Има опасност от екологична катастрофа в района на Атанасовското езеро заради изграждането на Северния обход на града, предупреждават от Българската фондация "Биоразнообразие". Отводняването на трасето е решено с максимална грижа към околната среда, заявиха от Агенция "Пътна инфраструктура". Според регионалната екоинспекция не е бил необходим ОВОС за проекта.
Покрай строежа на Северния обходен път, възникнаха спорове за това трябва или не да се извърши ОВОС заради близостта с Атанасовското езеро и видовете, които го обитават. РИОСВ-Бургас взеха решение да не се прави такава оценка. От Българската фондация „Биоразнообразие“ го обжалваха, тъй като искаха яснота на рисковете от строежа. БНР -Бургас поиска разяснения по темата от АПИ и РИОСВ-Бургас.
"Сега покрай строежа на пътя очакваме и много други инфраструктурни проекти - бензиностанции, жилищни сгради, складове. Това ще засили притока на води към езерото.", заяви Спас Узунов от Българска фондация "Биоразнообразие" в интервю за БНР Бургас. Относно възможността от екокатастрофа и последиците от строежа на обходния път, той коментира:
"Южният охранителен канал на езерото отвежда сладките води към морето. Този канал е в очертанията на града - кварталите Изгрев, Зорница, както и Парк "Езеро" и Морската градина. Проблемът при канала е, че той свършва при конната база, където, обаче се стеснява и продължава в един тесен технологичен канал. Вкарва се един голям обем вода в един канал, който е с малка проводимост. Три реки се вливат в този канал, както и повърхностните и дъждовните води. При голяма урбанизация, както е сега със строежа на пътя, тези води се формират много по-бързо. Това е предпоставка за неговото разрушаване, както и унищожаване на дигата на езерото. Помпите на Атанасовското езеро нямат капацитета да прехвърлят тези големи количества води, затова има опасност, както за езерото, така и за града. Може да се стигне и до наводнение на квартали като "Зорница" и "Изгрев"."
Експертът предлага няколко решения на проблема-прекратяване на допълнителното заустване на канала, осигуряване на повече място при конната база, където да се разлива канала и да се увеличи капацитета на помпите, които служат за балансиране на водния режим в езерото.
В позицията си до БНР-Бургас от агенция „Пътна инфраструктура“ заявяват, че при изготвянето на техническия проект е разработено трасе, преминаващо през земеделски земи. Поради тази причина единственият вариант за извеждането на повърхностните води е чрез окопи, тръбни колектори и линейни отводнители. По този начин водите се извеждат от трасето. Предвидени са 15 броя водостоци и напречни отводнители, включително и 3 броя сухи водостоци за преминаване на земноводни животни, както и изграждането на предпазни оградни мрежи за защита на прелитащите птици, заявяват от АПИ. Те допълват, че са предвидени 3 изпарителни басейна, които да задържат дъждовните води, да ги инфилтрират и постепенно да ги изпаряват. Решението е за монтиране и на 7 сепаратора за нефтопродукти при оттоците на всички водостоци, които се заустват в предпазния канал на Атанасовското езеро. От становището не става ясно дали мерките са вече изпълнени.
От Регионалната инспекция по околната среда и водите посочват, че се е преценило да не се прави ОВОС на проекта за обходния път, тъй като в него са предвидени необходимите мерки, които да не допуснат отрицателно въздействие на околната среда. В техническия проект са изпълнени изискванията, заложени в решението на министъра на околната среда и водите, заявяват от инспекцията. Съгласно писмо от Министерството на здравеопазването, трасето на пътя не попада в санитарно-охранителни зони на водоизточници за питейно водоснабдяване на населени места. Предвидени са мерки за недопускане вливането на повърхностни и дъждовни води от обходния път и съоръженията към него в Атанасовското езеро, поради което не се очаква отрицателно въздействие върху лечебното калонаходище, посочват от екониспекцията.
В края на 2020 година от "Черноморски солници" АД са представили идеен проект да гравитачно вливане на Южния охранителен канал в Черно море посредством изграждане на два успоредни тръбопровода с диаметър 120 мм, които да осигуряват канала срещу запушване с пясък от морските течения. Два месеца по-късно дружеството, което е стопанисвало южния охранителен канал, прехвърля хидротехническото си съоръжение на областния управител на Бургас, поясняват от регионалната инспекция. Необходимо е предприемане на спешни мерки по обезпечаване реализацията на проекта, с който ще се предотврати нарушаване на водния режим и запазване на Атанасовското езеро като един от редките и представителни типове влажни зони в Черноморсикя биогеографски район, съхраняване на най-голямото видово разнообразие на птици в България и поддържане солеността на водите му чрез технологията на традиционния солодобив, се посочва в писмото до БНР Бургас.
През тази година е предвидена проверка на обекта, за се проверят заложените условия, допълват от РИОСВ-Бургас.
Много от потребителите вероятно са забелязали, че през последните години опаковките на някои продукти стават все „по-широки“ за съдържанието в тях. Това обаче обикновено им прави впечатление едва когато отворят кутията и видят необичайно голямото празно пространство в нея, защото в магазина дори не са си помислили да погледнат посочения от производителя..
С близо 30 процента е спаднал оборотът на търговските вериги в деня на потребителския бойкот 13-и февруари в сравнение с ден по-рано. Данните обяви финансовият министър Теменужка Петкова след края на извънредното съвещание в Министерския съвет за цените на храните. "На 12 февруари 2025 година оборотите на големите вериги са били на стойност 27 300 000..
Министър-председателят Росен Желязков свика днес извънредно съвещание на правителството. Темата на срещата - цените на хранителните стоки. Като правителство няма да се увлечем от популизъм, но ще направим необходимото за нормалното функциониране на пазара. Това заяви премиерът Росен Желязков. Той посочи, че ще бъдат разгледани всички елементи по..
Картелно споразумение стои зад високите цени на основните хранителни продукти. Така коментираха някои бургазлии причината да се стигне до бойкот на големите търговски вериги. Днес обаче повечето хора подкрепиха протеста само символично, защото магазините в Бургас отново бяха пълни. Нищо необичайно не се случи днес в Бургас, въпреки призивите за..
Пътят Бургас – Варна е част от републиканската пътна мрежа, като с разширението му километри преди Поморие до Слънчев бряг и с изграждането на Северния обход бяха улеснени пътуващите на север. Малък участък, който остана, от т. н Тромпет до Военния дом на Сарафово, не е ремонтиран от години и е в крайно лошо състояние. През него преминава целият..
Реални мерки срещу сивия сектор в туризма очакват от бранша преди новия сезон. Това коментира пред БНР-Бургас Евелина Пулева, заместник-председател на Бургаската регионална туристическа камара: "Виждате какво става-нелегални екскурзоводи, постоянно слушаме истории на пострадали от нелегални туроператори. Отделно апартаментното отдаване на..
Обявеният за Ден без пазаруване в големите търговски вериги не опразни магазините в Ямбол. Клиентите са значително по- малко, а охранителните служители видимо изнервени. В предобедните часове във веригите пазаруват предимно пенсионери. Повечето от тях знаят за обявеният бойкот на хипермаркетите, но не виждат смисъл от него. "С каква цел е този..
Министър-председателят Росен Желязков свика днес извънредно съвещание на правителството. Темата на срещата - цените на хранителните стоки. Като..
Много от потребителите вероятно са забелязали, че през последните години опаковките на някои продукти стават все „по-широки“ за съдържанието в тях. Това..
С близо 30 процента е спаднал оборотът на търговските вериги в деня на потребителския бойкот 13-и февруари в сравнение с ден по-рано. Данните обяви..