Има опасност от екологична катастрофа в района на Атанасовското езеро заради изграждането на Северния обход на града, предупреждават от Българската фондация "Биоразнообразие". Отводняването на трасето е решено с максимална грижа към околната среда, заявиха от Агенция "Пътна инфраструктура". Според регионалната екоинспекция не е бил необходим ОВОС за проекта.
Покрай строежа на Северния обходен път, възникнаха спорове за това трябва или не да се извърши ОВОС заради близостта с Атанасовското езеро и видовете, които го обитават. РИОСВ-Бургас взеха решение да не се прави такава оценка. От Българската фондация „Биоразнообразие“ го обжалваха, тъй като искаха яснота на рисковете от строежа. БНР -Бургас поиска разяснения по темата от АПИ и РИОСВ-Бургас.
"Сега покрай строежа на пътя очакваме и много други инфраструктурни проекти - бензиностанции, жилищни сгради, складове. Това ще засили притока на води към езерото.", заяви Спас Узунов от Българска фондация "Биоразнообразие" в интервю за БНР Бургас. Относно възможността от екокатастрофа и последиците от строежа на обходния път, той коментира:
"Южният охранителен канал на езерото отвежда сладките води към морето. Този канал е в очертанията на града - кварталите Изгрев, Зорница, както и Парк "Езеро" и Морската градина. Проблемът при канала е, че той свършва при конната база, където, обаче се стеснява и продължава в един тесен технологичен канал. Вкарва се един голям обем вода в един канал, който е с малка проводимост. Три реки се вливат в този канал, както и повърхностните и дъждовните води. При голяма урбанизация, както е сега със строежа на пътя, тези води се формират много по-бързо. Това е предпоставка за неговото разрушаване, както и унищожаване на дигата на езерото. Помпите на Атанасовското езеро нямат капацитета да прехвърлят тези големи количества води, затова има опасност, както за езерото, така и за града. Може да се стигне и до наводнение на квартали като "Зорница" и "Изгрев"."
Експертът предлага няколко решения на проблема-прекратяване на допълнителното заустване на канала, осигуряване на повече място при конната база, където да се разлива канала и да се увеличи капацитета на помпите, които служат за балансиране на водния режим в езерото.
В позицията си до БНР-Бургас от агенция „Пътна инфраструктура“ заявяват, че при изготвянето на техническия проект е разработено трасе, преминаващо през земеделски земи. Поради тази причина единственият вариант за извеждането на повърхностните води е чрез окопи, тръбни колектори и линейни отводнители. По този начин водите се извеждат от трасето. Предвидени са 15 броя водостоци и напречни отводнители, включително и 3 броя сухи водостоци за преминаване на земноводни животни, както и изграждането на предпазни оградни мрежи за защита на прелитащите птици, заявяват от АПИ. Те допълват, че са предвидени 3 изпарителни басейна, които да задържат дъждовните води, да ги инфилтрират и постепенно да ги изпаряват. Решението е за монтиране и на 7 сепаратора за нефтопродукти при оттоците на всички водостоци, които се заустват в предпазния канал на Атанасовското езеро. От становището не става ясно дали мерките са вече изпълнени.
От Регионалната инспекция по околната среда и водите посочват, че се е преценило да не се прави ОВОС на проекта за обходния път, тъй като в него са предвидени необходимите мерки, които да не допуснат отрицателно въздействие на околната среда. В техническия проект са изпълнени изискванията, заложени в решението на министъра на околната среда и водите, заявяват от инспекцията. Съгласно писмо от Министерството на здравеопазването, трасето на пътя не попада в санитарно-охранителни зони на водоизточници за питейно водоснабдяване на населени места. Предвидени са мерки за недопускане вливането на повърхностни и дъждовни води от обходния път и съоръженията към него в Атанасовското езеро, поради което не се очаква отрицателно въздействие върху лечебното калонаходище, посочват от екониспекцията.
В края на 2020 година от "Черноморски солници" АД са представили идеен проект да гравитачно вливане на Южния охранителен канал в Черно море посредством изграждане на два успоредни тръбопровода с диаметър 120 мм, които да осигуряват канала срещу запушване с пясък от морските течения. Два месеца по-късно дружеството, което е стопанисвало южния охранителен канал, прехвърля хидротехническото си съоръжение на областния управител на Бургас, поясняват от регионалната инспекция. Необходимо е предприемане на спешни мерки по обезпечаване реализацията на проекта, с който ще се предотврати нарушаване на водния режим и запазване на Атанасовското езеро като един от редките и представителни типове влажни зони в Черноморсикя биогеографски район, съхраняване на най-голямото видово разнообразие на птици в България и поддържане солеността на водите му чрез технологията на традиционния солодобив, се посочва в писмото до БНР Бургас.
През тази година е предвидена проверка на обекта, за се проверят заложените условия, допълват от РИОСВ-Бургас.
Преките чуждестранни инвестиции (ПЧИ) в нефинансовия сектор на област Бургас към края на 2023 г. възлизат на над 2 млрд евро, информират от Териториално статистическо бюро - Югоизток. Оттам уточняват, че това е със 7.4% повече в сравнение с 2022 година. По този показател областта се намира на трето място в страната след Пловдив и преди област София...
КНСБ предупреди, че ако бюджетът за тази година не бъде приет, може да се очаква вълна от протести. "Струва ми се, че за пореден път бюджетът става заложник на политическите интриги и на пазарлъците за кабинет - с кого и какъв формат. Двете неща трябва да са отделно. Има много важни теми, които бюджетът, ако не ги обезпечи, просто ще последват каскада..
Обществено обсъждане на промените в Наредба №23 за условията и реда за платено и безплатно паркиране в Поморие ще се състои днес от 18.00 часа в залата на читалище „Просвета 1888“. Поводът е отменената със съдебно решение част, която се отнася до преференциалните места за паркиране. Целта на обсъждането е наредбата да бъде актуализирана за..
Работодателите приканват управляващите да ускорят приемането на програмата за компенсация на свръхвисоките цени на електроенергията и предупредиха за протест на 15 януари пред сградите на Народното събрание и Министерския съвет. Напрежението сред бизнеса расте заради скока на цените през последната година и кризата, пред която е изправена българската..
Увеличение на румънските туристи, след приемането на страната ни в Шеген и по суша, прогнозира Евелина Пулева, член на УС на Регионалната туристическа камара в Бургас. По думите й ранните записвания вървят много добре. Заради отворените граници, тази година се очакват повече чуждестранни гости и от Полша. "Това, което би следвало да ни..
Въпреки пълната политическа неразбория в страната реалистичен сценарий е от 1 януари догодина да плащаме в евро, смята Петър Ганев, старши изследовател в Института за пазарна икономика. " Много е вероятно да изпълним наистина до дни ценовия критерий. Ще го изпълни икономиката на България, а не правителството", каза Ганев по по повод думите на..
Нестабилен пазар на горива в началото на годината отчитат в бранша. Поскъпването на едро на дизела и бензина все още не е отразено в цените на бензиностанциите. Експерти прогнозират това да се случи до няколко дни. Само за първите дни на годината цените на едро на дизела са скочили с 6-7 ст., а на бензина с около 4-5 ст., каза Росинка..
Преките чуждестранни инвестиции (ПЧИ) в нефинансовия сектор на област Бургас към края на 2023 г. възлизат на над 2 млрд евро, информират от Териториално..