Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Същият ден“ на Стефан Иванов – за антиутопиите и болезненото осъзнаване

Стефан Иванов в подвижното студио на „Аларма“
Снимка: Цветан Цветанов

Този разговор със Стефан Иванов е проведен в подвижното студио на „Аларма“ и „Мултикултурни диалози“ на гърба на БНР (между бившия Районен съд и настоящия УАСГ – в радиото на бъдещето… може би) в началото на миналия месец, когато хората плахо-плахо започваха да ходят на театър, броени дни преди същите тези хора (вече не чак толкова плахо) да излязат на улицата – някъде между пандемията, проливно-дъждовните наводнения и ескалиращото обществено недоволство. А самото представление „Същият ден“ на Стефан Иванов с режисьор Естефания Фадул (САЩ / Колумбия), което можете да гледате довечера (понеделник, 3 август, от 19 ч.) в „Сфумато“, по свой начин говори за всичко това. 

Годините 1984, 1986 и 1989 са само ориентири в антиутопията. Всъщност нещата са доста по-комплексни: тук става дума за отношението човешко-нечовешко във всичките му измерения, за паметта и нейното опако, за „бъдещето, което не е спасение“ и за „вечерята, която иска да живее“, за болезненото ни самоосъзнаване като граждани, в което „болезнено“ – както ме оборва авторът и наш гост – след един момент на търпимост съвсем, ама съвсем не е лапсус…






Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Соцбохемството е с мирис на море

В нашата история, но и в световната такава, артбохемството е особен фактор. Соцбохемството беше и проява на стихиен хедонизъм в творческите среди, но и акт, понякога, на свободомислие и еманципация от идеологическите канони. Говорим за всичко това въз основа на културния и творческия живот във Варна през десетилетията на социализма. Повод е и книгата..

публикувано на 11.12.24 в 20:52

Хуманистичната фотография на Гаро Кешишян

Документалната изложба "Строителни войски" на фотографа Гаро Кешишян изследва темата за рядко коментираната държавна практика от близкото минало – трудовата повинност в България. Експозицията включва 92 фотографии, заснети в периода 1983 – 1995 г. и създава образно пространство за емпатия и лична връзка със служещите в Строителни войски, разкривайки..

публикувано на 11.12.24 в 17:10
Анастасия и Румен Левордашки и Мария Мира Христова (от ляво надясно)

Красотата ще спаси света, вярват баща и дъщеря Левордашки

Актрисата и певица Анастасия Левордашка и тромпетистът и диригент Румен Левордашки гостуват в "Моето семейство" в навечерието на светлите семейни празници. С поведението си и житейската философия двамата дават ракурс на връзка между баща и дъщеря, който генерира талант, щастие и вяра в красотата. И Румен, и дъщеря му Анастасия, вярват, че..

публикувано на 11.12.24 в 16:40

Бохемският разцвет на Варна

"Бохемските места на соца. Варна" е третото поред изследване на Мариана Първанова, посветено на бохемската история на социализма. С разкрепостяването на социализма в края на 70 и началото на 80 години на ХХ век настъпва кулминацията на артистичните изяви в морската ни столица. "Във Варна си дават среща артисти на много високо ниво, създава се..

публикувано на 11.12.24 в 12:25
Мартин Колев

"Рижият котарак" – фантастичното и реалното вървят ръка за ръка

Мартин Колев е автор на сборниците с разкази "Кучето на терасата" (2009) и "Микро" (2016), както и на тетралогията "Софийски магьосници". Поредицата "Софийски магьосници" възражда в България литературния жанр градско фентъзи и се превръща в бестселър. През 2017 година е отличен с наградата за къс разказ "Рашко Сугарев" за разказа "Черни квадрати"..

публикувано на 11.12.24 в 08:30