Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

OperaVision представя „Банът Банк“ на Унгарската държавна опера

Заедно с прожекциите от киносезоните на Кралската опера в Лондон „Ковънт Гардън“ и Метрополитън опера в Ню Йорк, още една изключителна възможност за меломаните стартира през 2015 г. и набира все повече скорост, но все още остава малко позната на българската публика – да се гледат в сайта на OperaVision в Интернет цели оперни спектакли, записани на живо, в престижни оперни театри на Европа. 29 са партньорите на тази програма от 17 страни. За съжаление Балканският полуостров не участва със свои спектакли - нито България, нито Румъния, Гърция и т.н.

Първият спектакъл, който гледах този сезон, е на Унгарската държавна опера - на операта на  Ференц Еркел “Банът Банк“ и, мога да кажа, останах  много доволна - и от творбата, непозната у нас, и от изпълнителите на операта.

Самата опера е знакова за развитието на унгарската музикална култура - Еркел е бащата на националната романтична опера, а “Банът Банк“ – най- вълнуващото му произведение и като съдържание - много патриотично, отразяващо съпротивата на унгарците срещу немските поробители през 13 век, и като музика - подчертано унгарска, няма тон, няма момент, който да не звучи по унгарски, да не напомня ритмите и мелодиите на унгарския фолклор. Като форма операта „Банът Банк“ е типично италианска - с увертюра, големи арии, ансамбли, развити хорови сцени и, въпреки това, музиката е типично унгарска. Много красива музика, много съдържателно произведение, трагично. Може би затова и режисьорът Атила Виднянски  визуално е направил постановката мрачна, тъмна, но логична.

Направи ми впечатление певческият състав - и малките, и големите роли  бяха поверени на певци с големи, красиви гласове и с ярко сценично присъствие. Изпълнителят на главната роля Банът Банк Левенте Молнар имаше впечатляващо присъствие на сцената и красив, топъл баритонов глас, а трагичната роля на съпругата му Мелинда изпълни Зита Семере - много точна, стабилна, с много музикантски подготвена партия, с нежен колоратурен глас и, разбира се, много артистична. Интересно бе присъствието в спектакъла на две звезди на унгарската певческа школа с голяма международна кариера в близкото минало - мецосопранът Илдико Комлоши като кралица Гертруда и баритонът Колош Ковач като Тиборк - те показаха певческа стабилност и въздействаща артистичност. В Унгарската опера има явно изобилие на качествени тенори – Марсел Бакони в ролята на Краля, Петер Бальцо - Ото, Гергей Ирланда – офицер. Тяхното представяне бе на добро ниво. Направи ми впечатление с красивия си бас Лайош Гайгер в ролята на Биберах, обещаващ глас. Но, след всичко казано, мога да добавя, че най-силно впечатление ми направи хора на Унгарската държавна опера с диригент Габор Чики - красиви, обемни гласове, съвършено спети, а операта предлага няколко много силни хорови сцени, особено за мъжкия хор, с които се представиха с голям успех. И накрая - много добър оркестър, стегнат, без гафове спектакъл под диригентството на Болаж Кочар. За мен беше удоволствие да гледам този спектакъл!




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14