Рикардо Шайи, хорът и оркестърът на Миланската скала и солистите Красимира Стоянова, Елина Гаранча, Франческо Мели и Рене Папе на 4, 7 и 9 септември представиха в катедралата на Милано, в Базиликата „Санта Мария Маджоре“ в Бергамо и с Старата катедрала в Бреша „Реквием“ на Верди в памет на жертвите на Covid-19. С тези три изпълнения Милано се свърза с двата най-пострадали града на област Ломбардия. На концерта в Милано присъства президентът на републиката Серджо Матарела, президентът на областта Атилио Фонтана, кметът на Милано Джузепе Сала и архиепископът на Милано Марио Делпини. В катедралата са допуснати само 600 души. Част от местата са били запазени за хора пряко ангажирани с борбата с коварната болест. Оркестърът е бил от 90 души, които са били с маски и 94 хористи.
Завръщането на публиката в прочутия театър вече е факт. На 12, 14, 16 и 17 септември беше изпълнена 9 симфония на Бетовен отново под диригентството на Рикардо Шайи. Първата вечер е била само медици, а останалите три за публиката на театъра, която влезе за първи път в залата, за да чуе съставите. Солисти на симфонията бяха Красимира Стоянова, Екатерина Губанова, Михаел Кьоних, Томаш Кониечни. Запис от този концерт ще предложим в някое от следващите издания на Метроном.
В месеците до 7 декември, когато по традиция се открива новия сезон на Миланската Скала са предвидени няколко събития.
От 11 септември на разположение на почитателите е новият диск на Рикардо Шайи посветен на музиката на Оторино Респиги. Сред творбите са „Римски пинии“, „Ария за струнни“, „Легенда“, „Старинни танци и арии“, „Римски фонтани“.
На 13 септември се състоя и първия концерт на Филхармонията на Миланската Скала. Събитието беше наречено Концерт за Италия. На пулта отново беше Рикардо Шайи, а солист беше Максим Венгеров, които изпълни цигулковия концерт на Менделсон. Прозвучаха и прочути симфонични страници от италиански опери. На този традиционен концерт, който се провежда на площада в Милано през юни обикновено присъстват 40 хиляди души, но сега бройката беше доста намалена. Затова пък концертът се предаваше по всички платформи и от РАИ5.
В залата филхармонията ще свири на 4 октомври, като Рикардо Шайи е избрал програма – Ария от Респиги, Серенада на Дворжак, „Аполон Мусагет“ на Стравински. Концертите, които ще изнася оркестърът ще бъдат двойни – в неделя един сутрин и един вечер, за да могат да бъдат посетени от всички абонати. Те ще бъдат без пауза. Официално сезонът на филхармонията ще бъде открит на 14 декември.
От 6 до 19 октомври Рикардо Шайи ще представи концертно „Аида“ на Верди. Ангажирани са Сайоа Ернандес, Анита Рачвелишвили, Франческо Мели и Лука Салси. За първи път ще може да се чуе нова версия на трето действие. Професор Анселм Герхард е изследвал наследството на Верди в Сант`Агата, което от пролетта на 2019 г. може да бъде разглеждано в архива на Парма. Така е открил оригиналната версия на началото на трето действие на „Аида“. За това начало има сведения в писма на Верди , но до сега не е имало следи. Особен интерес представлява четиригласен хор „А ла Палестрина“, от който Верди се отказва и според специалистите гой го използва след това в Реквиема написан през 1874 г. в памет на Алесандро Мандзони.
Първоначално този Реквием е бил замислен в памет на Джоакино Росини. Но след смъртта на Мандзони Верди пише произведението в негова памет. „Искам да засвидетелствам колко голямо уважение и благоговение питаех и питая към този велик човек, който вече го няма – четем в кореспонденцията на композитора до издателя Рикорди – и че Милано толкова достойно го почете“. Реквиемът е изпълнен в Милано на 22 май 1874 г. от Тереза Щолц, Мария Валдман, Джузепе Капони и Ормондо Маини, а на пулта е бил самият Верди. Повторен е отново след три дни.
В деня на музиката 1 октомври в „Метроном“ ще прозвучи записът от 4 октомври.
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..
Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..
"Крадецът на праскови" е нова българска опера по едноименната повест на Емилиян Станев, чиято втора премиера предстои утре (21 декември) от 19 ч. в..
"Обадете се по-късно – в кома съм" е премиерен спектакъл в Сатиричния театър "Алеко Константинов" по пиесата на Жан Пиер Мартинез "Критично..
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg