Учени откриха признаци на живот на сатурновата луна Енцелад

Космическият апарат "Касини", който наблюдава Сатурн.
Снимка: архив

Учени от НАСА откриха основни, необходими за съществуването на живота органични съставки във вода, изхвърлена от гейзери на повърхността на сатурновата луна Енцелад, съобщи Сайънс алърт.

Специалистите анализирали химичния състав на струи вода и лед, които редовно се изхвърлят през цепнатини в ледената кора на Енцелад. Пробите били взети с помощта на космическия апарат "Касини".

Планетолозите открили разтворими вещества, съдържащи атоми азот и кислород, които са с ключова роля за формирането на аминокиселини. Тези съединения може да влязат в дълбоководни химични реакции, осигурявайки "строителен материал" за поява на живи организми.

По мнението на учените, на дъното на океана под ледената кора на Енцелад е възможно да има процеси, сходни със земните.

Песнопения на патриарх Неофит звучат в храма на Граничкия манастир за Възкресение Христово

Песнопения на починалия патриарх Неофит звучат в храма на Граничкия манастир "Св. Лука" за Възкресението Христово. Така ще е и в през следващите дни. В центъра на храма е портретът на Негово светейшество с траурна лента в горния десен ъгъл.  Игуменията на Граничкия девически манастир сестра Фотиния каза, че притежава диск с песнопенията с..

публикувано на 06.05.24 в 20:34
Лидерът на

"Хамас" обяви, че приема условията за прекратяване на огъня в Газа, предложени от Египет и Катар

Палестинската групировка "Хамас" обяви, че е приела предложението на посредниците от Египет и Катар за условията за прекратяване на огъня в ивицата Газа, предаде Ройтерс. В съобщението на "Хамас" се отбелязва, че лидерът й в изгнание Исмаил Хания е уведомил лично катарския премиер и директора на египетското разузнаване, че е готов за замлъкване на..

публикувано на 06.05.24 в 20:09

Божури и диви лалета привличат туристи в Кюстендилско

Редки растения  - божури, които сега цъфтят, както и диви лалета, привличат много туристи и природолюбители в празничните дни в Кюстендилско. Срещат се в местността Черна нива ( между Кюстендил и Дупница), на връх Виден (1480 м.) в Конявския Балкан, както и в местността Голо бърдо, Пернишко. Цяла долина е с божури в Черна нива, към пътя Кюстендил -..

публикувано на 06.05.24 в 20:06

Почетоха паметта на участници в Първата световна война пред мемориала "Военно гробище" в Силистра

Представители на местна и държавна власт, граждани и потомци на участници в Първата световна война отдадоха почит днес, поднасяйки венци и цветя пред мемориала "Военно гробище" в Силистра. То е третото запазено у нас от времето на Първата световна война, след тези в тутраканското село Шуменци и в Добрич. Статут на военно гробище обаче то..

публикувано на 06.05.24 в 19:46
Ва българското военно гробище край Ново село в Северна Македония, архив, май 2о23 г.

Отбелязаха Деня на храбростта на българското военно гробище в Ново село, Северна Македония