Институциите на Европейския съюз са постигнали съгласие по два от най-спорните въпроси в пакета "Мобилност", на които обаче България се противопоставя.
Става дума за срока, в който шофьорите на камиони трябва да се връщат в страната и за техните почивки.
Водачите на тежкотоварни камиони ще могат да спят не повече от 45 часа в кабините, а през останалото време в хотел, който трябва да се плаща от работодателя. Това е част от постигнатото тази нощ споразумение по пакет "Мобилност" между Европейската комисия, Европарламента и Съвета.
Шофьорът ще бъде задължен да се връща в страната, в която е регистрирано превозното средство, поне веднъж на 4 седмици, независимо къде се намира.
Камионите пък ще трябва да се връщат в държавата, в която е регистрирана фирмата, поне веднъж на 8 седмици.
Според председателката на транспортната комисия в Европарламента Карима Дели така се слага край на фирмите "пощенски кутии".
"Въпреки натиска на много страни членки и техните представители в Европейския парламент ние никога не сме се отказвали от каботажа и спечелихме тази битка", казва Дели.
Камионите и микробусите трябва да бъдат оборудвани с т.нар. "умни тахографи", които да отчитат международните операции, първите - до 2025-а, а вторите - до 2026-а година.
Потвърдено е обаче изключването на командироването на транспортните работници от общата директива за командироването.
Министърът на транспорта Росен Желязков каза, че когато законодателните изменения по пакета станат факт, България ще заведе дело пред Съда на ЕС:
„Заявили сме ясно намерението си, че ще търсим арбитража на съда, защото предложените мерки са непропорционални“, подчерта министърът след срещна с представители на международните превозвачи“.
Предварителното споразумение е неприемливо за България
България ще сезира Съда на ЕС, ако предварителното споразумение между евроинституциите за пакета "Мобилност" бъде окончателно утвърдено. Това заяви пред "Хоризонт" председателят на парламентарната комисия по транспорт Халил Летифов. Той изрази недоволство от договореното изискване не само шофьорите, но и камионите де се връщат в страната си през определен период от време:
"За мене е изненадващо това, което са направили Комисията по транспорта и Европейският парламент, защото е пипнато тук-там, но ограниченията за нас си остават. Целта е да се накаже периферията, разбирайте балтийските държави, Румъния, България, което е жалко".
Халил Летифов очаква правителството ще проведе разговори по темата следващата седмица и прогнозира протести на превозвачи.
Предстоят дебати
Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, заяви в предаването "12+3":
"Приетото решение за връщане на камионите на осем седмици не кореспондира със заявената цел на председателя на Европейската комисия за един по-зелен континент… Това е предварително решение, на 18-и ще има следваща комисия… Предполагам, че ще настъпи разногласие и от страните, подкрепили пакета… Казали сме докъде можем да правим компромиси и връщането на камиона не можем да приемем с компромис".
"Не ми се вижда прекрасно. Първоначалното предложение беше камионите да се връщат на три седмици, сега говорим за шест пъти в годината… В текстовете не е посечен механизъм как ще се проверява дари водачът се е прибрал. Силно ме тревожи връщането на камиона. Истина е, че от другата страна се правят компромиси и е истина, че в началото имахме позиция, която не ни позволяваше да сме гъвкави и да преговаряме с никои от страните, които подкрепят пакета. Това обаче се промени", допълни евродепутатът Андрей Новаков.
Скандално опорочена процедура
В предаването "Нещо повече" евродепутатът Ангел Джамбазки каза:
"Нашите политически противници в ЕП по пакета "Макрон" ни убеждаваха, че на Европейския съюз му трябва нова зелена сделка, няколко часа по-късно същите хора ни убеждаваха, че десетки и стотици празни камиони трябва да бъдат разкарвани нагоре-надолу из Европа на всеки четири седмици, да горят тонове нафта, да вдигат прах по пътищата, защото така е добре за техния бизнес. Представителите на Съвета, на комисията и Карима Дели ни съобщиха, че са постигнали споразумение. Настъпи смут, гняв и разочарование сред представителите на всички групи. Тук не става дума само за България, а за скандално опорочена процедура".
"В сегашния си начин на функциониране ЕС защитава до голяма степен интересите на Франция и на Германия. Митът за Европа на две скорости е факт. Франция и Германия си гонят чисто икономическите интереси и гледат на останалите държави от Съюза като на периферия, от която могат да изсмукват работната ръка. Това е истинското лице на Брюксел", допълни Джамбазки.
Той поясни, че при първия етап голямата тежест ще падне върху плещите на транспортния министър Росен Желязков:
"На него се пада нелеката задача да се опита да формира блокиращо малцинство в Съвета на министрите на транспорта. Ако това не бъде постигнато, то върху нас се връща тежестта да се гоним в ЕП".
Джамбазки уточни, че засегнатият бранш включва 120 000 души и че транспортният бранш е третият по големина, който внася пари в БВП.
Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.
Норвежката служба за сигурност прекрати разследването за норвежка връзка при доставката на взривилите се през септември пейджъри за "Хизбула" в Ливан. Експлодиращи пейджъри убиха 9 души и раниха хиляди в Ливан, сред тях е посланикът на Иран При едновременните експлозии на устройствата бяха убити десетки хора, а хиляди бяха ранени. Израел..
Утре или най-късно в сряда се очаква президентите на Съединените щати и на Франция - Джо Байдън и Еманюел Макрон - да обявят, че е постигнато споразумение за 60-дневно прекратяване на огъня между Израел и "Хизбула". За това съобщава агенция Ройтерс, като се позовава на високопоставени източници от ливанското правителство. Според панарабският "Аш Шарк..
Първата мраморна статуя, която беше открита на 3 юли в античния град Хераклея Синтика, е на един от осиновените внуци на римския император Октавиан Август. Това е водещата версия на професор Людмил Вагалински, ръководител на проучването на древния град край Рупите. Аргументите на екипа от учени бяха изложени на среща в историческия музей в Петрич тази..
Ректорът на Стопанска академия "Димитър А. Ценов" в Свищов доц. д-р Марин Маринов и генералният директор на Българското национално радио Милен Митев подписаха в Свищов меморандум за сътрудничество. Подчертавайки ролята на Стопанската академия за региона, генералният директор на БНР заяви: "Ще се радваме да отразяваме Вашите дейности и постижения,..
Групата общински съветници от коалицията ГЕРБ – СДС в Ловеч няма да подкрепи предлаганото от кмета на общината Страцимир Петков увеличение на данъците от следващата година. От опозицията в местния парламент дадоха и незадоволителна оценка за едногодишното му управление заради неизпълнени ангажименти към гражданите и липсата на стратегии за..
Изпълнителният директор на кюстендилската болница Димитър Стоилов е разпоредил проверка на случая с 6-годишно дете с инфекция, на което е било отказано лечение. Проверки са започнали и Изпълнителната агенция за медицински надзор и РЗИ-Кюстендил. Случаят е от 14 ноември. На детето е отказано лечение, а родителите са насочени към дупнишката болница...
Шофьор на тролейбус в София е с гипсова шина на ръката заради фрактура, получена при сбиване с велосипедист разносвач на храна. Сбиването е станало около 15:40 ч. пред Националната библиотека, след като водачът на тролея е засякъл колоездача. След сбиването на мястото е пристигнала линейка, а пострадалият шофьор е бил приет в Спешното..
За планирано масово изселване на българи от Дуисбург, Германия, алармира неформалната мрежа "Столипиново в Европа". "Това, което се случи, е,..
Във Велико Търново се предвижда синята зона за паркиране да бъде разширена с 87 места, но и да се увеличи времето на работа, включително и в..
Не очаквайте да дадем подкрепа на някого, ако не бъдем потърсени за това. Това каза пред БНР депутатът от ДПС-Ново начало Хамид Хамид и коментира:..