Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Хенри Раудалес солира на оркестър "София Симфоникс" в Мюнхен

Хенри Раудалес

Цигуларят Хенри Раудалес, първи концертмайстор на Мюнхенския радиооркестър, беше солист на оркестър „София Симфоникс“ с диригент Любка Биаджони по време на концерта в зала „Херкулес“ в Мюнхен. Той изпълни Първия цигулков концерт от Николо Паганини.

Имах възможността да го чуя и наблюдавам както по време на самия концерт, така и на репетицията същия следобед. Трябва да призная, че рядко съм виждала и чувала такъв инструменталист – не само перфектен, но и грабващ, завладяващ, приковаващ вниманието от първата до последната нота. Харизматичен, човек със силен дух и жар; изпълнител, комуто е дадена свише Искрата!

Публиката го гледа с възхита и бурно го аплодира още след края на първата част, въпреки че е добре запозната с произведението и протокола по време на концерт. Запитах се колко ли от обаянието на самия Паганини притежава? После поговорихме и разбрах, че музиката, легендата и идеята за гениалния цигулар и композитор го съпровожда през целия му съзнателен живот.

Когато за първи път свирих Паганини на концерт, бях 9-годишен. Не изпълних целия концерт, а само първата част, без каденца. Това беше първият ми досег с музиката му. Освен това моят баща, също цигулар, е ученик на Франческати, който от своя страна е ученик на ученик на Паганини. Бях запленен от мистичната личност на този цигулар. Легенда, която се е създавала във време, в което е нямало интернет и кино. Всяка епоха има своите идоли, както при пианистите това е Лист. Но с Паганини е по-различно, защото преди него е имало много прочути цигулари – Тартини, Корели, Вивалди.

 
Когато пристига Паганини изведнъж се случва нещо уникално. Освен всичко друго той е бил известен със своето кантиленно свирене. Разплаквал е публиката. Бил е голям почитател на операта. Вдъхновявал се е от нея. Аз също много често свиря в оперни произведения. В тях се разказват различни истории – понякога много драматични – за любов, смърт, интриги. За всичко. Когато интерпретирам музиката на Паганини, аз знам, че е смятан за обладан от Дявола, но също и че е бил болен човек, без зъби. Но той е бил и голям джентълмен. От друга страна е бил човек, който мрази – мразил е мениджърите си и други хора. Пътувал е много. Имал е син, който е отнел от съпругата си, защото двамата си били разделени. И е бил феноменален цигулар. В наше време този, който съумее да изсвири половината от това, което той е написал, също ще бъде феноменален. Обогатил е свиренето с нови похвати – пеене на птици, свирене не пицикати с лявата ръка. Имал е трагичен и едновременно с това фантастичен живот. Предпочитал е бордеите пред бляскавите приеми. Всичко това намира място в моята идея за Паганини.

Баща ми беше известен цигулар и той винаги ми е казвал, че в свиренето си отразяваме живота. Това е и моята представа за нещата. Мисля, че не е достатъчно свиренето ти да е чисто и да бъдеш перфектен. Трябва да дадеш най-доброто от себе си технически и емоционално. Да поемаш рискове. Винаги, когато изпълнявам неговата музика, си представям драматична история – като тази в „Риголето“ на Верди например. Един баща, който губи дъщеря си, която се жертва в името на любовта си.

Предизвикателство е! Аз съм на 54 години и музиката на Паганини ме е съпътствала през целия ми живот. Помагала ми е да израстна – технически, емоционално. Всякак.

Цигуларят, който е на лидерския пост в Мюнхенския радиооркестър, споделя, че освен с диригентката Любка Биаджони и оркестър "София Симфоникс", през годините е работил и с други забележителни българи - участвал е, например, в записите на компактдискове на оперните прими Веселина Кацарова и Красимира Стоянова.

Цялото интервю с цигуларя Хенри Раудалес чуйте в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14