На 15 май се навършиха 450 години от рождението на един от великите композитори в историята - Клаудио Монтеверди. По този повод в рубриката "Годишнини" на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" проследихме кратки епизоди от биографията и творчеството му.
Прочутият съвременен музикант Риналдо Алесандрини пише:
Монтеверди живя между два века – XVI и XVII. Кои са музикантите, негови съвременници, чиято музика слушаме днес редовно? Качини? Пери? Двамата Габриели? Палестрина? Ласо? Не, тяхната музика се слуша спорадично, по-рядко, почти случайно. С интерес, без съмнение, но не всекидневно. И обратното - може да се храниш с удоволствие с Монтеверди всеки ден. И това прави, несъмненно, значителна група меломани. Всъщност, ако се вгледаме назад, Монтеверди е много далеч - 450 години се навършват от рождението му и 364 от смъртта. Въпреки това неговата музика не изпитва никаква трудност да се впише емоционално (и да направи потресаващо впечатление) на милиони хора от различни социални нива. Това, което ни е останало от творчеството на Монтеверди, е голям брой мадригали, три цели опери и много религиозна музика във всички жанрове. Чисто инструменталната музика не го е интересувала много.
Защо една музика, отдалечена във времето, и преди всичко една форма, вече забравена днес, като мадригала – формата, която Монтеверди облагороди най-много, продължава да бъде още източник на толкова възвишени емоции? Как жалбата на Орфей при смъртта на Евридика, или еротичните сцени между Нерон и Попея успяват да събудят нашите чувства по същия начин като тъжния край на Аида или Мими, или впечатляващата чувствителност на Кармен? Обяснението се крие във факта, че Монтеверди е истински революционер - всъщност той не изобретява нови форми, но ги модифицира по уникален начин. Той създава дълбоки ефекти, вълнуващи силно слушателя.
Чуйте повече за композитора Клаудио Монтеверди и неговото творчество в звуковите файлове.
Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..
Новите технологии промениха киноиндустрията. Изкуственият интелект е следващото ниво от развитието на седмото изкуство. Той ще трансформира киното, като..
16 август Изпълнения на вокален ансамбъл "Талис сколарс" с диригент Питър Филипс. 3.00 часа – Орландо Гибънс (1583-1625), O clap your hands (Пляскайте с..
В ефира на предаването "Нашият ден“ актрисата Горица Радева и историкът Александър Середа споделят своите лични преживявания и впечатления от живота в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg