Eмисия новини
от 08.00 часа

МОН не може да осигури втори комплект учебници, за да олекнат раниците

Част от учебниците и помагалата се оставят в шкафчетата в класните стаи

Снимка: БГНЕС

От април миналата година Министерството на образованието и науката заплаща достъп до електронни учебници за всеки ученик до седми клас, заяви в предаването "Преди всички" Пенка Иванова, директор на дирекция "Учебници и училищна документация" в Министерството на образованието и науката. Тя коментира темата за тежките ученически раници. 

"Нашите телефони са отворени, ние непрекъснато разговаряме с родители, с представители на неправителствени организации, отговаряме на писма, които постъпват и по електронната поща. Имаме обратна информация за всички тези мерки, които министърът на образованието и науката Красимир Вълчев обяви преди повече от една година и които всъщност министерството вече е реализирало", допълни Пенка Иванова.

Възможно ли е да се осигури втори комплект учебници за учениците, за да олекнат раниците?

"Не смятаме, че е необходимо да се закупува втори комплект учебници. Първо, това е един доста голям разход за бюджета, тъй като се закупуват, вие знаете, всяка година, за първи клас. Купуваме учебни помагала за учениците от втори, трети и четвърти клас всяка година и вече на всеки три години закупуваме и предоставяме за безвъзмездно ползване учебници за учениците от втори до седми клас. Но ние считаме, че наистина заедно, когато се обединят усилията на Министерството на образованието, на родителите, на училищните ръководства, наистина може да се постигне олекотяване на ученическата раница", коментира Иванова.

Училищата могат да разпределят учебните часове в програмата по нов начин, за да не носят децата всички учебници в един ден, смята тя. "Те могат така да организират учебните седмични разписания, че да провеждат последователно два часа по един и същи учебен предмет. Това е решение на всяко едно училище. Факт е, че в много училища това се прилага."

За учебните помагала Пенка Иванова препоръча да се носят в училище само тези, които са необходими за учебния час. "Ние препоръчваме, когато има такива закупени от родителите учебни помагала, учителят така да създаде организация, че те или да стоят в класната стая и да работят децата в клас с тях или да бъдат в къщи - те да ги ползват при подготовката на домашната си работа."

Родители и ученици в Ловеч коментираха проблема с тежестта на раниците:

"Станаха по-леки. Само разказвателните предмети носим вкъщи. Оставяме всичко за домашен бит, за изобразително изкуство."

"Всички учебници трябва да се носят и вкъщи, и тук."

"Синът ми е 20 килограма, раницата е 7. Ако я сложа на гърба му, ще падне." 

"Учебниците, които държа в шкафчето, са само по тези предмети, които много не учим."

"Има много излишни помагала, които ги носим и не правим нищо в тях. Няма нужда от тези помагала, които да ни натоварват. А иначе шкафчето ми олекоти донякъде раницата и го използвам, и ми е удобно."

Родители в София определиха като правилно решението да се оставят част от учебниците в шкафчета в училище:

"Не е по-лека, тежка е, защото аз я нося сутрин и вечер раницата и така. Тежи си." 

"Добро решение, имат шкафчета те специално тук. Оставят по изобразително изкуство, по технологии и предприемачество, въобще учебните помагала, бои, които трябва да се носят. Раницата и в момента е доста тежка и аз я нося."

Столични ученици разказаха: 

"Там си слагам музиката, изобразителното изкуство, техническия предмет и час на класа."

"По български някои неща и някои неща по математика, и от другите предмети някои неща."

Чуйте повече в звуковия файл.
Още от