В края на миналата седмица в The Fridge & Хаспел беше представен каталогът "Амазонска броня" на Боряна Росса. Тя е българска художничка, инсталационист, която живее и работи в САЩ. Гледа на тялото си като на политическо тяло. Партньор в живота на Боряна е Олег Мавромати. До 1-ви август в Института за съвременно изкуство продължава неговата изложба, озаглавена "Идеалната държава".
"Амазонска броня" е серия от проекти, разглеждащи възможността за харесване на тела с различна анатомия. Чрез хумористични автобиографични пърформанси, фотографии, рисунки и обекти Роса представя новото си тяло, което няма гърди, изпълняващо сценарии, в които красотата на женското тяло е възможна дори и без този безспорно приет и възхваляван атрибут на женствеността.
В процеса на създаването на тези произведения тя включва свои приятели, както и зрителите на пърформансите.
Двойната мастектомия беше необходима медицинска интервенция, за предотвратяване на рака, който беше открит в моето тяло, споделя тя.
За разлика от други жени обаче, които предпочитат да заменят гърдите си със силиконови или се опитват да скрият това изменение на тялото си, тя решава да не ги възстановява.
„Амазонска броня“ е първото издание на КОИ (Колектив за обществени интервенции), посветено на самостоятелната работата на една художничка.
"Да не се бърка с Кой" - призова авторката от студиото на "Хоризонт до обед", а на въпрос дали биха се притеснили, ако има интерес да се регистрира и марката "Кои", по подобие на намеренията на Ирена Кръстева за марката "Кой", Боряна Росса отговори, че не те трябва да се притесняват.
Има ли място за "амазонска броня" в "Идеалната държава" на Олег Мавромати е въпросът - мост към изложбата на Олег в Института за съвременно изкуство. Това е първото представяне на Олег Мавромати след 3 годишно отсъствие от България.
Темата на рисунките на Олег е свързана с ИДИЛ / т.нар."Ислямска държава"/.
В тях виждаме познатите сцени на мъчения и обезглавявания. Виждаме маскираните /липсващи/ лица на терористите и изразителните лица на… анимационните герои на Запада, разтерзавани от тях. Провокацията на Олег Мавромати е в контраст с търсенията на руския авангардист Олег Кулик и Борис Гройс, който смятат, че видеата с екзекузиите са естетизирани.
"Наистина, визията показва, че ислямистите разполагат със скъпа видео техника и софистицирани методи на заснемане", казва Олег Мавромати. Ползват се от технологиите на Запада, който иначе атакуват като твърде либерален и глобален.
Освен анимационните герои на Дисни обаче рисунките на Мавромати визират и образи като този на Вълка от "Ну, погоди" - руско-съветската реплика на Западната анимация.
Съветският "Волк" също пада жертва на анонимните екзекутори, както и американският Мики Маус.
"За всички анимационни герои ми е мъчно", признава Олег Мавромати.
Само още 4 дни остават до края на изложбата на Олег Мавромати в Института за съвременно изкуство на бул. Васил Левски 134 (вход откъм ул. Екзарх Йосиф). Работното време е от вторник – събота, 15.00 – 19.00ч.
На 31 юли, петък, закриването на изложбата ще е специално – с единствена прожекция на филма на Олег Мавромати, който спечели наградата за Най-добър документален филм, Омск, 2015. Филмът се казва “Няма място за новите кучета”, реплика към познатия “Няма място за старите кучета”. Филмът е гастролирал на фестивалите: Ротердамски международен филмов фестивал; Международен фестивал, Мюнхен; Световен филм фест, Рига; Нови хоризонти, Вроцлав; София куиър форум.
Филмът е уникален, защото е правен с материали от видео блога на Сергей Астахов - супер звезда в руската блогосфера.
Астахов е хомосексуален, чиито родители се опитват да го „превъзпитат“ и направят хетеросексуален, като го включват в религиозни групи за превъзпитание и му намират приятелка. Астахов се саопроделя като "руски руснак", който обича и почита Владимир Путин и супермаркетите. Във видеата, които публикува в Ютюб, Астахов проследява процеса на превъзпитанието си, като снима не само себе си, но и местата в които ходи, родителите и приятелите си.
През тази история се вижда как личния живот на Астахов е директно повлиян от измененията в политическия климат на Русия. Във видеата му е събрана есенцията на съвременната руска политика - социална и религиозна, както локална, така и глобална, изразена чрез неговите словесни декларации, пристрастия и действия. С една дума Астахов е лакмусът на съвременното руско общество.
Прожекцията на необичайния документален филм, който е на руски с английски субтитри, ще бъде последвана от дискусия за филма с Олег Мавроматти.
Цялото интервю на Ирина Недева с Боряна Росса и Олег Мавромати може да чуете в звуковия файл.
Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..
През далечната 1967 година легендарният диригент Димитър Димитров слага началото на Декемврийските музикални дни в Стара Загора. След откриването на новата..
В рубриката "Културен отпечатък" на Рождественското издание на "Terra Култура" се върнахме назад във времето, за да си припомним как са отбелязвали Бъдни..
Имаше време, когато – за да бъде представен – се даваше пример, че именно той е общото между римейка на "Бен Хур", популярния американски сериал "24" и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg