Институциите на Европейския съюз са постигнали съгласие по два от най-спорните въпроси в пакета "Мобилност", на които обаче България се противопоставя.
Става дума за срока, в който шофьорите на камиони трябва да се връщат в страната и за техните почивки.
Водачите на тежкотоварни камиони ще могат да спят не повече от 45 часа в кабините, а през останалото време в хотел, който трябва да се плаща от работодателя. Това е част от постигнатото тази нощ споразумение по пакет "Мобилност" между Европейската комисия, Европарламента и Съвета.
Шофьорът ще бъде задължен да се връща в страната, в която е регистрирано превозното средство, поне веднъж на 4 седмици, независимо къде се намира.
Камионите пък ще трябва да се връщат в държавата, в която е регистрирана фирмата, поне веднъж на 8 седмици.
Според председателката на транспортната комисия в Европарламента Карима Дели така се слага край на фирмите "пощенски кутии".
"Въпреки натиска на много страни членки и техните представители в Европейския парламент ние никога не сме се отказвали от каботажа и спечелихме тази битка", казва Дели.
Камионите и микробусите трябва да бъдат оборудвани с т.нар. "умни тахографи", които да отчитат международните операции, първите - до 2025-а, а вторите - до 2026-а година.
Потвърдено е обаче изключването на командироването на транспортните работници от общата директива за командироването.
Министърът на транспорта Росен Желязков каза, че когато законодателните изменения по пакета станат факт, България ще заведе дело пред Съда на ЕС:
„Заявили сме ясно намерението си, че ще търсим арбитража на съда, защото предложените мерки са непропорционални“, подчерта министърът след срещна с представители на международните превозвачи“.
Предварителното споразумение е неприемливо за България
България ще сезира Съда на ЕС, ако предварителното споразумение между евроинституциите за пакета "Мобилност" бъде окончателно утвърдено. Това заяви пред "Хоризонт" председателят на парламентарната комисия по транспорт Халил Летифов. Той изрази недоволство от договореното изискване не само шофьорите, но и камионите де се връщат в страната си през определен период от време:
"За мене е изненадващо това, което са направили Комисията по транспорта и Европейският парламент, защото е пипнато тук-там, но ограниченията за нас си остават. Целта е да се накаже периферията, разбирайте балтийските държави, Румъния, България, което е жалко".
Халил Летифов очаква правителството ще проведе разговори по темата следващата седмица и прогнозира протести на превозвачи.
Предстоят дебати
Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, заяви в предаването "12+3":
"Приетото решение за връщане на камионите на осем седмици не кореспондира със заявената цел на председателя на Европейската комисия за един по-зелен континент… Това е предварително решение, на 18-и ще има следваща комисия… Предполагам, че ще настъпи разногласие и от страните, подкрепили пакета… Казали сме докъде можем да правим компромиси и връщането на камиона не можем да приемем с компромис".
"Не ми се вижда прекрасно. Първоначалното предложение беше камионите да се връщат на три седмици, сега говорим за шест пъти в годината… В текстовете не е посечен механизъм как ще се проверява дари водачът се е прибрал. Силно ме тревожи връщането на камиона. Истина е, че от другата страна се правят компромиси и е истина, че в началото имахме позиция, която не ни позволяваше да сме гъвкави и да преговаряме с никои от страните, които подкрепят пакета. Това обаче се промени", допълни евродепутатът Андрей Новаков.
Скандално опорочена процедура
В предаването "Нещо повече" евродепутатът Ангел Джамбазки каза:
"Нашите политически противници в ЕП по пакета "Макрон" ни убеждаваха, че на Европейския съюз му трябва нова зелена сделка, няколко часа по-късно същите хора ни убеждаваха, че десетки и стотици празни камиони трябва да бъдат разкарвани нагоре-надолу из Европа на всеки четири седмици, да горят тонове нафта, да вдигат прах по пътищата, защото така е добре за техния бизнес. Представителите на Съвета, на комисията и Карима Дели ни съобщиха, че са постигнали споразумение. Настъпи смут, гняв и разочарование сред представителите на всички групи. Тук не става дума само за България, а за скандално опорочена процедура".
"В сегашния си начин на функциониране ЕС защитава до голяма степен интересите на Франция и на Германия. Митът за Европа на две скорости е факт. Франция и Германия си гонят чисто икономическите интереси и гледат на останалите държави от Съюза като на периферия, от която могат да изсмукват работната ръка. Това е истинското лице на Брюксел", допълни Джамбазки.
Той поясни, че при първия етап голямата тежест ще падне върху плещите на транспортния министър Росен Желязков:
"На него се пада нелеката задача да се опита да формира блокиращо малцинство в Съвета на министрите на транспорта. Ако това не бъде постигнато, то върху нас се връща тежестта да се гоним в ЕП".
Джамбазки уточни, че засегнатият бранш включва 120 000 души и че транспортният бранш е третият по големина, който внася пари в БВП.
Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.
"Продължаваме промяната - Демократична България" предлагат пълно премахване на символите на комунистическия режим. Това става ясно от внесен в деловодството на парламента законопроект. Ако бъде приет, три месеца след обнародването на текстовете, местните власти ще имат срок за премахване на символи като стари лозунги, знаци на режима, снимки и..
Лек ръст в цените на повечето основни хранителни стоки на борсите у нас през изминалата седмица, показват данните на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ), публикувани в седмичния ѝ бюлетин, предаде БТА. Поскъпват повечето плодове и някои от зеленчуците, чиито цени ДКСБТ следи. Индексът на тържищните цени (ИТЦ),..
САЩ искат Украйна да проведе президентски и парламентарни избори, заяви Кийт Келог, спецпратеник на президента Доналд Тръмп за Украйна и Русия, пред агенция Ройтерс. Келогказа, че изборите могат да се проведат до края на годината, особено ако бъде постигнато примирие с Русия. "Повечето демократични нации провеждат избори по време на война...
Над 53 хиляди сигнала за домашно насилие са подадени към Националната система за спешни повиквания - 112 за миналата година. В половината от случаите се е налагало да бъде изпратена и Спешна медицинска помощ. Отбелязва се ръст на издадените заповеди за защита за миналата година спрямо 2023 г. За 2024 г. данните показват 5252 заповеди за..
Определят двама кандидати за Видински митрополит днес. На 9 февруари Светият Синод на Българската православна църква ще избере един от тях за нов митрополит на Видинска епархия. Светият Синод определи листа от 8 епископи, кандидати за Видински митрополит. Това са: Велички епископ Сионий, Мелнишки епископ Герасим, Смоленски епископ Висарион,..
Украинският президент Володимир Зеленски настоя за повече дискусии между Вашингтон и Киев, за да се изработи план за примирие с Русия. Изказването му идва на фона поредните руски удари срещу украински градове и инфраструктура. Броят на жертвите на руския ракетен удар по жилищна сграда в украинския град Полтава в Централна Украйна..
Американският президент Доналд Тръмп нареди въздушни удари по цели на терористичната групировка "Ислямска държава" в Сомалия. "Тези убийци, които разбрахме, че се укриват в пещери, застрашават Съединените щати и съюзниците ни", написа Доналд Тръмп в социалната си мрежа "Трут Соушъл". По данни на Пентагона при нападенията са ликвидирани множество..
Истинската причина за отлагането на искането на извънреден оценителски доклад от ЕК за еврозоната е, че управляващата коалиция възнамерява да внесе в..
Нов облик трябва да придобие центърът на морския курорт Поморие за предстоящия туристически сезон. Общината планира да изкорени всички 63 стари..
Вездесъщата роля , приписвана на Пеевски, прекрасно се вписва в неговата стратегия – помага му да си приписва сила на демиург, каквато не притежава..