Eмисия новини
от 23.00 часа

Ясен Гешев от Urban Creatures: В изкуството няма „най“

Ясен Гешев
Снимка: Ани Петрова

В изкуството няма „най“, смята Ясен Гешев от Urban Creatures, платформа за промяна на градската среда. Пример - галерията на открито, в която се превърна столичният квартал „Хаджи Димитър“. Сега там можете да видите артисти и туристи от Чили до Япония, казва Ясен, когото някои определят като Сивия кардинал на графитите. Още един пример - самолет на една от големите европейски авиокомпании, изрисуван като воин. В света има само няколко такива. А след последното издание на Urban Creatures това лято столичният център се гордее с още два забележителни графита - на аржентинския художник Франсиско Босолети - близо до НДК, както и на Божидар Симеонов - Бозко - до Софийската опера и балет. 

Но началото е опит за противопоставяне. 

„Свикнали сме всичко около нас да е абсолютно, всичко да е в конкурси, в състезания“, обяснява Ясен. Точно на това са противопоставят той и съмишлениците му, подразнени от събитие, на което организаторите опитали да направят от уличното изкуство миниолимпиада. „Все едно да състезаваш Караваджо с Микеланджело. Кой печели?“, пита риторично Ясен. Така Urban Creatures решават да върнат уличното изкуство в крайните квартали и панелните корита на реките, за да бъде отново в автентичната си среда. Без състезания. Като голяма част от стрийт артистите по света осъзнават пътя, по който са вървели през изминалите години: 

„Уличното изкуство еволюира и се превърна от писане на име и безумно желание егото да се развива в инструмент за програмиране на съзнание. Всъщност се върна там, където е било.“

Днес вместо да се тагват както през 60-те и 70-те години на миналия век, графити артистите рисуват по стени, високи до 100 метра. Някои - като ETAM CRU от Полша - си бъркат цветовете като старите майстори. „Urban art-ът се върна към реализма и класическото“, обяснява Ясен. Според него уличните художници отново рисуват на местата, където някога са правени стенописите, за да въздействат на хората. Движение във времето и пространството от пещерата до църквата, дори през комунизма, когато по стените се е рисувало с идеологическа цел. „Неслучайно във всички времена изкуството е било първото нещо, овладявано от нова политическа партия или система“, казва той. 

От самото начало в Urban Creatures има още едно силно противоборство - търсят се както автентичност и съдържание, така и практичност. Засега в този конфликт няма победител, той носи по-скоро резултати, защото групата привлича едни от най-добрите артисти от България и света.

А иначе Ясен се занимава със стратегически маркетинг консултации. Има фирма, в която се разработват проекти за цялостна градска трансформация. „По нов начин хората мислят за града, по нов начин изглежда средата, по нов начин се случва всичко“. И в България има градове, които биха се подложили на подобна мащабна промяна, убеден е Ясен.

Често осъществявайки проектите си, се сблъсква с нежеланието да признаеш успехите на другия. Не позволява на глупостта да се превърна в традиция. Казва, че в такива случаи слага бронята на арогантността и се изправя пред съпротивата. „Решението не е груба сила, а да съградиш модел, от който и двете страни печелят“. Според него българите сме загубили емпатията си и „трябва да докажем, че можем да бъдем общество, за да имаме по-добри времена“. 

Кой е Ясен Гешев с и без броня - чуйте в звуковия файл. 


Още от