Първото представление на операта „Русалка” е на 31 март 1901 година в Прага. През 1904 година Дворжак умира на 63-годишна възраст. Три години преди да напише операта, той ръководи Нюйоркската консерватория, а след завръщането си в родината поема кормилото на Пражката консерватория вече като професор.
През целия си творчески път той не спира да преподава и да композира. В този последен период от живота му се ражда „Русалка”. Заедно с „Продадена невеста” на Сметана тя е символ за чешката музикална класика. Изобилието от мелодична красота и наситеност, емоционалност и силно въздействие, композиторът постига с лайтмотивна техника, блестяща оркестрация, впрягайки целия си досегашен творчески опит. Усеща се полъх от „Из новия свят”, от концерта му за виолончело и оркестър, от Славянските танци...
Уединен във вилата си край Пшибрам, Дворжак завършва цялата партитура за 8 месеца, от април до ноември 1900 година.
Музика, създадена с голяма любов, след дълго отсъствие от обичните родни места, сред любими хора, зеленина, слънце и простор - това е “Русалка”. Либретото е дело на известния чешки драматург и театрален режисьор Ярослав Квапил.
„Русалка” е приказка за водната нимфа, отдала любовта си на човешко същество. Но дали операта е всъщност изискана и спокойна или по-скоро зловеща и странна? Този въпрос си задават критиците в Ню Йорк след възстановената през февруари постановка на режисьора Ото Шенк от 1993 година. От една страна, те поставят бурния оркестър на Яник Незе-Сеген, който акцентира върху симфоничния и ритмичен размах в партитурата. Наричат оркестъра му дори „дивашки”. На другия полюс е мекотата и изисканата елегантност на Рене Флеминг. Нейната популярност сред американците нарастна неимоверно след като на 2 февруари сопраното откри финала на Националната футболна лига, тъй наречения Супер боул, с прочувствено изпълнение на националния химн. Макар и носителка четири пъти на наградата Грами, това не попречи на критиците да нарекат изпълнението й „вокално и драматично предпазливо”. Вероятно такъв е прочитът на ролята за Рене Флеминг. Русалка не е обикновена влюбена девойка, горяща в страст и тревоги. В нея живее не само любовта, но и студената природа на русалката. Само на смъртните е дадено да обичат и единствено човешката душа е дарена с небесен покой – това говори тя на баща си Водния дух.
Рене Флеминг пее за първи път прочутата Песен към месеца от първо действие на операта през 1988 година като победител в конкурса Metropolitan Opera Auditions и това е първата и поява на тази сцена. Тогава е 29-годишна. През 1990 година пее за първи път в „Русалка” в постановка на операта в Сиатъл.
Това е ролята, която ме изстреля на върха – споделя певицата. През 1998 година е първият и цялостен запис със сър Чарлз Маккерас и Пражката филхармония. През 2002 г. реализира дивиди със Сергей Ларин, Джеймс Конлън, оркестъра и хора на Парижката опера.
Връщайки се към тази роля, сякаш се връщам у дома – казва Флеминг. На сцената на Метрополитън този месец й партнират полският тенор Пьотр Бечала, елегантен и страстен в ролята на Принца. Магьосницата е мецосопраното Долора Заджик, която пее същата роля и в записа от 1998 година. В ролята на Чуждоземната принцеса е сопраното Емили Магий, дебютантка на сцената на Метрополитън опера. Бас-баритонът Джон Релиа е Водния дух, баритонът Алексей Лавров е в ролята на ловеца, тенорът Владимир Хмело – горския, сопраното Джули Булиан – помощник-готвача.
В една от паузите ще чуете интервю с Рене Флеминг.
Съдържание на операта
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
След два студийни албума и един концертен дуетът Димитър & Христо издава "Несломен". Новият албум включва осем песни, повечето от които са в колаборация с цигуларката Анна-Мария Тамахкярова, позната като ANIMA. "Несломен" се казва и първата песен от албума, която има кънтри-етно звучене. "Тази дума отговаря на много неща и по някакъв начин ще..
Прочутият мюзикъл "Криворазбраната цивилизация" по пиесата на Добри Войников оживя на сцената на Националния музикален театър "Стефан Македонски". Режисьор на спектакъла е Николай Гундеров, познат на публиката с неподправения си почерк в жанра комедия. Той е и сценарист на новия текст по пиесата на Добри Войников, където героите са поставени в..
Ако не сте се самоизолирали от политическото ни злободневие, защото немалко от нас наистина са го направили, и сте слушали внимателно това, което говорят..
Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството..
За адвокатурата, която празнува своя празник на 22 ноември , съдебната реформа, избора на нов главен прокурор, Висшия съдебен съвет, Закона за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg