Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Двудневен Alarma Punk Jazz Fest в първия уикенд на март

Скандинавски фрий джаз, пост-метъл, албански рокендрол, дуум, дроун, психеделик и откровен пънк (за десерт) в клуб *Mixtape 5*, B-Side на 5 и 6 март

БНР Новини

На 5 и 6 март фестивалът Alarma Punk Jazz ви е спретнал програма за чудо и приказ, каквато не е имало отдавна на софийската сцена. В рамките на два дни ще имате възможността да чуете на една сцена групи, които имат твърде малко общо помежду си, но заедно създават една далеч по-пълна картина на съвременната некомерсиална музика, отколкото сме свикнали да виждаме по нашите ширини, където всичко е (малко прекалено) жанрово детерминирано.

В събота вечер (5 март) ще посрещнем квартета SVIN от Копенхаген (Ларс Бек Пилгаард – китара, Хенрик Пулц Мелби – саксофони, кларинети, Томас Айлер – барабани и Ади Зуканович – клавишни). Бандата твори на границата между пост-метъла, фрий-джаза, краут-рока и северната камерна музика. Критиката ги нарича „нещо средно между Sonic Youth и Арво Пярт”, както и „стоунър-рок с кларинети”, а самите музиканти посочват като влияния както Матс Густафсон, Кен Вандермарк и Сони Ролинс, така и Бьорк и Sigur Ros. Именно в студиото на Sigur Ros в Исландия е записан и най-новият им албум. Концертът им в рамките на Alarma Punk Jazz е част от първото им балканско турне, макар най-новият член на квартета Ади Зуканович да е от нашата част на света.

СнимкаПреди SVIN  на сцената ще излязат acrossthevacuum  – organic drone/doom-jazz проект на Боян Аврамов (Teeth Of Divine, AEON Sessions) и Асен Сантев (Trysth, Upyr), който се появи миналата година в първото българско издание с обработки на музика на „Пинк Флойд” – One Of These Tributes, Vol.1 на нетлейбъла Mahorka – с 30-минутна версия на класиката Set The Controls. После дуото премина през странни (8 пъти по-бавни) интерпретации на други класики (Joy Division), а авторското им творчество към ден днешен вече е достатъчно за поне един четворен албум на винил. На откриването на фестивала с тях ще излезе и Алексей Николов („Лоши Петли”, Teeth Of Divine) на чело.

Trysth са другият български съпорт на SVIN и един вид, свързващото звено на вечерта – и то не само поради факта, че китаристът им Асен Сантев свири и в acrossthevacuum. Trysth са едно от най-сериозните имена на новата пост-метъл сцена у нас, участваха и на Alarma Punk Jazz точно преди две години – заедно с канадските титани Nadja, не са правили концерт от 10 месеца (работейки по нов материал), а специалното събитие около тях е касетката Soulchambers Reworked с ремикси на песни от дебютния им албум Soulchambers, която излиза официално точно в деня на концерта.

Неделната вечер пък (6 март) е за всички онези, които искат да завършат дългия празничен блок почивни дни с гръм и трясък. Ще ни гостуват Blla Blla Blla от Скопие, първата рокендрол/пост-пънк група с текстове на албански език в света. В Прищина и в Тирана свирят обикновено пред многохилядна публика. В Скопие са подгрявали Иги Поп. Че и у нас са свирили – през далечната 2010 г. в Дома на киното (отново в рамките на Alarma Punk Jazz). Blla Blla Blla са банда на повече от четвърт век, издават албум веднъж на десетилетие, ангажирани са с обществени каузи като човешкото отношение към бежанците. В звученето им има и нещо от Dead Kennedys, и нещо от „Баланеску Квартет”, но и дарк уейв, и причудливи циклични структури, които свързваме повече със суфи-музиката, отколкото с рокендрола, и полифонично албанско пеене, и текстове за пчели, мечки, таралежи, нигерийски футболисти и „лоши жени”. На класификацията „легендарна група”, която доста често се среща из македонските и албанските медии, фронтменът им Идриз Амети иронично отговаря Първият ни албум беше легендарен, но за да станем легендарни ние, първо трябва да умрем. Това, по което веднага можете да ги разпознаете, е че китарата в тяхното звучене е изцяло заместена от цигулка.

Преди тях на сцената ще излезе един психеделик-рок квартет от Русе, който направи изключително впечатление на публиката миналата есен с участието си на събитие, организирано също в *Mixtape 5*, B-Side, само че от Wrong Fest. Това са Tales From The Sleeping Land  (или TFSL) на китариста Калоян Иванов, познат още от групите Portable Elephant и „Слонът на Принцесата”, с участието на Ангел Драганов (член на същите проекти) – клавишни, електроника, Павел Стойчев (Surbahar, Artmospheric Crew) – барабани, и Свилен Иванов (Morebasser) – бас. Група номер едно в новата псехеделик-рок вълна в България.

След Blla Blla Blla пък на сцената ще излязат други едни русенци, превърнали се в класици на родния пънк през последните две десетилетия. Това са „Скролетиците” (или The Scroletics) от „града-музей”, които преди няколко месеца пуснаха ново ЕР-издание със скромното заглавие „5”, въпреки че песните в него не са 5, а цели 8. Така фестивалът ще завърши с пънк-вакханалия, както в доброто старо време и както си му е редът.

На 5 март (събота) всичко започва в 21 часа, а на 6 (неделя) – час по-рано: в 20 часа. Билети в Eventim има както за първата вечер, така и за втората, а че и комбинирани. Ще има и на входа на клуба преди концертите, но само еднодневни. Заповядайте, иначе дългият блок празници може и да ви дестабилизира...



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Монтеки и Капулети кръстосват шпаги на оперната сцена в Лиеж

Сезонът на Кралската опера на Валония в Лиеж продължи през май с белкантова музика и пет представления на "Капулети и Монтеки" на Винченцо Белини. Шестата опера на бележития сицилиански майстор вижда бял свят по време на карнавалния сезон във Венеция през 1830 г. Белини написва творбата само за шест седмици, изпълнявайки спешна поръчка на импресариото..

публикувано на 16.06.24 в 08:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 30 юни 2024 г.

16 юни 3.00 часа – Лудвиг ван Бетовен (1770-1827), Missa Solemnis (Тържествена меса) в Ре мажор, оп. 123. Изпълняват Луси Кроу (сопран), Ан Халенберг (мецосопран), Джовани Сала (тенор), Уилям Томас (бас), хор Монтеверди и Революционен и романтичен оркестър. Диригент Джон Елиът Гардинър. 4.14 часа – Лудвиг ван Бетовен (1770-1827), Клавирно трио в Си..

публикувано на 15.06.24 в 12:05

160 години от рождението на Рихард Щраус

На 11 юни 1864 г. в Мюнхен се ражда композиторът Рихард Щраус. Много трудно е да се определи с кои свои произведения той остава в историята – с оперите, симфоничните поеми или с песните си. Но едно е ясно – посвещава живота си на Нейно величество Музиката и ни дарява в наследство 16 опери, 2 симфонии и 8 симфонични поеми, 2 концерта за валдхорна и над 200..

публикувано на 15.06.24 в 07:55
Максим Цеков

Максим Цеков – австрийският цигулар от български произход

"Лауреатите" е нов музикален проект на Оркестър "Кантус Фирмус", който започна с концерт в началото на седмицата. Публиката се потопи в духа на романтизма чрез мелодиите на Шуберт и Чайковски и новата пиеса за цигулка "Смиляна" от Георги Андреев. Солист и концертмайстор на оркестъра бе едва 23 -годишният Максим Цеков . Той е лауреат от престижни..

обновено на 14.06.24 в 12:33
Орлин Горанов

Орлин Горанов: Музиката е най-висшият език между разумните същества

С неподражаемия си глас и артистична харизма Орлин Горанов вече повече от половин век е на върха на българската музикална сцена. Обичаният от поколения българи певец е в студиото на "Нашият ден", за да говори за предстоящите срещи с публиката и нестихващото творческо вдъхновение. Орлин Горанов ще отпразнува своите "50 години магия" с..

публикувано на 14.06.24 в 11:00