Либрето: Франческо Мария Пиаве по едноименната драма на Антонио Гутиерес
Премиера: 12 март 1857 г. в Театро Ла Фениче, Венеция
Действащи лица
Симон Боканегра – корсар след това първи дож на Генуа ( баритон)
Мария Боканегра - негова дъщеря под името Амелия Грималди ( сопрано)
Якопо Фиеско – генуезки благородник (бас)
Паоло Албиани – фабрикант после придворен (баритон)
Пиетро – плебей после придворен (басбаритон)
Габриеле Адорно – генуезки благородник (тенор)
Капитан на стрелците (тенор)
Прислужница на Амелия (сопрано)
Място на действието: Генуа, Италия в средата на 14 век
Между пролога и първо действие са изминали 25 години
Пролог
Влиятелният генуезки фабрикант и член на партията на гвелфите (плебеите) Паоло Албиани организира заговор срещу дожа на Република
Генуа Якопо Фиеско. Неговото място ще заеме гвелфа Симон Боканегра.
Народът възторжено го посреща , но той е дошъл не само да воюва срещу властта на гибелините (аристокритите), но и да поиска за жена своята любима Мария - дъщеря на досегашния дож на Генуа Фиеско. Те имат момиче, но надменният аристократ не е съгласен дъщеря му да се омъжи за плебей и я е затворил в двореца. Симон моли Фиеско за ръката на Мария, но той високомерно отказва. Разгневен корсарят влиза със сила в двореца, но там намира мъртва своята любима. Мария се е самоубила.
Чуват се радостни възгласи. Заговорът е успял – гвелфите са избрали за дож на Генуа Симон Боканегра.
Първо действие
Изминали са 25 години. Градина в двореца на рода Грималди край Генуа.
Младата Амелия Грималди с нетърпение очаква своя любим Габриеле
Адорно. Тя споделя с него страховете си – дожът Боканегра иска да я омъжи за своя секретар Паоло Албиани. Габриеле моли живеещия наблизо свещеник Андреа ( това е старият Якопо Феско ) да ги венчае. Той обаче поставя условие: Габриеле да бъде на негова страна в подготвяния заговор срещу Симон. Разкрива също, че Амелия не е родна дъщеря на Грималди. В името на любовта Габриеле е готов на всичко…
В градината идва Симон Боканегра. Той често мисли за покойната си любима Мария и изчезналата им дъщеря. Амелия моли да не я омъжва за
Паоло, тъй като обича друг. Разказва му за трудното си детство, а Симон се досеща , че това всъщност е собствената му дъщеря. Обещава да стори всичко по силите си, за да бъде тя щастлива. Щом разбира за намеренията на Боканегра за омъжи Амалия за друг, Паоло Албиани е обзет от нечувана ярост. Решава да отвлече Амелия, тъй като бракът с нея ще го направи аристократ.
Планът успява, но Габриеле освобождава Амелия. Разярената тълпа залавя Габриеле и придружаващия го Фиеско и ги води към сената.
Младият аристократ се нахвърля с кама върху Боканегра, когото подозира в организиране на отвличането. Амелия застава между двамата и спасява баща си. Искат сурово наказание за Габриеле и Фиеско, а в тяхна защита се обявяват аристократите гибелини. Симон предотвратява кръвопролитието. Габриеле и Фиеско са отведени в затвора. По заповед на дожа Паоло
Албиани обявява на всеослушание: похитителят на Амелия ще бъде наказан най-строго…
Второ действие
Паоло Албиани сипва отрова в чашата на Симон Боканегра – ако пък не я изпие, ще загине от ръката на наемен убиец. Албиани нарежда на Пиетро да доведе затворниците Габриеле и Фиеско и опитва да ги убеди да убият
Боканегра. И двамата отказват. Тогава Паоло решава да си послужи с измама: съобщава, че Амелия е любовница на Симон. Разгневеният млад мъж иска сам да се убеди в това. Идва Боканегра потънал в дълбок размисъл и изпива чашата с отровата. Скрит зад завесата, Габриеле го напада с нож, но Амелия отново му попречва.
Сега дожът разкрива пред младия мъж, че тя му е родна дъщеря. Симон прощава на Габриеле и дори благославя брака им с Амелия.
Трето действие
Зала в двореца на Боканегра. Капитанът на стрелците съобщава на Фиеско,че дожът го освобождава. Довеждат осъдения на смърт Паоло, обвинен в отвличането на Амелия. Той признава, че е сипал отрова в чашата на Боканегра и дожът скоро ще умре. Потресен от чутото, Фиеско смъква свещеническото расо и разкрива кой е. Симон казва, че Амелия е негова внучка, а Габриеле – неин бъдещ съпруг. Дожът приканва със сетни сили враждуващите гвелфи и гибелини да се обединят в името на бъдещето на републиката…
Роден във Виена, Щефан Владар е една от най-забележителните музикални личности на Австрия. Кариерата му го отвежда до най-големите музикални зали в света. Свирил под диригентството на Клаудио Абадо, Рикардо Шайи, сър Невил Маринър, Кристиан Тилеман, в изяви с Оркестъра на Академията на St Martin in the Fields, Баварския държавен оркестър, Кралския..
В южния град Катания в китната Сицилия българската оперната певица Леонора Илиева покорява своите лични върхове. Тя се занимава с музика от дете, докато накрая не стига до висшето изкуство операта. Родена в град София, завършва Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" със специалност оперно пеене при проф. Мила Дюлгерова. От..
Поредицата "Концерти с история" отбелязва Международния ден на музиката 1 октомври с романтична програма под наслов "Сърцето на Брамс" в къщата-музей "Борис Христов" в София. В концерта създателката на инициативата – пианистката Венета Нейнска, ще си партнира на сцената с младия виолончелист Сион Найман. Талантливият музикант е студент в..
Излезе най-новият компактдиск на консорт "Беншоа" с ръководител Андрю Къркман. Това е премиерният запис на Missa Scaramella от Якоб Обрехт в новореконструираната ѝ версия, създадена от музиколога и композитор Фабрис Фич заедно с Филип Уелър и Пол Колб. Месата на Обрехт върху италианската популярна мелодия Scaramella е достигнала до нас в непълен..
Оперният певец от турски произход Окан Сипахиолу, който живее в Италия, град Катания, се установява в оперния хор на града. Макар да завършва магистратурата си в Турция неговия живот е в Сицилия. Той ни въвежда не само в света на операта и нейния дом Италия, но и в специфичната техника "Александър", с която се занимава. Разказ за това какво..
Основен гост и изразител на мнения по темата бе проф. Марин Георгиев – председател на Българското урологично дружество. Човешкият организъм често алармира..
За разделението на хората и силата на преговорите или как обществените медии дават пространство на обществото да говори със себе си – разговор в "Нашият..
Заради припомнянето, че дори най-абсурдните начинания могат да ни доведат до прости истини и осъзнаване на наивността, " Триумф " на Петър Вълчанов..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg