стотици писма, и ще продължаваме да изпращаме в на следващите дни, в които ясно обясняваме, че тези хора, които ще трябва да гласуват на 10-и ще трябва да изберат между това дали ще спазват законодателството и основополагащите актове на ЕС или ще извършват един грозен и акт на лобизъм.  При най-лошия вариант, документът отива в пленарна зала. Тук също сме измислили няколко варианта, с които да предотвратим гласуването му в този състав на Европейския парламент. Този ЕП изчерпва своя мандат. Предстоят му още 3 сесии и се разпуска. Една огромна част - може би една трета - около 200 човека, няма да бъдат избрани повече за нищо и си отиват вкъщи. Няма никаква логика хора, които не носят никаква отговорност пред никого, да решават въпроси, които засягат стотици хиляди европейски граждани.  

Ако въпреки всичко бъде гласуван лош за България вариант, предстоят стъпките на преговорите в тристранния формат  и там тежестта преминава в българското правителство, което ще трябва да заеме безкомпромисна позиция, обясни евродепутатът. В приемането на пакета не може да бъде наложено вето, но България има и други инструменти, коментира той:

„Все ще дойде момент, в който ще трябва да се вземе решение с единодушие и ние много ясно можем да заявим тогава, че без значение какъв е този въпрос ние ще наложим вето върху такова решение, каквото и да е то.  Думата е „разменна монета“. Сигурен съм, че премиерът Борисов ясно разбира, че ако загуби 17% от брутния си вътрешен продукт ще има огромни проблеми за българската икономика и българските граждани. За да остане той на власт, българските граждани трябва да живеят нормално и да бъдат доволни от управлението на държавата. Не виждам логика в това да засегне интересите на 500 000 българи и те да бъдат доволни“.

По повод предложението на БСП премиерът да се качи в тир на протестиращи превозвачи, евродепутатът коментира:

"Бих призовал БСП да не се смеят и да не се да не си играят с това, защото най-големите ни проблеми идват от Групата на социалистите и демократите. Най-големия ни проблем е докладът „Ертук“ - турчин с германско гражданство. БСП вместо да се шегувкат, да си намерят хората. 49 са членовете на комисията. Аз съм им извадил хората от социалистите, които гласуват – да отидат и да говорят с тях,  да ги убедят, нали са приятели – социалисти, да отидат и да им кажат „вие убивате български бизнес и това не е социалистическо“.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Горещи теми

Войната в Украйна