Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Стотици хиляди дългове покрай концесията на подземния паркинг


Възможно ли е фирма, която почти всяка година от основаването си насам да генерира загуби и все пак да съществува?

Възможно ли е в годината, в която дружеството е създадено, да спечели концесия за изграждането и стопанисването на подземен паркинг на 3 нива в центъра на Бургас?

Възможно ли е от три години насам да не плаща концесионни такси, да има начислени лихви за над  100 000 лв и все пак да продължава да стопанисва паркинга на общинския терен?

Отговорът на всички тези въпроси е да, възможно е.

Договорът за концесията за 30 години на паркинга в района на площад „Св. св. Кирил и Методий“ е сключен през април 2007 г. от фирмата „Глобъл технолоджи къмпани“ АД. Фирмата тогава се ангажира както да изгради и стопанисва паркинга, да облагороди площада и да плаща концесионната такса.

Финансовите отчети на дружеството, публикувани в Търговския регистър, обаче показват, че фирмата има финансови затруднения още от самото начало.

„Глобал технолоджи къмпани“ ЕАД е учредена през 2007 г. с капитал 50 000 лв. Това става чрез отпуснат кредит на „Онтайм Дистрибюшън енд Лоджистикс“ ЕООД. Според докладите на дружеството, неговата основна дейност е „експлоатация на инфраструктура“.

В края на 2007 г. финансовото състояние на фирмата отчита загуба в размер на около 223 000 лв. Част от тези средства в размер на 53 000 лв. са били за проектирането на паркинга.

Година по-късно (през 2008 г.), дружеството регистрира приходи в размер на 212 000 лв. и около 228 000 лв. разходи. През 2009 г. обаче разходите достигат почти 360 000 лв.  

За финансирането на проекта за изграждането на паркинга, „Глобал технолоджи къмпани“ ЕАД тегли кредит от ПИБ в размер на около 14 700 000 евро или приблизително 28 700 000 лв.

През 2011 г. беше направена първата копка по изграждането на паркинга. Въпреки че той трябваше да бъде изграден за 15 месеца, обектът беше пуснат в експлоатация през 2017 г.

Година по-рано независим одитор пише в доклада си, че дружеството е отчело нетна загуба в размер на 1 888 000 лв. през годината, като към 31.12.2016 г. собственият капитал е отрицателна величина – 11 491 000 лв. „Обстоятелствата, наред с останалите събития, са индикатор, че  налице съществена несигурност, която би могла да породи значителни съмнения относно способността на Дружеството да продължи да функционира като действащо предприятие“, се посочва още в доклада.

 Въпреки това фирмата продължава да съществува и да генерира още загуби. От 2019 г. спира да плаща концесионните вноски към Община Бургас и да трупа лихви и неустойки. Към 31 май тази година цялата дължима сума е в размер на около 954 000 лв.

Като причина за неизплащането на сумите, фирмата посочва ситуацията около Ковид кризата. Само, че икономическите последици от нея започнаха през 2020 г., а не година по-рано.

Хронологията също показва, че  плащането на вноските е трудно за концесионера – понякога има забавяния, не се плащат целите, друг път се компенсират с по-големи суми.

„Последното натрупване се е получило около 2019 г., когато цяла концесионна вноска не е внесена. Малко преди това, поради това, че е закъсняла вноската, е усвоена гаранцията, която е задължителна част от този договор. Сега фактически тази гаранция я няма. Едната от поканите, която е била отправена към концесионера, е именно да се поддържа тази гаранция, защото тя е много важна именно в случаите, когато се закъснее с вноската, тя да бъде усвоена. 75 000 лв. е гаранцията. Има и още нещо. По-миналата година Сметната палата е направила ревизия и има едно задължение да бъдат актуализирани концесионните вноски, които принципно се актуализират с годишния инфлационен индекс, обявен от Националния статистически институт като размерът не може да бъде по-нисък от този предходната година. Фактически са актуализирани стари назад концесионни вноски, което пък допълнително натрупва задълженията“, поясни общинският съветник Иво Баев.

Междувременно на едно от заседанията на комисиите към Общинския съвет се появи и друг инвеститор с предложение.

„Пристигна един господин, който се казва Станимир Бургаски, който каза, че е много сериозен предприемач. Доколкото разбрах е собственик или управлява колекторска фирма и други бизнеси. Той каза „аз съм готов да поема управлението на паркинга“, съответно да възстановим по някаква схема и да погасим задълженията. Тогава ние най-любезно казахме, че това е по-добрият вариант отколкото да се прекратява концесия и да се търсят по съдебен път пари, които най-вероятно няма да бъдат събрани, защото тази фирма няма имущество за обезпечаване. След това този човек изпрати обобщение на бизнес план – локация, предизвикателства, предложения за реформи, развитие, финансово състояние, прогнози, архитектурни скици на обекта“, разказа Иво Баев.

Впоследствие обаче от този човек следа няма, няма и информация дали е водил и преговори със самото дружество. От кореспонденция с Община Бургас и с общинския съветник Иво Баев от август става ясно, че фирмата може да изплати гаранцията по договора в размер на 75 000 лв., дължимите местни данъци и такси за тази година (77 000 лв.) и първата вноска за тази година (77 500 лв.) или общо 229 500 лв. Към момента обаче нищо от това не е внесено по сметката на Общината.

След проведена извънредна работна среща на три комисии към Общинския съвет миналата седмица, е даден срок на дружеството от 10 дни да внесе някаква част от задълженията си и след това вече да се обсъжда погасителен план. Според общинския съветник и юрист Иво Баев, не е в интерес на Община Бургас концесията да бъде прекратена, защото подобно съоръжение е трудно за стопанисване. Подобна стъпка ще доведе и до воденето на съдени дела.

Изпратихме въпроси и очакваме коментар по казуса, както от Община Бургас, така и от фирмата „Глобал технолоджи къмпани“ ЕАД.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
плаж Силистар

Частна фирма отново събира пари за достъп до плаж Силистар

Частна фирма отново събира пари от шофьорите, отправили се към плаж Силистар в едноименната защитена местност. Става дума за " такса преминаване " през частен имот. Туристи и екоорганизации алармират за подновяването на абсурдното изискване за достъп. Някои от туристите оспорват действията на фирмата, други ядосано плащат и..

публикувано на 22.07.24 в 09:47
Община Сливен

Министерството на иновациите дава 14 млн. лв. за строежа на "Индустриален парк - Сливен"

Близо 14 милиона лева финансиране ще получи "Индустриален парк Сливен" ЕООД от Министерство на иновациите и растежа. Договорът между двете страни вече е подписан, съобщиха от Община Сливен.  Финансирането е осигурено чрез Плана за възстановяване и устойчивост.  Средствата по договора с Министерство на иновациите са близо 70% от необходимия..

публикувано на 21.07.24 в 15:06
Пламен Димитров

КНСБ: Служебното правителство да въведе мерки за подкрепа на фирмите

КНСБ настоява служебното правителство да въведе мерки за подкрепа на фирмите, които имат спадове на производството и продажбите заради рецесията в Западна Европа. Синдикалистите се аргументират с устойчива тенденция за спад на промишленото производство, който в някои сфери е двуцифрен. Предложението на КНСБ е да бъде въведена постоянно действаща мярка..

публикувано на 21.07.24 в 09:29

Засилен интерес към автобусните линии за Южното Черноморие

Повече са пътуващите с автобуси в този летен период към курорти по Южното Черноморие, съобщиха от Централната автогара в София. Превозвачите са осигурили сезонни линии. През лятото преди пандемията от Covid-19 те са били около 20, сега са десетина, каза директорът на  автогарата.  Иван Мирославов допълни: "Най-натоварени са на Южното Черноморие,..

публикувано на 21.07.24 в 09:13

Външно министерство оптимизира процеса на издаване на работни визи

Проблемът с издаването на визи за работниците от трети страни, бе обсъдена на р аботна среща с представители на Министерството на външните работи и на туризма и представителните организации в туристическия сектор. Министър  Евтим Милошев подчерта, че забавянето се дължи на обективни обстоятелства – не защото държавата се бави и институциите..

публикувано на 19.07.24 в 09:03
Двата созополски плажа са със Син флаг и покриват всички критерии за чистота

След 10-ти август: Внимавайте на плаж "Хармани", предупреди управителят му

След 10-ти август морето се обръща и плаж "Хармани" става много опасен и трябва изключително много да се внимава, предупреди в ефира на БНР- Бургас управителят на двата созополски плажа - Централен и "Хармани" - Михаил Ковачев, гост в откритото студио. Спад на туристите по Черноморието спрямо миналия юли "Плаж "Хармани" е един от топ 10 на..

публикувано на 17.07.24 в 13:47
Станко Щерев, регионален представител на Българската асоциация за туризъм

Спад на туристите по Черноморието спрямо миналия юли

Наблюдава се спад на туристите не само в Созопол, но и по Черноморието спрямо същия период на миналата година, каза  Станко Щерев, регионален представител на Българската асоциация за туризъм гост в откритото студио на БНР-Бургас. Според него една от причините за този спад е геополитическата обстановка, визирайки избора на израелските туристи,..

публикувано на 17.07.24 в 12:55