Три месеца и половина изминаха от тежката катастрофа в Айтос, при която загинаха баща и двете му деца. Какво се случи, за да се обезопаси движението и да се намали възможността за подобни инциденти?
Различни експерти – на държавно и неправителствено ниво предлагаха различни мерки. От регионалното министерство веднага лансираха идеята за кантари, за камери за ограничаване на скоростта. На областния съвет за развитие пък приеха Северният обход на града да стане обект с регионално значение. От Института за пътна безопасност изготвиха цял проект, който включваше две кръгови кръстовища, до Асфалтовата база и пред Горското стопанство, знакова сигнализация, аварийна площадка и контрол на скоростта и тежестта на камионите. Предложиха и бетонови ограничители, тип „Ню джърси“, на тротоара около мястото на трагичния инцидент. Проектът беше предаден на Община Айтос и на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). (подробности вижте тук)
За съжаление, институциите само си прехвърлят топката, коментира Галина Димитрова от сформиралия се по този повод Инициативен комитет (ИК).
„Северният обход беше приет като обект с регионално значение от Областния съвет за развитие - и дотук. Дойдоха двама заместник-министри. Дойдоха, видяха, обещаха, казаха, че ще стартират необходимите процедури за изграждането на обходен път – и дотук всичко. Институтът за пътна безопасност (ИПБ) инспектира този участък, който е проблемен от години. Имаше мерки, които трябваше да бъдат изпълнени за намаляване на катастрофите, но, за съжаление, всичко остана на лист хартия“, посочи Димитрова.
Представители на ИК търсят контакт и с новия регионален министър.
Обърнахме се към пътната агенция, след като техен представител по време на обществено обсъждане, каза, че „работели в тази посока“. А днес ни отговарят:
„Определени са мерки за повишаване безопасността на движение, включително и проучване за изграждане на кръгово кръстовище на входа на гр. Айтос. Разглежда се и възможността за изграждане на кръгово кръстовище на входа на града до Асфалтовата база, като мярка за успокояване на движението. Обмислят се различни варианти за финансиране на тази дейност“, отговарят ни от агенцията.
Обаче отново се връщаме на изходната точка, която не само в този случай, създава проблеми. Колективната отговорност. Или безотговорност. От държавната агенция посочват, че инициирането и проектирането на кръстовище е в компетенциите на общината, а изграждането щяло да бъде на база споразумителен протокол между двете институции. Това е и ябълката на раздора – чий ангажимент е пътя. Той е републикански, но се поддържа от общината. Кой какво точно поддържа и как не е много ясно.
От агенцията допълват:
„Изпълнените до момента мерки за повишаване на безопасността включват полагане на пътна маркировка и пътни знаци, ограничаващи максимално допустимата скорост на движение между Асфалтовата база и началото на населеното място, монтирани са и пътни знаци „Опасен наклон. Премини на по-ниска предавка“. Определени са две аварийни отбивки за тежкотоварни автомобили с аварирала спирачна система при 90-ти и 91-ви км на път III-208 Айтос – Дъскотна в посока Айтос, които са разчистени и обработени. Предстои сигнализирането им с пътни знаци Ж18 „Пътна лента със съоръжение за аварийно спиране“ с допълнителна табела Т17 с текст: „При авария отбий вдясно“.
Именно за тези аварийни отбивки граждани на Айтос сигнализираха, че повече създават опасности, отколкото да спомагат за подобно спиране, защото, ако се наложи да е аварийно, то ще доведе до тежки катастрофи.
Очаквам до края на януари институциите да заработят по отношение на пътната безопасност в Айтов. Това коментира пред БНР-Бургас областният управител Мария Нейкова. До момента, единствено от МВР са ме инфомирали, че са предприели мерки за ограничаването на скоростта, посочи тя:
„По отношение на пътната безопасност, следваше, от страна на Областното пътно и от страна на общината, да предложат вариант как да бъде решен този проблем. Очевидно е, че става въпрос за републиканска пътна мрежа, която е предоставена за стопанисване и управление на общината. И тук има правен вакуум, който не позволява на общината да осигури средства. Изключително много разчитам на много добро взаимодействие от страна на кмета на Община Айтос и на Областното пътно управление, за да може вече този въпрос да бъде поставен пред АПИ“, коментира проф. Нейкова.
Ако не бъде намерено решение до края на януари, ще предприема и по-сериозни мерки по отношение на заинтересованите институции, посочи областният управител. И аз, и хората очакваме действия, категорична е тя.
Обърнахме се с редица въпроси и към Община Айтос още преди седмица.
Ще ви припомним, че и ИПБ изготви безвъзмездно проект с краткосрочни и дългосрочни мерки и го предостави на общината и пътната агенция. И всичко остана само на хартия. От администрацията на кмета Васил Едрев все още не са ни отговорили.
Но, за съжаление, отново се затвърждава максимата „всяко чудо за три дни“. Дори и човешките жертви не могат да разклатят солидната система за прехвърляне на отговорност между институциите.
За няколко часа полицията в Сливен разкри кражба на 1,5 кг злато, 15 хиляди паунда, 5 хиляди евро и 25 хиляди лева от частен дом. Задържан е мъж на 40 годни. Арестувания за кражбата мъж не е криминално проявен, уточняват от полицията, като информираха, че е намерено е мястото, където са били скрити златните накити, монети и пари, но пълния размер..
Полицаи задържаха 24-годишен мъж от Сливен, откраднал 500 лева от вендинг кафе автомат на бургаската улица „Христо Ботев“. Мъжът е с предишни криминални прояви. Той откраднал парите, чрез разбиване на монетника на машината. Инцидентът е станал точно преди месец. Задържан е и мъж, разбил кафе автомат на главната улица „Александровска“ на 27..
Изпълняващият функцията главен секретар на МВР главен комисар Мирослав Рашков разпореди засилен контрол на пътя. Целта е опазване на обществения ред и сигурността, спазване на правилата за движение и недопускане на пътнотранспортни произшествия. В часовите пояси, когато движението е натоварено, ще се проведат масирани полицейски операции. По време..
Специализирана полицейска акция се провежда по автомагистрала „Тракия“ в Сливенския участък от няколко дни. Наблюдава се за движение в аварийната лента, спиране и престой, както и за движение в насрещното платно. Проверява се техническата изправност на автомобилите, фарове и чистачки. В операцията са включени и цивилни автомобили, които следят..
Около 21 часа снощи, в района до бл. 279 в бургаския комплекс „Меден рудник“, на бул. „Ал.Георгиев-Коджакафалията“, служители от сектор „Специализирани полицейски сили“ към ОДМВР - Бургас са извършили проверка на кола, с бургаска регистрация, управлявана от 25-годишен криминално проявен мъж от Бургас. В купето под дясната предна седалка полицаите..
Снощи, около 22:50 ч. в руенското село Люляково полицаи от Районно управление – Руен са прели за рутинна проверка лек автомобил, с бургаска регистрация. Той е управляван от 55-годишен мъж от селото. Установено е, че водачът шофира след употреба на алкохол с концентрация - 1.49 промила. Това е показал тестът с дрегер. Мъжът е задържан за срок до 24..
Промените в Закона за киберсигурност влизат за разглеждане в парламента. Те засягат въвеждането на новите европейски директиви в тази област. Депутатите от Комисията по електронно управление ще изслушат представители на институциите заради кибератаката, блокирала работата на съдилища в края на януари. Промените са съобразени с редица европейски..
Около 21 часа снощи, в района до бл. 279 в бургаския комплекс „Меден рудник“, на бул. „Ал.Георгиев-Коджакафалията“, служители от сектор „Специализирани..
Снощи, около 22:50 ч. в руенското село Люляково полицаи от Районно управление – Руен са прели за рутинна проверка лек автомобил, с бургаска регистрация. Той..
Специализирана полицейска акция се провежда по автомагистрала „Тракия“ в Сливенския участък от няколко дни. Наблюдава се за движение в аварийната лента,..