Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Софтуер "лови" политическите послания, отправени през социалните мрежи

Снимка: архив

Интернет платформа помага да бъде спряна целенасочената политическа реклама по време на избори. Проектът „WhoTargetsMe“ е създаден след референдума във Великобритания през 2016 г., когато Обединеното кралство реши да напусне Европейския съюз. В интервю за „Хоризонт“ създателят на платформата Сам Джефърс обясни, че през социалните мрежи може да бъде получено персонално съобщение с политическа агитация.  

Платформата е създадена, тъй като много хора съжаляват за гласа си в полза на развода между Лондон и Брюксел. Благодарение нея хората могат да изтеглят определен софтуер и той да "лови" политическите послания, които се отправят към тях през социалните мрежи.

„По този начин самите хора могат по много по-прозрачен начин да се информират за политическите послания, а не да бъдат информирани единствено от насочени персонално към тях съобщения във Фейсбук например“, обясни  Сам Джефърс пред Марта Младенова.

- Като казвате „персонално насочени“ имате предвид, че избирателите са предварително проучени и профилирани по подобие на търговската реклама. Правилно ли ви разбирам?

- В Обединеното кралство ние имаме избирателна система, която се фокусира върху много малки региони. Често това означава и тесен кръг от избиратели. Знаете, че в крайна сметка 10 000 или 12 000 гласа могат да имат значение за резултата от вота. Разбирате, че наистина се хвърлят много усилия да се открият малки групи хора и да се фокусират специални съобщения за тях. Именно това е и целта на платформата, която създадохме. Да не допуска тези съобщения. Това е нещо, което е много трудно за разбиране. За традиционната журналистика не е практика да се достига до съвсем малка целева група от хора. Политическата реклама обаче го прави, а нашата цел е да предпазим хората от информация, която е поставена по начин, подходящ именно за тях. При предсрочните избори през 2017 година във Великобритания видяхме много ясно каква е разликата.

- Доколко персоналната политическа реклама има значение от вида на избирателната система?

- Мисля, че при различните избирателни системи, политическите послания се изпращат по различен начин. По-пропорционалните системи обикновено изискват и по-традиционни комуникационни канали или казано по друг начин - приличат повече на традиционните политически кампании, които се провеждаха преди десет години например. Посланията са по-общи, предназначени са за по-широк кръг от хора. Всичко зависи от условията, в които протича кампанията. Спомняте си, когато беше референдумът за разрешаването на абортите в Ирландия. Там хората се тревожеха за определени неща и политическите послания бяха насочени именно към тях. Често казано, тогава ми се струва, че те бяха толкова силни, че изобщо не бяха в духа на изборното законодателство и на страната като цяло. Мисля, че нашият натиск върху Гугъл и Фейсбук имаше резултат, защото в последните седмици преди референдума политическата реклама в социалните мрежи беше силно ограничена.

- Когато говорим за персонални съобщения, можем ли да очакваме, че избирателите се профилират по теми. Например - ако от моите профили в социалните мрежи става ясно, че аз съм изключително загрижена за околната среда например, то при мен ще бъде представена онази част от платформата на политическите партии, която е в областта на екологията и съдържа мерките им за ограничаване на глобалното затопляне.

- Това, което със сигурност сме установили, е, че партиите избират онази част от предизборните си платформи, която е подходяща за определен кръг от избиратели. Едната част от посланията отиват към дадена група потенциални привърженици, които се интересуват от конкретната тема. Другата част от посланията - към избиратели с друг кръг от интереси. Общо взето ситуацията е „тези послания отиват при тези хора, другите послания - при другите“. Всичко това обаче отива още една стъпка напред - при всеки избирател пристига като лично съобщение. Разбира се, в различните държави и при различните кръгове избиратели този процес може да е още по-усложнен или да се прецени, че няма необходимост от толкова много усилия. Да не забравяме, че и в различните държави изборното законодателство не е еднакво, така че кампаниите се съобразяват и с него. И отново ще подчертая - всичко зависи от това колко си голям, какъв ресурс може да вложиш в проучване на избирателите и какъв изборен резултат ти е необходим.

- Как изглеждаше тази ситуация по време на кампанията за референдума за Брекзит?

Ние, както много други хора, бяхме изключително разтревожени, че е била използвана много информация и това е станало с пари, които не са декларирани надлежно. Опасявахме се, че са изпращани послания, които съдържат неверни твърдения. Именно затова започнахме да търсим решение на този проблем. Особено сега, когато в Обединеното кралство може да имаме нов референдум или нови избори, ние се надяваме да имаме много по-честна кампания и хората да разбират много по-добре за какво в действителност става дума.

- Неверни твърдения и фалшиви новини - така ли ще изглеждат вече предизборните кампании?

- Не във всички случаи бих нарекъл „фалшиви новини“ най-голямото предизвикателство, което стои пред нас. Традиционните политически партии харчат стотици пъти повече пари, отколкото някакви анонимни хора, които може да разпространят някаква информация с неизвестен източник. По-големият проблем с фалшивите новини е, че хората напълно изгубиха доверие. Непрекъснато се чудят дали нещо не е разпространено, защото е в интерес на друга държава, платено е с пари от чужбина и какво ли още не. И всичко това се случва в момент, когато очевидно институциите не са си на мястото, изборното законодателство не е достатъчно добро. Накрая може да се стигне до ситуация, в която хората просто няма да гласуват, защото изобщо не вярват, че крайният резултат от вота ще е такъв, какъвто посочат избирателите. Те се страхуват, че вотът им ще бъде подменен.

- Доколко хората изобщо разбират процесите и правят информиран избор. Спомням си, че в деня, след като стана ясен резултатът от референдума, чак тогава много хора потърсиха в Гугъл какво е това Европейски съюз.

- Отново ще кажа, че в една идеална кампания, хората трябваше да се поинтересуват и да потърсят в Гугъл преди това. Аз не съм коментатор на политическите процеси и не мога да взема отношение по Брекзит, но истината е, че за последните две години и половина във Великобритания станаха ясни много неща, бяха зададени много въпроси и честно казано - има още много неща, за които хората ще търсят информация в интернет.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна