Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ариел Коен: Хайтехът е „хляба”, но „вкусът” на живота е в духовността

| обновено на 11.09.17 в 23:17


Ариел Коен е генерален директор на Ришон-леционската филхармония, която е и постоянният оркестър на Израелската опера в Тел Авив. Той е с български произход. Баща му е от Кюстендил, а майка му от София.

Преди половин година реших да тръгна по нов път и в момента чакам да ми изберат заместник. Този оркестър ми е много скъп и им казах, че ще чакам търпеливо, за да може спокойно и както се полага да му предем ръководството. Искам този състав да продължи да процъфтява и в момента съставям програмата и правя заявки за гастроли за 2-3 години напред, както е прието за такива оркестри.

Когато станах директор, оркестърът беше с огромен финансов дефицит. Успяхме да го намалим постепенно. Чак сега сме печеливши, което ни позволява да си изплащаме дълговете от предните години. Това помогна за оздравяване на творческия климат в самия оркестър, тъй като материалната стабилност позволи да се подпишат добри групови трудови договори за следващите 3 години. Това е една от причините да се чувствам чист пред съвестта си, че напускам. Оркестърът е на успешен път. Разнообразихме програмата на концертите. Сега сме доста по-смели. Например много малко симфонични оркестри могат да си позволят да изпълнят такова монументално произведение като 8-та симфония на Малер. Изисква се огромен хор и оркестър и 8 певци. Забележително е участието ни във всички оперни постановки на Масада, но и в сградата на Телавивската опера.

Направихме всичко възможно да проникнем в нови музикални пространства и да доведем публика, която досега не е посещавала концертите на оркестъра. Например на малко места в света могат да си позволят да направят цял абонаментен цикъл с андалуска музика. Обикновено в Израел такава музика се изпълнява от струнни оркестри с автентични инструменти, а сега ние я свирим с пълен оркестър, като направихме нова оркестровка на съществуващи произведения. Видях на тези концерти лица, каквито не бях виждал да идват при нас. Не считам, че това е популистка стъпка. Не е просто касов абонаментен цикъл. Слушателите се радваха, че могат да чуят в родния си Ришон Лецион музика, която обичат. Наличието на такава серия ни позволи да имаме и други цикли с много сериозна музика.

За мен е
още по-важно,че успях да включа в репертоара Панчо Владигеров. Когато бях в България специално купих ноти на най-известните му произведения. Имаме двама музиканти в оркестъра, завършили Софийската консерватория. Има голяма възможност за сътрудничество със Софийската филхармония, а най-вече с оркестъра на Софийската опера. Очакваме предложения. Имахме гастрол на диригента Емил Табаков.

Аз започнах кариерата си като музикант. Бяхме много успешно клавирно дуо. Завършил съм консерватория , а след това следвах няколко университета. Докторатът ми е по компютри. Бях директор на голямо Хайтех предприятие и университетски преподавател по компютри. Когато пристигнах във филхармонията, беше нещо като затваряне на кръга. През всичките години, когато работех в компютърните централи, запазих връзката си с музиката и идвайки в известния оркестър, използвах натрупания управленски и икономически опит. За мен бъдещето на човечеството е връзка между технология и духовност за баланс между работа и свободно време. Хайтехът е „хляба”. Но „вкусът” на живота е в духовността. Не говоря само за музиката , а за всички изкуства и философията, сподели Ариел Коен в интервю за предаването за музикално-сценични изкуства и културен туризъм „Каста дива”.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14