Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

БДЖ между амбициите и реалността

Снимка: снимката е илюстративна


Нова седмица-нов късмет, но не и с БДЖ. Добрата стара железница излиза с едни и същи номера, с вариации за разнообразие. Тази сутрин пътуващите по линията Ямбол-Бургас, сред тях мнозина от Карнобат и Айтос, които работят в областния център, са подложени на екшън в типичния БДЖ стил, разказаха слушатели.  Спирачките на втория вагон се развалят, след което пътниците от него са прехвърлени в първия. Елементарната математика казва, че ако нещо е пълно и към него се опиташ да добавиш още толкова просто няма как да стане. Така обикновеният български влак се превръща в индийски влак, движещ се с един час закъснение. Пристигаш до крайна гара Бургас изнервен, потен, а може бе и уволнен, защото кой шеф ще толерира всяка седмица да му изскачаш с едно и също оправдание-влакът се развали. Честит понеделник, честита нова седмица! Но какво е животът без БДЖ, както пее актьорът Никола Стоянов в едноименното си парче, посветено на превозвача:

„Още виждам онова купе,

прозорецът не се отваряше.

Мръсно беше твоето перде,

парното не работеше.

БДЖ, БДЖ….“

Има някой мантри покрай които крепне БДЖ, а основната е, че е социален транспорт - най-евтиният начин за придвижване от точка а до точка б, но както гласи една изстрадана мъдрост, и практиката го доказва, евтиното понякога излиза скъпо.

На фона на непрекъснатите аварии и милионите, похарчени за модернизация, докато седмицата за пътуващите в Бургаско започна ударно, БДЖ изскача с амбициозно обещание, че в конкуренция с рейсовете железниците ще возят до шест града с 20 минути по-бързо. От средата на декември, когато влиза в сила новият график за движение, пътниците ще стигат ускорено и до Бургас. Заявката е тиражирана от „Монитор“. В опит да увеличи приходите ръководството на железниците било принудено и да осигури по-добро обслужване на пътниците. Подчертавам „принудено“. По същия начин както някой пътници са принудени да ползват БДЖ, защото нямат друг транспортен вариант. Ръководството е измислило, че при част от влаковете, в които се возят най-много пътници, ще се намали времето за пътуване. Но липсата на 20 локомотива ще продължава да пречи за изпълнение на разписанието и БДЖ ще влезе на куц крак в новия график.

То е все с някоя лъскава млада мацка да се конкурира стара госпожа  с артрит /разбирай ръжда/,  сенилност /непрекъснато си бърка графика/, с чести промени в настроенията и намеренията /тръгвате с влак, пристигате с автобус/. Никакъв шанс да бъдат редуцирани приключенията с неочакван край –онези между 40 и 50 инцидента месечно, в които ако няма какво да направиш, можеш просто да си припяваш:

„Сто пътувания преживях

и едва-едва оцелях.

В сто пожара аз горях,

но да те обичам аз не спрях.

БДЖ, БДЖ…“


Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Боян Чуков

Не трябва да намаляваме своята бдителност

Експертът по борба с тероризма Боян Чуков коментира, че  това, което се случва  около  21- годишния младеж Мохамед Абдулкадер, е рутинна дейност на всяко едно контраразузнаване - следи се определен контингент и когато се съберат достатъчно признаци или доказателства, започва разследване за терористична дейност.  Чуков добави: "Предполагам, че..

публикувано на 02.07.20 в 13:20

Разпалването на расовата вражда в САЩ се използва за свалянето на Доналд Тръмп

Убийството на Джордж Флойд е само повод, но в никакъв случай не е причина за събитията в САЩ.90 % от загубилите живота си чернокожи в САЩ са убити от чернокожи, така че да се говори за някаква изключителна агресия на белите спрямо афроамериканците е несериозно. Боян Чуков отбелязва: САЩ се намират в навечерието на президентските..

публикувано на 09.06.20 в 14:16

Стара сграда в Бургас противопостави бизнес, министерство и общество

Бургазлии организираха протест в защита на старата сграда на книжарница „Хеликон“ на площад „Тройката“. От няколко месеца в града се носеха слухове, че тя, както и останалите две сгради до нея ще бъдат съборени и на тяхно място ще бъде изградена нова. Преместването на книжарницата на други две места в града допринесе за тази информация...

обновено на 13.05.20 в 18:21

Половинчати мерки и половинчати тулупи

Чакаме Гергьовден, за да разхлабим мерките. Същите тия мерки, дето от държавния апарат редовно ни обясняват, че са най-хлабави. И е така. В Турция и Сърбия ги затваряха по домовете. При нас всеки извадил си декларация лети по пътищата родни. Иначе - имаме мерки. Ама половинчати. Покрай Великден затворихме София. Ама половинчато. Който можа -..

публикувано на 05.05.20 в 15:46

Ще остане ли мечтател архитект Бурулянов?

Новият главен архитект на Община Бургас вижда дупката на площад „Тройката” като модерно парково пространство с умни градски мебели, детски площадки, арт инсталации на кота 0 и подземен паркинг в изкопа. Това решение за старата градска язва посочва Емил Бурулянов в концепцията, с която спечели комисията и тя го посочи като най-подходящ за важния..

публикувано на 04.03.20 в 18:26
Снимката е илюстративна.

Как да очакваме добри резултати от PISA като учим децата си да зубрят?

За поредна година българските ученици се нареждат назад в класацията на  международното изследване PISA. Проучването оценява функционалната грамотност на тези, които са завършили задължителното образование, т.е. как те могат да използват наученото в реални житейски ситуации. „Катастрофата в училище се задълбочава", „Срив в образованието до девети..

публикувано на 04.12.19 в 14:07
Книги, забранени преди 9 септември 1944. Книгата на Коста Тодоров е била забранена и през следващите десетилетия. Останалите са книги от автори с леви убеждения. Книгата на английски е от Лаврентий Берия, видна фигура в сталинския репресивен апарат, но за българската левица тогава той е бил известен просто като съветски революционер (вляво). Книги, забранени слез 9 септември 1944. Стихосбирката „Победни песни” на популярния поет Кирил Христов е била забранена, защото възпявала победите на българската армия във войните за национално обединение (в средата). Първото българско издание на „Под игото” от Иван Вазов. Книгата е с блестящи илюстрации от най-добрите тогавашни художници в България: Йозеф Обербауер, Антон Митов, Иван Мърквичка и Антони Пиотровски (вдясно).

9 септември - поредната разделителна дата за българина

Една от спорните дати в българската история е днес – 9 септември. Всъщност, тя датата си е еднозначна, въпросът е в нейното тълкуване и как тя се превърна в поредната разделителна линия на българското общество. Септември е интересен месец в българската история. Първо идва 6 септември, на който се бием гърдите колко велики българи сме, как..

публикувано на 09.09.19 в 11:30