Eмисия новини
от 10.00 часа

„100% Пловдив“ - документален театър от живи истории

Под прожекторите застават 100 щафетно избрани пловдивчани

Снимка: Кремена Данева
Уникалното представление „100% Пловдив“ ще може да се види тази и в следващите три вечери на сцената на Пловдивския драматичен театър. 

Без да са актьори, събрани от идеята за представителна извадка, под прожекторите ще застанат 100 пловдивчани, за да говорят по важни въпроси и за да бъде уловен чрез тях моментният ритъм на града. Проектът е част от програмата Пловидв - Европейска столица на културата и е дело на германската театрална група "Римини Протокол". Берлин, Цюрих, Лондон, Мелбърн, Копенхаген и Сан Диего са само част от предишните спирки на „100% град“, а за представленията в Пловдив партньор на авангардните творци е Студиото за документален театър VOX POPULI. 

Избор на принципа на доминото

Те са различни като възраст, социален статус и етнос - доктори, доценти, женени, разведени, деца, спортисти, безработни, обитатели на неподозирани кътчета в града и хора с нестандартни хобита - това е малка част от стоте находки на организаторите. По време на кастинга, продължил 3 месеца, се натъкнали на истории, които за самите тях са толкова невероятни и любопитни, че смятат да ги разкажат и в други свои проекти. Според правилата селекцията започва с един човек. Вече избран,  той има само 24 часа, за да препоръча друг. Вторият препоръчва следващия и така щафетата се предава многократно, докато се достигне представителната група от 100 души.

"Задължително колегите от Римини Протокол пожелаха това да бъде човек, който се занимава с точни науки, с цифри и най-добре със статистики, при което ние отидохме в Националния статистически институт в Пловдив и си направихме една среща с директора - господин Стаматов и го помолихме да говори със своите служители. След една седмица ни се обади и каза: "Нито един от моите служители не се съгласи да участва във вашия проект, но аз мисля, че ще участвам" и това беше един много оптимистичен старт на нашия кастинг. С всеки един от тези хора ние създадохме личен контакт", обяснява Неда Соколовска от VOX POPULI.

Театърът като начин да опознаеш един град

„Този тип представления се превръща в начин да опознаем един град. Това става чрез задаване на различни въпроси към участниците като например: Вярвате  ли в бог?  Искате ли социализмът да се върне? Кой иска България да е монархия? Има и такива: Ще подкрепите ли детето си, ако ви каже, че е гей? Чувствате ли се самотни?", разказва режисьорът на постановката Хелгард Хауг от „Римини Протокол“.

"Има всякакъв тип въпроси - лични въпроси, по-общи въпроси, политически въпроси. Имаме всъщност различни инструменти или начини, с които хората на сцената отговарят на тези въпроси. Понякога просто мислено разделяме сцената на две и тези, които отговарят "Да" отиват от едната страна, тези, които отговарят "Не", отиват в другата страна. Някой път също им предлагаме листи с различни цветове и те избират своя отговор от изброени варианти, показват съответиня цвят. И както публиката вижда отговорите на хората от сцената, те също се замислят за техните лични отговори на тези въпроси".

Неда Соколовска определя проекта като "един от най-мащабните, един от най-смелите, един от най-човешките, хуманни и политически проекти, политически в хубавия смисъл".

"Това е дума, от която може би трябва да се опитаме да избегнем негативната конотация и да приемем, че "политически" е всичко онова, което се отнася до хората и процесите в обществото, в които ние сме свързани, в които ние живеем. Това е един прекрасен политически жест - да събереш 100 души и да попиташ тяхното честно мнение за това как се чувстват в града, в който живеят, в ситуацията, в която са в техния собствен живот, в социалната позиция, която заемат в обществото", допълва Соколовска.

Историите ще бъдат пренесени в книга

Представленията са със свободен вход, а проектът ще има и свое продължение. Всички истории, които ще прозвучат от сцената, ще бъдат събрани в книга, която също ще се разпространява безплатно, съобщават организаторите.

"Ние го наричаме "наследство от 2019 година", защото ще помним какъв е бил градът ни тогава и то не през цифрите, статистическите данни колко туристи са дошли, колко точно е привлякъл проектът, икономически, в града, а със самите лица на хората и с техните истории. Всяко едно от тези мнения на сцената, които ще чуете, не е претърпяло никаква цензура", уверява Виктор Янков, заместник-директор "Международна дейност" към Фондация "Пловдив 2019".


Още от