събота, от 18.30 до 19.00 часа
Време за малки пиеси, документални пиеси, фичъри и акустични композиции.
“Вторачвам се в зачервените си очи в огледалото срещу мен, след като съм прекарал още цял ден и половин нощ пред компютъра и си задавам фундаментални въпроси: Защо радио? Защо документалистика?
Отговор: Няма друга медия, която може да ми предостави повече свобода в създаването и изследването. Тази отговаря на живия ми интерес към реалността и желанието ми за “музикално” изразяване. Материалът е звукът. А звукът винаги ни заобикаля. И също така: не ми допадат толкова описанията на застинали ситуации, колкото представянето им като процес. Нашата медия не е пространство, а време; нашите истории не са вкоренени в земята, ами имат движение, живот..... Ето защо!”
Хелмут Копецки, немски автор на радиокументалистика
Звукът винаги ни заобикаля
“Лили /на котето, което мяука наоколо/: Престани да шоварникаш.
Свещеник: Отдавна не сме те мили...
Лили: Нека малко такова....много е студено.
Свещеник Трябва да те изкъпем наистина, защото...
Лили /отново на котето/: Мирно!
Свещеник: ....А тоя матрак как е?
Лили: Всичко е скъсано.
Свещеник: Скъсано. Той с пружини ли е или ... дунапрен?
Лили: Дунапрен.
Свещеник: Откъде са го донесли?
Лили: Е, те с един приятел го донесоха, хвърлен некъде и го донесоха. Смениха го.... обаче аз нали не се усещам и.... пикам.
Свещеник: А радиото работи ли? Не?
Лили: Не..../на котето/ Мирно, Миче.
Свещеник: Някакво радио ще трябва да търсим.....
Лили: Трябва.... /на котето/ Мирно, Миче, мирно, че ще те бия.
Свещеник:... На тази снимка си ти нали?
Лили: Да.
Свещеник: Тогава си била...
Лили: Е.....
Свещеник: Силна, здрава.. ”
Това е откъс от “Нередактирани сцени от живота”, документална пиеса за радио от Антоний Дончев.
Нейното заглавие дава представа за общата идея на жанра радиодокументалистика.
За разлика от радиодрамата, тя не предлага фикция, “изиграна “ от актьорски гласове, а автентичен аудио документ, взет от действителността. Общото е в драматургичната конструкция.
Все пак, трябва да признаем, че от професионална гледна точка “нередактирани” звучи парадоксално, защото, както и при правенето на документален филм, завършеният продукт е резултат на продължителна изследователска работа, много часове записи, селекция, монтаж и миксиране. Това не е “ reality show” и сцените от живота само “изглеждат” нередактирани.
Жанрът radio documentary (документална пиеса) или feature (фичър) оформя своята физиономия още през 40-те, а получи официално признание през 1969 г., когато влезе в репертоара на Фестивала за радио и телевизия При Европа Берлин. Най-могъщите продуценти днес са немските радиостанции и Би Би Си.
Редакция “Радиотеатър” създава и излъчва фичъри от началото на 80-те години.
Петър Увалиев - главно действащо лице в документалната поредица „Радиото” - твърди, че радиото е най-големият цивилизационен елемент. Също – и че чрез радиото светът става като махала за човека. Радиото наистина може да цивилизова. Мощта му е огромна и..
Документалната драма по едноименното интервю на немската журналистка Хайке Фалер разказва за трагичното и на пръв поглед абсурдно приятелство между осъден на смърт и неговия екзекутор. Историята се случва в американски щат, в който има смъртно наказание...
Документалната драма „Памет за 1913-та” разказва за събития, за които нито бях чел, нито ги бях чувал до преди 30 години. Тогава, при една командировка от радиото, стигнах до онова място на южната ни граница, където се опират в една точка България, Гърция и..
На 1 и 8 ноември от 15.30 часа ще чуете двете части на документалната продукция „Митарствата на Гърневи в материалния свят“ . Героите на фичъра са представители на няколко поколения от рода Гърневи, чийто живот отразява многобройните драматични..
„Чужденци в земята си” е документална радиопиеса, провокирана от Втория велик македонски събор, проведен през 1991 година в Благоевград. Тогава там се събират македонци от цял свят, припознаващи себе си като българи. Някога техните деди са изгонени..
Берлин става най-притегателното място за медийните професионалисти от целия континент от 18 октомври, събота. Точното място е Haus des Rundfunks в самия край на улица „Кайзердам“, улицата, която променя няколко пъти името си, пресичайки цял Берлин в..
„Номиниран за PRIX EUROPA 2014 “ е изписано на специалното лого, което авторите на всяка програма, преминала успешно предварителната селекция на фестивала PRIX EUROPA 2014 Берлин и включена в състезателната програма, получават заедно с..
Героите на Таня Шахова използват храненето не като цел, а като като средство за общуване. Толкова е просто, че чак се чудиш как сме го забравили. Толкова е уютно, че ти се приисква да надникнеш в кухнята им. Да поседнеш там, да погледаш и послушаш как къкри..
Хотел Адлон Берлин е място, натоварено с исторически асоциации и символно значение. Наричат го „легендарния” хотел Адлон, наричат го и „сърцето на Берлин” и са му посветили телевизионен сериал. Заема централно място между руското, френското,..
400 програми на над 100 радио и телевизионни компании и независими продуцентски къщи от целия свят са получени от тазгодишното издание на Rose d’Or Awards , като по този начин е счупен рекордът от миналата година, когато след няколкогодишно прекъсване..
Загрижеността сред обществото нараства с нарастващия брой случаи на коклюш, като служебният министър на здравеопазването, Галя Кондева, сподели, че..
За хората от последните вагони, за училището като единствен свят и неочакваното завръщане към детските мечти – разговор с Марта Радева , автор на..
Предстои премиерата на музикалния клип "Оставам" на певицата Вили Русева. Сюжетът на клипа представя една история за силната и непреходна любов между човек..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg