Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Кралицата на феите“ на фестивала „Сподели музиката в двореца Врана“

Снимка: БГНЕС


Ако идеята на концертите на открито е да съчетават удоволствието - от една страна от хубавата музика, а от друга - от красива природа или някоя забележителност, то едва ли има по-подходящо място за подобно изживяване от парка на един дворец! Софийската филхармония направи забележителна крачка в тази посока и не само сподели музиката в три поредни вечери, но и доведе в парка на двореца Врана какви ли не приказни същества – феи, омагьосани хора, животни – героите на Шекспир от „Сън в лятна нощ“, описани с музика от английския бароков композитор Хенри Пърсел в „Кралицата на феите“ през 1692 г. Това е първото музикално превъплъщение на шекспировата пиеса. Както още в самото начало на спектакъла отбеляза гост-диригентът Патрик Ертън това не е точно опера, а няколко дивертисмента за бароков ансамбъл със солисти – певци. И тъй като не е лесна задачата да се ориентира човек в небивалиците и любовните истории, описани в „Кралицата на феите“, на помощ филхармониците бяха повикали и актрисата Ана Пападопулу, която се появяваше в най-приказния от всички костюми, за да разплита историите. По няколко роли бяха поели и солистите /мисля, че за някои от тях тепърва ще чуваме още като успешни изпълнители!/ Дарина Линкова, Вера Гиргинова, Гина Колева и Неда Атанасова - сопрани; Даниела Панчевска и Петя Петрова - мецосопрани; Боян Василев и Иво Донков - тенори; Антон Марков и Иво Йорданов – баритони. Вокално те бяха доста равностойни и балансирани. Но двама от тях зададоха много симпатичен артистичен елемент, който после някак ми липсваше, защото всъщност не беше развит – само баритонът Антон Марков и мецосопранът Петя Петрова разиграха като скечове ансамблите си, особено той, защото първо се появи като пияния поет и се опитваше много комично да се качи на сцената, а после преследваше девойката, от която искаше целувка като знак за любов, а тя не желаеше да се поддаде на изкушението и даже го понатупа с партитурата. Но, както знаем, комичните сцени винаги оставят приятно впечатление у публиката, а Антон Марков вече има солидна подготовка и сценичен опит и това отдалеч личи. Имаше друг един елемент, който направи спектакъла много приятно въздействащ – той се оказа представен в много удачно време на денонощието. Започна по светло, с цветно осветление върху резиденцията, която беше фон на сцената, после постепенно започна да се стъмва – тъкмо когато се пееше за нощ и сънища, и накрая, когато с музика Пърсел бе изобразил годишните времена - цветната пролет, веселото лято, натежалата от плод есен и мразовитата, усойна зима, в парка постепенно стана студено и тъмно, като да беше по сценарий.

Не бива да пропускам и още нещо – младите красиви балетисти, които изпълняваха на издигната сцена пред входа на двореца, а после и долу, пред сцената на Софийската филхармония, хореография на Ангелина Гаврилова – чудесно хрумване с елементи на смесване на класически и модерен танц. Добави усещане за истинска феерия.

Музикалният език на Хенри Пърсел в „Кралицата на феите“ не изисква мащабност и мощ, както може да се очаква от кралско забавление. Или може би прочитът на диригента от Великобритания Патрик Ертън беше такъв – с доста фино, по-камерно ансамблово звучене, на места като дантела. Такъв подход, обаче, изиксва двойно по-голяма прецизност от музикантите в оркестъра и трябва да призная, че към края на спектакъла вече малко ми липсваше заряд в инструменталния акомпанимент. Но… „Кралицата на феите“ не си тръгна от Врана преди оптимистичния финален ансамбъл и разбира се, възторжените аплодисменти на публиката, която беше изпълнила парка, жадна за красиви преживявания в края на лятото и на крачка от новия сезон. Дано е също така успешен за Софийската филхармония!




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14