Eмисия новини
от 20.00 часа

Проф. Анастас Герджиков и проф. Стати Статев пред БНР

Защо българските университети не са в топ листата на европейските

Проф. Анастас Герджиков и проф. Стати Статев в студиото на “Неделя 150“.
Снимка: Светослава Кузманова

50-те милиона лева на година, които получава Софийският университет „Св. Климент Охридски“, са несравними с бюджета на най-престижните висши училища по света, каза пред БНР ректорът на най-стария университет у нас проф. Анастас Герджиков.

През седмицата министърът на образованието Красимир Вълчев призова за обединение и сътрудничество между най-добрите университети у нас, така че един ден България да има университет поне в топ 500 на най-силните образователни институции в света:

„Идеята, че с подобно финансиране сме конкурентни на университетите с милиарди финансиране, е смешна и затова трябва да си даде сметка какво искаме да правим“, каза проф. Герджиков в предаването „Неделя 150“ на програма „Хоризонт“.

„Или да осигурим повече средства за наука и образование и по този начин да осигурим бъдещите технологии и икономиката да се развива и т.н., или да си кажем - не, няма да ги развиваме – невъзможно е да отделим тези пари, искаме да ги отделяме за други неща и затова няма да има образовани хора, няма да има развита наука, няма да има иновации“, добави той.

„Когато министърът спомена мястото на българските университети, което не е добро – един в първите 1000, два три в първите 3 хиляди, аз му обърнах внимание, че макар да нямам данните за европейските университети, проверих данните за американските университети – в първите 100 няма нито един, финансиран с по-малко от 1 млрд. долара. Това е сума, която е в десетки пъти по-голяма от финансирането на който и да е български университет“, коментира още проф. Герджиков.

Според проф. Стати Статев, ректор на УНСС, финансирането на образованието у нас не е пропорционално:

„Финансирането на един студент в направление „Икономика, администрация и управление“, „Педагогика“ е два пъти по-малко отколкото финансирането за един гимназист. Не говоря за дискусията, която ние подкрепихме и това стана - да се увеличат учителските заплати, но това трябва да бъде синхронизирано в системата на образованието, защото иначе се създава диспропорция“.

Проф. Статев смята, че отделните университети трябва да имат право да обучават студенти в различни образователни степени.

„И ако една част, да речем грубо казано, половината – 60% от университетите, им е разрешено да правят само бакалавър, след това един по-висш клас прави и магистър и само тези, които доказано правят наука, те да имат право да осъществяват образователно-научната степен доктор, просто ще се структурира нормално системата“, каза пред „Хоризонт“ ректорът на УНСС проф. Стати Статев.

Интервюто на Диана Янкулова с проф. Анастас Герджиков и проф. Стати Статев можете да чуете от звуковия файл. 

Още от
Димитър Кенаров

Как да пишем за природата

публикувано на 16.08.19 в 10:35