„Изследванията, които наблюдаваме, показват, че вече и в Европа потребителите започват да се ориентират на база цена, когато избират стоки онлайн, но в България това сме свикнали да го виждаме от много години насам“, обясни Илчев.
По думите му друго различие, което определя българският онлайн пазар, е наложеният платеж.
„През погледа на електронния търговец наложеният платеж означава да изпратят стоката си към потенциален клиент, без яснотата дали ще я продадат. Опциите, които куриерските компании предлагат за преглед и тестване на стоката преди да се заплати, също намалява шанса тя да бъде закупена. От тази гледна точка търговецът е поставен в едно не много добро положение“, коментира Никола Илчев.
Той добави, че въпреки това България се намира на добро място спрямо останалите европейски онлайн търговци. Като общ обем този вид търговия у нас расте, каза Илчев. Според изследване за средната стойност на покупките в онлайн количката за 2022 г., тя е 555 евро за цялата година, а прогнозните стойности за 2023 г. ще сочат около 680 евро.
Никола Илчев каза още, че по-голямата част от бизнеса у нас не се дигитализирал под никаква форма и не извършва онлайн търговия, тъй като най-големият проблем в сектора са кадрите.
Подробности за предизвикателствата пред електронните търговци в България, можете да чуете в звуковия файл.