Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Карлос Клайбер – обвиняваха го за капризите му, обожаваха го, когато бе на пулта…

Карлос Клайбер
Снимка: Wikimedia

На трети юли музикалният свят отбеляза 90-годишнината на един от най-харизматичните и същевременно загадъчни диригенти на ХХ век. Карлос Клайбер си отиде от този свят през 2004. Точно десет дни след 74-ия си рожден ден. И макар маестрото от години да не се бе появявал на пулта, екзалтираните му почитатели таяха надежда чудото да се случи през лятото на 2004 на фестивала в Залцбург. Лично директорът Петер Ружичка бе поканил Клайбер да дирижира новата постановка на „Кавалерът на розата“. Меломаните пък помнеха неговия триумф със същото заглавие на сцената на Виенската Щаатсопер през 1994 и последвалото турне в Япония.
Смъртта сложи точка на всякакви догадки. Последната воля на Карлос Клайбер бе да бъде погребан до съпругата си – словенската балерина Станислава Брезовар в нейното родно място, близо до Любляна.

„Така завършва една от най-необичайните и същевременно трагична кариера в музикалното битие на ХХ век“, според публикация в Die Welt, появила се седмица след смъртта на диригента.

Клайбер стъпи на пулта за последно през февруари 1999 г. С един от любимите си оркестри, този на Баварското радио изпълниха произведения от Рихард Щраус и Бетовен във Валенсия и Каляри. Тогава критиците възкликнаха: „Никой не е като него! Палката му създава трепетно усещане за тъга, размисъл, но и радост – желание да тичаш, да танцуваш…“

Кой знае, колкото повече маестрото потъваше в доброволната откъснатост от света в дома си „крепост“ недалеч от Мюнхен, толкова повече сякаш се разрастваше легендата наречена Карлос Клайбер. Завеща ни за жалост доста оскъден набор от записи. Затова пък за всеки от тях се говори със суперлативи!

В съботната вечер (4 юли, от 20 часа) ще звучат откъси из „Травиата“, „Бохеми“, „Вълшебният стрелец“, „Тристан и Изолде“, както и Трета симфония на Шуберт.

Карлос Клайбер остава в музикалната история редом с великите и почитани личности. Обвиняваха го за капризите му, обожаваха го, когато бе на пулта. С присъщата елегантност, неподражаема чувствителност и радост от общуването по време на музициране. Оркестрантите често коментирали: „Той ужасно се натоварва, когато палката е в ръцете му. Как издържа! Това ще го убие…“ Уви, за Карлос Клайбер това бе единственият възможен начин да сподели, онова което го вълнува. Да разкрие своята истина за живота и музиката вградена в записите, които ни остави…

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Чухте ли този концерт? Не? Вече можете да го направите в следващите дни

Радиото е магия, радиото е вълшебство, което достига до сърцето на всекиго. Не е необходимо кой знае колко – един приемник. Щракваш копчето и слушаш. Можеш да правиш и най-различни други неща. Проблемът е, че за жалост всичко отлита в ефира и не може да се повтори. Ето сега в сайта на програмата ще ви предлагаме някои концерти, излъчени преди..

обновено на 17.05.21 в 17:52
Рафаел Агире

Запис на концерта на радиосимфониците, посветен на Испания

Радиосимфониците и техният главен диригент – Марк Кадин, се завърнаха на сцената след доста дълго принудително отсъствие. Програмата на концерта беше обединена около испанския дух и темперамент и „червената нишка“. На 14 май зарадваха своите почитатели с няколко популярни и обичани творби, вдъхновени от гордата, независима страна и нейните пламенни ритми...

публикувано на 17.05.21 в 17:37

„Надпяване” – фолклорната класация на програма „Христо Ботев”, май 2021

В класацията „Надпяване“ всеки месец ще ви бъде представяна различна музика. Екипът на предаването се старае да бъде на вълните на новите фолклорни жанрове, но и да не забравя традиционното звучене на любимата ни народна музика. В ефира на програма „Христо Ботев“ ще чуете да се съревновават не само прекрасни певци, но и виртуозни инструменталисти. Освен..

обновено на 16.05.21 в 09:41
Рене Флеминг в ролята на Русалка

Из архивите на Метрополитън опера – „Русалка“ от Антонин Дворжак

„Русалка“ под режисурата на Ото Шенк се появява на сцената на Мет през 1993 година, възобновена е през 2014 г. Декорът е дело на Гюнтер Шнайдер-Симсън, реалистичен и детайлен до „последното цветенце на горската поляна“. Това е една живописна и пъстра постановка, достойна за илюстриране на луксозна детска книга, затова и критикувана. На фона на..

публикувано на 15.05.21 в 07:50

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 31 май 2021

16 май 3.00 часа – Антонио Вивалди (1678-1741), Концерт в Ре мажор RV.513 за две цигулки и оркестър. Солисти: Никола Бенедети (цигулка) и Родолфо Рихтер (цигулка) 3.17 часа – Георг Фридирх Хендел (1685-1759), Кончерто гросо в Си бемол мажор, оп. 3 № 2. 3.29 часа – Антонио Вивалди (1678-1741), Концерт в ре минор RV.514 за две цигулки и оркестър...

публикувано на 14.05.21 в 16:38