Стефан Валюков, ерготерапевт с 11-годишен опит, специализиран в сензомоторното развитие, сподели в интервю за "Нашият ден“, че основната цел на ерготерапията е да помогне на децата с аутизъм да изградят умения за самообслужване.
Той подчерта, че всеки малък човек следва да достигне определени етапи в развитието си, и че ако има задръжки по какъвто и да е повод, ерготерапията има за цел да помогне на децата уменията, необходими за възрастта.
Една от основните трудности, с които се сблъсква Валюков при работата си, е сензорната преработка при децата. Той обясни, че това е основният им дефицит и че мнозина от тях пропускат важни етапи в развитието на мозъка си, което води до проблеми в учебния процес.
Относно диагностирането на такива проблеми, Валюков призова педиатрите да бъдат внимателни и да забележат задръжките в развитието на детето, тъй като аутизмът не се ограничава до неговоренето или проговарянето.
За ерготерапевта детското развитие е цяла вселена, включваща сензомоторното, комуникативното и когнитивното развитие. Всяка сесия с детето е уникална, като някои деца изискват повече стимули за релаксация, докато други имат нужда от по-структуриран подход.
Той отбелязва, че често пъти децата, които изглеждат невъзпитани, всъщност просто имат сензорни дефицити. Нормално е децата да бъдат енергични и любопитни, но важно е техният развой да бъде наблюдаван и да не се изпускат важни етапи. Въпреки това, Валюков напомня, че в България все още липсват стандарти за развитие и използваме чужди.
Чуйте разговора в звуковия файл.