Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

В света на музиката и фотографското изображение

4
Стоян Сертев
Снимка: архив

Цигуларят Стоян Сертев – най-добрият фотограф сред музикантите, стигащ висотите на вдъхновеното майсторство и най-добрият музикант сред корифеите на фотографията във времето, когато благодарение и на неговите постижения тя започва да се приема като изкуство и у нас.

Деца в каракачанска носия, Копривщица, 1952 г. Снимка: Стоян СертевДнес всеки снима и може да споделя с останалата част от човечеството всяко произволно изображение, а да снимаш и проявяваш сам кадрите в епохата на черно бялата фотография с отговорността, че създаваш образ, визия, спомен за бъдещето от човек, събитие или място е нещо съвсем друго като присъствие. Какви са художествените му измерения се вижда веднага във великолепния албум с негови фотографии, където има забележителни портретни изображения на известни личности в изкуството, художници, музиканти, артисти, майсторски постигнати репродукции на картини, находки на типажи и прекрасни фотопейзажи, уловени с окото на художник. Ако не беше този албум и изложбите с негови фотографии, чийто основен инициатор е неговият син, художникът Александър Сертев, щеше да избледнее напълно с времето втората линия, успоредна с музицирането в квартет, на цигуларя Стоян Сертев.

Албумът със снимки под надслов „Една епоха в черно и бяло“ е придружен с компактдиск на изпълнения на квартет Аврамов „от епохата на моно записите“. Стоян Сертев е вторият цигулар на квартета, който успява в края на 30-те години на събере заедно четирима музиканти, Аврамов, Сертев, Магнев и Кугийски, свирили на първите пултове в Оркестъра на операта и вече с известен опит като квартетисти, които постигат общото преживяване на музицирането на четири струнни инструмента с техния еднороден тембър.

Да бъдеш втори цигулар в струнен квартет, което изисква най-високата степен на чувствителност и прецизност в изпълнителското изкуство, което представя за първи път на публиката шедьоври от квартетната литература, така, че тя да разбере и оцени този елитарен жанр, означава, че си на първа линия на строителите на музикалната ни култура. Тази публика, благодарение на концертите с живо изпълнение пред микрофоните на Радиото се разширява многократно и по-късно като Държавен радиоквартет, който прави и първите студийни записи на струнни квартети за музикалния фонд, излъчвани по радио програмите. Същевременно фотоапаратът в ръцете на цигуларя Стоян Сертев е запечатал исторически кадри, които следва да бъдат и в музейната сбирка на историята на Радиото.

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Мария Вълчанова и проф. Мирослав Попсавов

Мирослав Попсавов – майсторът на звуковата иконопис

Хоровата музика в нейното сакрално измерение представяме във вторник, в „Музикалните вечери“ на програма „Христо Ботев“. В изданието на 26 октомври от 19.30 часа предаването „Студио „Музика“ обръща поглед към източноправославното многогласно акапелно църковно пеене в среща-разговор с един от най-уважаваните български специалисти и световно признат..

публикувано на 26.10.21 в 08:47

„Заза“ на Леонкавало за първи път по програма „Христо Ботев“

Програма „Христо Ботев“ ви предлага да откриете една почти непозната опера на Руджеро Леонкавало – „Заза“. Записът е от „Театър ан дер Вийн“ от премиерата на 18 септември 2020 г. и БНР разполага с него благодарение на международния музикален обмен на „Еврорадио“. „Заза“, опера в четири действия от Руджеро Леонкавало Действащи лица и..

публикувано на 24.10.21 в 08:35
Мария Бохачек като Норма (вляво), Тодор Костов като Полионе и Мари Крикорян като Адалджиза в сцена от „Норма“ на Белини

Мария Бохачек – първата българска Норма

Певицата е потомка на чешки интелектуалци, преселили се в България непосредствено след Освобождението. Родена е в Оряхово на 21 октомври 1931 г. Остава отрано сираче, отгледана е от всеотдайните си лели. Завършва с отличие Музикалната академия в класа на Людмила Прокопова през 1953 г. Като студентка се занимава с преписване на ноти, за да се издържа,..

публикувано на 23.10.21 в 08:15
Корица на вокалната партитура, 1919 г

„Заза“, опера в четири действия от Руджеро Леонкавало

Либрето: Карло Дзангарини и Руджеро Леонкавало Премиера: театър „Лирико“, Милано на 10 ноември 1900 г. Действащи лица и изпълнители: • Заза, певица – сопран • Анаиде, майка ѝ – мецосопран • Флориана, певица и синьора Дюфрен, съпруга на Милио – контраалт • Наталия, приятелка на Заза – мецосопран • Милио Дюфрен, парижки бизнесмен – тенор • Тото..

публикувано на 23.10.21 в 07:45

Вера Немирова поставя „Дон Карлос“ в Дрезден

Тази вечер (22 октомври) във великолепната „Земпер“ опера в Дрезден ще се състои премиерата на операта „Дон Карлос“ на Верди. За първи път след пандемичните забрани театърът, който има 2000 места, ще може да посрещне 800 зрители. Режисьор на спектакъла е Вера Немирова, която само преди две седмици постави операта „Кармен“ в Нюрнберг, а веднага след..

публикувано на 22.10.21 в 11:20