Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Промяната е дело на хора, никога не влизали в клас според учител от София

Липсва ли визия в новия Закон за образованието

Реформата се оказа "проба-грешка", смята учител от Добрич

Снимка: БГНЕС

За първи път в края на учебната 2019/2020 г. ще се проведе задължителното външно оценяване по Български език и литература и по Математика в 10-и клас. То ще включва материал от 8-и до 10-и клас, включително. Първите ученици по новата програма ще завършат 10-и клас догодина. Все още обаче няма яснота за формата на матурите, което поставя в трудно положение преподавателите на учениците от 9-и клас.

„Проба – грешка се оказва реформата в средното образование. От Министерството на образованието за пореден път не послушаха своите учители. Ние не сме безгласни букви. Интересите на хората, които са правили реформата, може да са различни, но ние ще стопираме всичко, което възпрепятства знанието да достигне до учениците“, заяви в предаването „Хоризонт до обед“ Диана Боева, преподавател по български език и литература в Езиковата гимназия в Добрич. Според нея в новия Закон за образованието липсва визия и философия, която да изведе любовта към знанието като основна максима. Тя посочи какви са притесненията:

„Твърде дълго го чакахме този закон и след като се появи, едно от първите неща, които видяхме, е, че административната тежест върху учителя се увеличава, както се увеличават и бюрокрацията, и всякакви други неща, които пречат на основната дейност на учителя, а именно - ние сме в училище, за да преподаваме, не сме чиновници. Ние сме хора, които се опитваме да достигнем до учениците и да сведем знанието до тях по най-обективния, прост, обикновен начин. Административната тежест пречи на учителя да върши тази пряка своя дейност“.

Боева каза още, че не вижда смисъл във въвеждането на две степени в средното образование. Липсва диференциацията в средното училище, добави тя и попита каква ще е ролята на ЗИП-овете в 11- и 12-и клас. Има и още ред неясноти, смята учителят.

„Българската образователна система продължава да не е гъвкава. Ние изискваме от децата в по-горните класове да се ориентират и като го направят, да са там и никъде другаде. Не виждам гъвкавост, ако ученикът е сгрешил със своето решение, да може да се върне назад, да поеме в друга посока. Зададени са нещата в някакви коловози, рамки, липсва отношението към знанието“, коментира Диана Боева.

„Материалът от 11-и и 12-и клас по всички предмети, грубо казано, е свален в 8-и, 9-и и 10-и клас. Това е безумие. Не знам как учениците възприемат материала, дали са адаптивни спрямо него, дали са готови да вземат своето решение занапред“, изтъкна учителят и прогнозира, че това ще се отрази и върху оценките на учениците.

Преподавател от столичното 123 средно училище „Стефан Стамболов“ отбеляза, че учениците ѝ много трудно възприемат новото учебно съдържание. Според нея след завършен 10-и клас трябва да се издава документ:

„Тези, които ще приключат след 10-и клас – те няма да имат никакъв интерес да продължат. За тях е важно да вземат някакъв документ, за да вземат и шофьорска книжка. Нямат ясна представа какво точно ще работят“.

Единични са случаите, които не продължават обучението си след 10-и клас, каза учителят и добави мнението си:

„Имам чувството, че тази промяна са я направили хора, които никога не са влизали в училище и които имат по-скоро други интереси. Те не защитават нито интересите на децата, нито на образователната система“.

Още по темата чуйте в звуковия файл. 


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна