Българско национално радио © 2022 Всички права са запазени

Телескопът „Джеймс Уеб“ пое на историческата си мисия

| обновено на 25.12.21 в 14:35
Снимка: НАСА

След многократно отлагане днес космическият телескоп „Джеймс Уеб“ пое на историческата си мисия.

Ракетата-носител „Ариан 5“ бе изстреляна по план от Куру, Френска Гвиана.

Мисията на космическия телескоп „Джеймс Уеб“ е обща на НАСА, Европейската космическа агенция и Канадската космическа агенция.

Проектът на стойност вече 10 милиарда долара е замислен да наблюдава звездните обекти на близо милион и половина километра от Земята, а целта е да бъдат открити най-ранните възможни звезди, за да се разбере историята на Вселената, обяснява д-р Рохиер Уиндхорст, интердисциплинарен учен от НАСА и професор в Държавния университет в Аризона:

„Този телескоп ще ви изпрати по-далече във времето с почти половин милиард години, а колкото по-далече във времето поглеждаме, толкова по добре виждаме фазите от началното развитие на Вселената“.

Спрямо „Хъбъл“ Джеймс Уеб технологично чудо. 18-те шестоъгълни огледала са направени от добре понасящия разликите в температурите в космоса берилий. Той е покрит със злато, тъй като златото отразява много добре инфрачервените вълни на спектъра.

Освен това „Джеймс Уеб“ има резервни системи, защото няма да може да бъде ремонтиран, а целта е да работи поне десет години с опция да бъде ползван 40.

Рафаел Шеврие от „Ариана спейс“, компанията, която ще изстреля телескопа казва, че мисията е важна.

„Ракетата го извежда в космоса, а после телескопът се катапултира. Колкото по далеч можем да изстреляме „Джеймс Уеб: толкова повече гориво ще може да спести телескопът, за да достигне до орбитата си сам и колкото повече спестява, толкова повече ще може да използва това гориво за извършване на измервания. За влизането му в орбита ще му трябват 29 дни. Този телескоп е надеждата и мечтата на над 10 хиляди души от 17 различни държави“.

Петър Витанов

Петър Витанов: Натискът за РСМ е контрапродуктивен, ще създаде антиевропейски настроения

Българските евродепутати са гласували против текст в годишен доклад на Европейския парламент, който е неизгоден за българската позиция за Северна Македония , но текстът е получил голяма подкрепа. Докладът призовава за незабавно начало на преговорите със Северна Македония и Албания за присъединяване към Европейския съюз. "Намери място крайно..

публикувано на 23.05.22 в 07:43

Доц. Сарийски: Само правителството ще усети ефекта от мерките

" Само правителството ще усети ефекта от обявените по-рано през седмицата мерки . Това не са мерки, а антимерки. Наливането на пари на калпак постига един ефект - увеличаване на инфлацията. Навсякъде се водят пазарлъци и временно ще се тушира напрежението". Това каза пред БНР макроикономистът доц. Григор Сарийски от Икономическия институт на..

публикувано на 21.05.22 в 13:12

Библиотекарите излязоха на протест

Библиотекарите излязоха на протест днес. Причината - неизпълнено според тях от страна на държавата подписано споразумение за въвеждане на минимални начални основни месечни възнаграждения в бранша.

публикувано на 20.05.22 в 15:59