Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Архитект предлага изоставени жп трасета в София да станат Зелена линия

Идеята цели облекчаване на трафика, по-чист въздух и създаване на връзка между големите паркове

Архитект Светослав Александров
Снимка: Иван Русланов

Изоставени жп трасета в София да се превърнат в Зелена линия от велосипедни и пешеходни маршрути. Това предлага арх. Светослав Александров, който за пръв път лансира идеята си през миналата година. Независимият проект за адаптиране на старите неизползваеми железопътни линии в града цели да обедини пустеещи жп линии, разпръснати в столицата и около нея, които в миналото са обслужвали част от индустрията и ТЕЦ-овете.

„Ние ги свързваме в един ринг, един зелен обръч около града. Това, което цели проектът, е да се подобрят условията на живот, в това число по-чист въздух“, мотивира предложението си Светослав Александров в предаването "12+3".

Една от основните цели на проекта е да се свържат основните паркове и главните спортни съоръжения. „И създаване на нови маршрути за ежедневен алтернативен транспорт и облекчаване на уличния трафик.“

Арх. Александров има изготвена карта на предвижданите зелени трасета. „Целият ринг е с дължина 32 км, като 20 км са по тези железопътни линии. Те всъщност са държавна собственост, в момента за тях се грижи НКЖИ.“

„Оказва се, че за тези трасета в момента нямат идея какво точно да се случва и те виждат в това възможен начин за реализация. Те в момента са в такова състояние, че не се използват за нищо“, допълни Светослав Александров.

Арх. Християна Василева е негов съмишленик за Зелената линия. „С Християна се запознахме, докато учехме архитектура в Германия. Там по това време течеше процес по проектирането на такива изоставени жп трасета. Станахме свидетели как това се случи пред очите ни. В момента там трасето функционира прекрасно. Най-напред се изградиха 4-5 км. В момента е 23 км дължината и непрекъснато расте.“

Територии около трасето като изоставени гари или халета също се адаптират и превръщат в пространства за градска култура, там се провеждат празници и фестивали, разказа архитектът.

Инициаторите на Зелена линия – София са имали среща с главния архитект на столицата, както и с хора от екипа на „Визия за София“. „Всички приемат идеята много добре и се работи вече по една отсечка от гара Пионер, която би трябвало да бъде разработена, вече има проект“, поясни арх. Александров.

Министерският съвет трябва да вземе решение държавната жп инфраструктура да се предназначи за велосипеден и пешеходен транспорт, посочи още той. За да има  обаче по-реално остойностяване на проекта, първо трябва да се урегулира територията, след което да се премине към детайлен работен проект.

„Понеже предстои смяна на общия устройствен план, тези трасета се надяваме, че ще бъдат предложени от „Визия за София“ в новия общ устройствен план“, коментира Александров. 

Той сподели, че е израснал в "хубави, зелени квартали". Смята София за прекрасен град и е готов да продължи да убеждава институциите в зелената си кауза.

Цялото интервю е в звуковия файл. 


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна