В съботната вечер ще си припомним три от оперните шедьоври на гениалния италиански Маестро – „Набуко“, „Симон Боканегра“ и „Отело“. Ще си ги припомним в паметни за родната публика постановки в театрите на София и Варна. Започваме с „Набуко“ по понятни причини.
С „Набуко“ Верди влиза през парадния вход в историята на световния оперен театър. А историята около появата на „Набуко“ е добре известна.
Премиерата на 9 март 1842 година в Ла Скала се превръща в неописуем триумф за автора, а Доницети възкликнал: „Той е истински гений!“
Ще възкресим спомена за паметната постановка на „Набуко“ на софийска сцена преди 50-ина години. През декември 1967 блясва изумителният талант на двама велики български оперни певци – Димитър Петков и Гена Димитрова.
Много важна за Митко Петков е 1967. През лятото оставя всички след себе си на конкурса в София, а в края на същата година се сбъдва дълго лелеяната мечта: главна роля в италианска опера! Така се появява Закария – един от култовите образи в пребогатата палитра на Димитър Петков.
Режисьорът на "Набуко" в Софийската опера Емил Бошнаков си спомня:
„Закария бе сякаш създаден за Митко! Публиката не изпускаше от поглед гордата му осанка, която внушаваше респект. Вълнуваше се от емоцията в топлия му богато оцветен глас. Успехът бе огромен – твърде задължаващ за един почти прохождащ артист. После със Закария Митко Петков обиколи най-престижните световни сцени. Началото обаче бе в София“, припомня режисьорът Емил Бошнаков.
Във въпросната постановка на Бошнаков и Гена Димитрова вае образа на своята първа Абигаил.
Ето споменът на Александър Абаджиев: „На премиерния спектакъл на „Набуко“ на 27.12.1967 година Гена от раз покори публиката. Накара я бурно да ръкопляска и да вика от възторг, а мълвата за необикновения успех караше ценителите да разграбват билетите за следващите спектакли с нейно участие…Много рядко след премиерна изява на начинаеща оперна артистка е имало толкова много отзиви в пресата. Дебютът на Гена като Абигейл в „Набуко“ по емоционален ефект може да се сравни само с няколко подобни факти в биографията на националния оперен театър – например с първото излизане на Николай Гяуров в ролята на Дон Базилио през пролетта на 1956 година. От Гена Димитрова очакваха нови още по-ярки сценични преобразявания, нови триумфи…“, пише Александър Абаджиев в книгата си, озаглавена „Гена“.
Ще ви предложа първите две действия на „Набуко“ от Верди – запис от премиерния спектакъл в Софийската опера в края на 1967 година. Димитър Петков е Закария, Гена Димитрова – Абигейл, Петър Петров –Набуко, Адриана Стаменова-Фенена, Йордан Знаменов – Исмаел, Стефан Еленков – Великият жрец, Маргарита Койчева – Ана, Милен Паунов – Абдало, хор и оркестър на Софийската опера обединени от диригентската палка на Руслан Райчев.
Ще излъчим и цялостен запис на „Симон Боканегра“ . Операта на Верди се проваля с гръм и трясък на премиерата на 12 март 1857 г. в Театро Ла Фениче във Венеция. Либретото на Франческо Мария Пиаве ни пренася в 14 в. в Генуа и проследява само една от сюжетните линии в пиесата на испанския драматург Антонио Грасия Гутиерес, а именно любовната интрига.
Социалният сблъсък остава в периферията. През 1881 Ариго Бойто преработва либретото . Верди прави нова редакция, добавя сцени и „Симон Боканегра“ триумфира в Ла Скала същата година. А записът, който пази фонотечният фонд на БНР е от великолепен спектакъл на Варненската опера от 1984 година.
С участието на прекрасни солисти:в главната роля – Кирил Кръстев (баритон), Фиеско е Стефан Циганчев (бас), Амелия – Мари Крикорян (сопрано), Паоло - Теодоси Костов (баритон), Пиетро- Михаил Матеев (бас), Габриеле – Евгени Леков (тенор).
Хор и оркестър на Варненската опера ръководени от Иван Филев.
Съдържание на операта "Симон Боканегра"
И накрая ще си припомним още един паметен спектакъл на родна сцена на безспорния връх в творческото наследство на Верди. Става дума разбира се за „Отело“. Маестрото категорично отказва да пише музика по либретото на Бойто върху едноименната Шекспирова трагедия. Все пак успяват да го убедят с издателя Рикорди. Верди работи упорито както никога досега в продължение на пет години, а премиерата на 5 февруари 1887 г. в Миланската скала остава записана със златни букви в летописа на достолепния театър. Безапелационен триумф, достоен за гения на 74-годишния Маестро! Ще ви върна в съботната вечер към есента на 1963 година. Спектакъл на „Отело“ в Софийската опера. В главната роля – Димитър Узунов. Роля, донесла на прославения тенор низ от грандиозни успехи. Впрочем за Димитър Узунов Отело сякаш бе над всичко – най-отговорната, мамеща, но и толкова коварна за всеки тенор роля, както сам я определяше.
През 1959 българинът прекосява океана. Поканата идва от МЕТ – Ню Йорк. Договорът е за три спектакъла на „Отело“, а еуфорията от великолепното представяне тутакси удвоява цифрата.
Питат Димитър Узунов в американския печат за участието му във Вердиевия шедьовър. „Вълнението от досега с тази роля е неописуемо! Тя е патент на Марио дел Монако… Даже преди първия спектакъл „добронамерен“ колега ми даде начален тласък: как се осмелявате да пеете Отело след Дел Монако?!“ Димитър Узунов не само се осмелява, дами и господа! Взривява буквално МЕТ с изумителното си преобразяване в ролята на венецианския мавър. Публиката отказва да напусне залата дори след 30 минутни аплаузи. Гасят осветлението, но и това не помага. …
Ето какво пишат критиците на страниците на авторитетни издания отвъд океана: „Димитър Узунов е завладяващ Отело! На сцената се появи от плът и кръв героят на Шекспир – величествен, емоционален…Безкрайно горд, но и раним…Българинът притежава забележително красив и мощен глас. Не се усеща никакво напрежение. Дори и в най-високите тонове!
На такъв глас не може да се устои! Той побира в себе си цяла галактика от чувства…“
А от споменатия спектакъл на „Отело“ в Софийската опера през 1963 година ще прозвучи знаменитият дует на Отело и Яго (в ролята - Петър Петров), както и финалът, който разкрива в пълния ѝ блясък моноголиката дарба на Димитър Узунов. С участието на оркестъра на Софийската опера. На диригентския пулт – Васил Казанджиев.
събота, 13 октомври, от 20 часа
Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”. В концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи. Повече от..
По повод 40 години преподавателска дейност и още повече концертна, пианистката и клавирен педагог Антонина Бонева организира концерт. На сцената заедно с нея ще музицират настоящите и ученици Марина Мравова, Йоанна-Лора Василева, Мартин Цветков и Димитър Михайлов, които са лауреати на десетки награди от международни конкурси. "Реших да отбележа..
Създадена в късния творчески период на италианския композитор Джакомо Пучини, операта "Лястовичката" все още трудно намира път към голямата сцена. Поръчана от Виена, първоначално като оперета, тази рядко поставяна творба интригува с яркия мелодичен талант на автора си и изобилието от модерни за времето танци. Постановката, която излъчваме тази..
Документалният филм "Пианофорте" е интимен портрет на пианистите, участващи в легендарния Международен конкурс "Шопен". Лентата е едновременно свидетелство за силата на забележителната музика и съзряването на младите изпълнители, които се ориентират в трудностите на съревнованието, интензивните репетиции, новите приятелства, многото драма и още..
Дългоочаквана и вълнуваща приятелска среща в една морска лятна вечер събира вечните архетипни герои, за да разкажат чрез музика, танц и много игра за сладко-горчивото в живота. За първата, но и за старата любов, за възходите, но и за паденията, за прошката, но и за обидата, за разделите и за събиранията, но най- вече за едно вечно и искрено..
Загрижеността сред обществото нараства с нарастващия брой случаи на коклюш, като служебният министър на здравеопазването, Галя Кондева, сподели, че..
Днес ще бъде връчена престижната награда "Рицар на книгата". Асоциация "Българска книга" организира церемонията всяка година на Световния ден на книгата и..
В студиото на "Нашият ден" гост беше Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията. В разговора, фокусиран върху неполитическите сфери на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg