Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Истории в ефира

Александър Христов: Радиото е интимна медия

Обществените медии имат голямо бъдеще, те могат да бъдат независими, което им дава огромния лукс на свободата

Александър Христов
Снимка: личен архив

През месец януари 2021 г. по повод 50-годишния юбилей на програма "Христо Ботев" предаването "Нашият ден" прави среща с лица и гласове от програмата.

Истории в ефира: Един пишещ човек в едно радио – среща с Александър Христов, драматург от редакция „Радиотеатър“.

Писането  

"Всеки пишещ човек пише за някого извън себе си. Писането винаги е един вид диалог. Писането е актът от теб към идеята за друг."

Медиите 

"До голяма степен медиите в сегашния им вид са много близки до маркетинга – те продават продукт. Цедката е толкова широка, за да привлича повече хора, че накрая имам чувството, че сме изпаднали в новговор на Оруел – един език, който за мен е изкуствен, далечен, той е само с кодови думи, по-скоро символи, които да те закачат да влезеш, да кликнеш... и интимността изчезва. Кратката форма доминира изцяло – иконично е. А радиото е интимна медия. Винаги директното, интимното, искреното говорене – да говориш, както мислиш – е по-добрият вариант. Дори и с риск това да не се възприема.

Мисията на радиото 

Обществените медии са длъжни да дават алтернатива на нещата, които се случват, и да гледат от по-различна и по-задълбочена гледна точка. Обществените медии имат задължението да запазят идеята за авторитет. Когато има някакъв обществен дебат, проблем, да имаме възможност да чуем хората, които наистина разбират и ние припознаваме като авторитети. 

Защото демократизацията на информацията ни оставя с едно грешно впечатление, че ние разбираме от всичко, а това далеч не е вярно. Наше право е да подходим емоционално и да решим каква е нашата позиция, но това не означава, че тази позиция е информирана. И тук идва мисията на радиото."

Радиото след 50 години

"Моето лично усещане е, че, първо, ще се върви – и в радио, и в телевизия – към нелинейно потребление на медиите. Те ще се правят линейно, но ще се потребяват нелинейно. Т.е. слушателят сам ще решава кога да потребява даден продукт, независимо кога е минал в ефир. Второ, казвам го с чисто сърце и не защото работя в такава медия, смятам, че обществените медии ще имат все по-голямо бъдеще, защото те имат способността да бъдат независими – не са пряко зависими от икономически инструменти, което им дава огромния лукс на свободата." 

Чуйте повече в звуковия файл.

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Снимка от проекта „Суша“

Мария Налбантова за сушата в човека

Проектът „Суша“ включва четири части от една обща картина, в която сушата едновременно е сянка от миналото и част от настоящето. Пейзажът се променя, виждаме езеро, река, локва и море. Четири ритуала против суша с направата на четири сапуна, чиито съставки са намерени на всяко конкретно място: земя, вода, пясък, водорасли, речна „баластра“, ръжда от..

публикувано на 02.03.21 в 12:22

Estorium – първият дигитален атропологичен архив

Estorium e първият дигитален антропологичен архив, който си поставя за цел да съхрани живия образ и духовния отпечатък на милиони хора. Заснети в естествената им среда, героите на архива са представени чрез документални портрети и автентични истории, разказани в писмена форма, фотографски образи, аудио, видео и виртуална реалност. Всеки разказ е..

публикувано на 02.03.21 в 09:05
Боян Манчев

Излезе първият том на "Свобода въпреки всичко" от Боян Манчев

Излезе първият том на "Свобода въпреки всичко" от Боян Манчев, резултат на дългогодишен труд, завършен в края на 2020 г. Книгата е замислена като фундаментално философско изследване върху проблема за свободата. Какво е свободата? Дали свободата е условие на самото съществуване или тя е, напротив, единствено негов утопичен хоризонт? Ако свободата..

публикувано на 01.03.21 в 16:21
Плакат: Георги Сиркатов

„Shopping and F***ing“ – за консуматорството като болест на съвременния човек

Премиерният спектакъл „Shopping and F***ing“ очаква първите си зрители на 4 и 5 март в I AM Studio . Автор на пиесата с провокативно заглавие е английският драматург, актьор и писател Марк Рейвънхил, а постановката е дипломен спектакъл на Димитър Илиев. „Да консумираш или да те консумират? Това се пита в пиесата на Марк Рейвънхил...

публикувано на 01.03.21 в 14:53

Рисунката и съвременното изкуство

Рисунката е най-първият творчески акт на художника. Тя е виждане и претворяване на обектите в света. Тя е нахвърляна идея, или замисъл, или проект. Тя е в основата на бъдещо завършено произведение, но и сама по себе си е произведение на изкуството – и същевременно по традиция е израз на умението на художника. Каква е ролята, а и формите на рисунката в..

публикувано на 01.03.21 в 11:20