„Бал с маски” е сред върховите творчески постижения на Джузепе Верди, в които словото и музиката, музиката и действието са неразривно свързани. Психологическите конфликти са изобразени с Шекспирова мощ, като в същото време силата и драматизма се съчетават с най-прецизни детайли на душевните състояния на героите. Верди майсторски използва метода на контраста – зловещи образи по време на празнично веселие, нежна лирика по време на тайнствена и мрачна сцена. Богати и изразителни вокални партии, бляскав оркестър, майсторски построени ансамбли – такава е звуковата палитра на творбата. Финалът на втора картина от първо действие е сред върховете на музикалната драматургия на операта. Нито един любовен дует в цялото творчество на Верди не може да се сравни с дуета на Рикардо и Амелия от второ действие.
В писмо до Антонио Сома сам Верди обяснява, че точно в тази сцена е вложил целия „безпорядък” на страстта. Любовта в действителност е основната тема на тази опера, наречена от известния италиански критик Масимо Мила Вердиевата „Тристан и Изолда”, но преведена на италиански и пренесена под горещо и страстно слънце.
Един чудесен спектакъл на Кралския оперен театър „Ковънт Гардън“ на „Бал с маски“ от Верди, състоял се на 31 януари 2015 година ще слушаме в часовете, отредени за опера по програма „Христо Ботев“. Че е чудесен, ще се убедите сами, ако го чуете. Хорът и оркестърът под диригентството на Даниел Орен демонстрират изпълнение от най-висока класа. Солистите са повече от добри и сред най-търсените от престижните световни оперни театри – малтийският тенор Джоузеф Калея като Рикардо, украинският сопран Людмила Монастирская като Амелия, руският баритон Дмитрий Хворостовски като Ренато. И докато Джоузеф Калея и Дмитрий Хворостовски са много добре познати имена и на опероманите у нас, за Людмила Монастирская се говори по-малко.
А ето как я определя „Опера нюз.ру“: Разкошният, огромен, невероятен със силата и блясъка глас на Монастрская ни спомня хубавите времена на операта, когато големите, красиви и технични гласове не бяха изключение. Природата е надарил щедро певицата, но към това тя е добавила изключителен дъх, замиращо пианисимо, абсолютна регистрова изравненост и пълна теситурна свобода, майсторство в овладяването на звуковата проекция в залата и накрая, проникващо в душата емоционално послание.
събота, 23 май, от 20 часа
Съдържание на операта „Бал с маски“
1 август Свири Симфоничният оркестър на Хърватското радио и телевизия с диригент Енрико Диндо. 3.00 часа – Едуард Елгар (1857-1934), Концерт за виолончело в ми минор, оп. 85. Солист: Асиер Поло (виолончело). 3.31 часа – Гаспар Касадо ((1897-1966)), Прелюд – фантазия из Сюита за виолончело. Изпълнява Асиер Поло (виолончело). 3.36 часа – Роберт Шуман..
Тромбата на Мишо! Как кой Мишо? Йосифов! Чуем ли нея или пък неговото име, означава едно-единствено нещо: първа класа. Той може да бъде както сериозен и авангарден, така и палав, весел, усмихнат разказвач на вицове без думи и ачик айляк – в зависимост от настроението на музиката, която изпълнява или сам създава – за себе си и за другите. 6-а степен по..
Новата музикална седмица на "Аларма Пънк Джаз" ще започне на Откритата сцена " 8 декември "на терасата на последния етаж на Националния студентски дом (пл. "Народно събрание" 10). Под открито небе в понеделник вечер, 29 юли, от 20.00 ч. ще свирят "средиземноморските авангардисти" AVA Trio (Италия/Турция/Нидерландия), чието..
В съботната вечер (26 юли от 20 часа) ще бъдем в Болшой театър , за да съпреживеем висшето емоционално откровение на знаменития руски тенор – ролята на Герман. Тук и критиката, и публиката са единодушни: Атлантов изкачва височина, недостижима за съперниците му. Най-желаната тенорова партия в руския репертоар е негова запазена марка! Чувства..
Един от най-великите саксофонисти в историята на японския джаз и на японската авангардна музика въобще, живата легенда на фрий джаза от последните 6 десетилетия (в световен мащаб) Акира Саката идва за първи път в България по покана на концертната серия "Аларма Пънк Джаз" на БНР заедно с най-новата си формация от Европа – Еntasis ...
Александър Думанов – поет и изследовател на банския диалект. Той се е посветил на съхраняването на неговата автентичност. Думанов не само пише книги..
Читалище "Никола Вапцаров" в гр. Банско отбелязва 130 години от своето създаване, носейки със себе си история и значимост в културно-просветната..
Един от първите музеи в Пиринския край е къщата-музей "Никола Вапцаров", отворена за посетители през 1952 г., което поставя началото на музейното дело..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg