През втория срок на текущата учебна година фондацията "Институт за информални иновации" (ИИИ) и Синдикатът на българските учители подеха Националната инициатива "Управляваме училището с ученическо самоуправление" (НИУУС). Тя се реализира пилотно в едно училище от всяка област.
Включени са 28 училища с общо над 18 хиляди ученици от начални, основни и средни училища, гимназии и професионални гимназии от всички видове селища в страната - село, община, областен град, поясни д-р Таня Желязкова-Тея, председател на настоятелството на фондацията "Институт за информални иновации".
Сред участниците са Средно училище „Отец Паисий“ в Самоков и 144-то СУ „Народни будители“ в София.
„Установили сме връзка между правата на децата и възможността чрез структурите на ученическото самоуправление (ако са изградени) да се произнасят по 14 от 17-те документа, които приема педагогическият съвет на училището“, каза пред БНР-Радио София Таня Желязкова-Тея.
По нейна информация все още има училища, където не са сформирани ученически съвети. А дори и да има, това не е достатъчно да се говори за ученическо самоуправление. Това не е акт за един ден, а процес, който трябва да тече постоянно.
Тя допълни, че от 2019 г. в сайта на МОН е достъпно методическо помагало "Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?", а в сайта на ИИИ от 2022-ра е помагалото с добри практики "Ученическото самоуправление - лесно и интересно. Модели".
Възрастните трябва да не се страхуват и да дават възможност на децата да поемат отговорност, да се самоконтролират и ръководят. Това е шанс учениците да станат по самостоятелни, ангажирани и активни, изтъкна Желязкова.
Освен положителни образователни и поведенчески резултати, могат да се отчетат дори финансови икономии за самото училище.
Чуйте разговора на Гергана Пейкова.