Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Доц. Евгения Сендова: Ключовата роля е на учителя

За „Сендовата система“ и чудесата в образованието

Антон Каро: Имаме нужда от повече структурираност на учебния процес, така че знанието да не е просто набор от факти

| обновено на 19.01.21 в 13:00
Снимка: БГНЕС

Какво означава уроците да пораждат интерес у децата, какво означава да не се пишат оценки и колко лесно е да отглеждаме и щастливи, и знаещи, и можещи деца. Доколко актуална и приложима е днес т.нар. „Сендова система“ или още за проекта на времето – „Проблемна група в образованието“. 

През 1979 г. акад. Благовест Сендов казва, че компютърът може да се разглежда като "удължител на човешкия мозък" – ако човек е умен, става по-умен, ако човек е глупав – става по-глупав. На 19 януари се навършва една година, откакто акад. Сендов приключи земния си път. Няма поколение у нас, което да не е чувало името му и това да не е будело почитание. Човек, силно ангажиран с проблемите на образованието, начина на преподаване и модела на висшето образование. 

Доц. Евгения Сендова, математик, член на Съюза на математиците в България, член на Американското математическо дружество, преподавател и учител, 1984-1990 – сътрудник към Проблемната група по образованието – БАН и МОН; от 1997 – тютор към програмата Research Science Institute (RSI) за ученици с изявени способности в областта на математиката и информатиката, организирана от Center for Excellence in Education, съвместно от с Massachusetts Institute of Technology, САЩ, разказва в "Нашият ден":

"Имала съм удоволствието и честта да общуувам с него още като студентка (след 1962 г.). По-късно да бъда член на неговия сектор по математическо моделиране, по-нататък да бъда участник в Проблемната група в образованието. До последно имаше какво да чуя и науча от него. Наричахме го Професора. Той винаги споделяше с нас, студентите, това, което го вълнува. В един момент той каза: "Ще правим буквар. Нов буквар, който ще прави децата любопитни към знанието, към науката. Този буквар ще бъде новият "Рибен буквар". В този буквар са включени усилията и таланта на огромна група хора, под ръководстото на проф. Сендов, идейният организатор беше проф. Ангушев, също Розалина Новачкова и проф. Янакиев... един фантастичен буквар като текст – с хумор, математика и език...

Ако сме се научили и можем да учим децата да се справят с нестандартни ситуации, да мислят, да приемат предизвикателството не със страх, а с хъс, да го преодолеят и да се почувстват горди от това, тогава сме си свършили работата. Детето трябва да умее да пише, да редактира, да смята, да играе и да се радва."

За ролята на учителя доц. Сендова казва: "Ключовата роля е на учителя. От учителя трябва да се изисква да бъде изследовател, човек, който осмисля съществуването си и присъствието си в клас – разговаря с децата, радва се на техните въпроси, използва въпроса на детето като искра и детето да бъде част от един изследователски екип."

Учениците и студентите трябва да бъдат научени да се учат през целия си живот. Отговорност, възпитание, парите не са всичко – това са част от заветите на акад. Сендов.

Чуйте повече в звуковия файл.

Д-р Антон Каро, неврофизиолог, методист-сугестопед, експерт по хуманни педагогики, разказва в "Нашият ден":

"Да се докосна до Сендовската система беше мечта. Когато говорим за тази система, трябва кажем, че това е български експеримент. И е хубаво да изследваме българската следа в педагогиката – какво сме направили през тези години, защото трябва да има приемственост между поколенията. 

Имаме нужда от повече чудеса в нашата образователна система. Имаме нужда от повече структурираност на учебния процес, така че знанието да не е просто набор от факти – да се учи в състояние на концентрация. И трябва да може да се редуват определени активности, дейности по такъв начин, че да не настъпва умора."

Антон Каро разказа за видеоматериалите с доц. Жени Сендова ("10 заповеди на ПГО", Не се страхувайте да научите нещо от децата!). "Една от тези заповеди, например, е: "Не въвеждайте ново понятие, преди децата да почувстват нужда от него". Учителят, когато преподава и изпитва, е наясно какво знае ученикът. Тези "десет заповеди" са принципи. Това са неща, от които можем да се поучим и да приложим."

Чуйте повече в звуковия файл.


 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ще станат ли безполезни сегашните ваксини

Вирусът SARS-CoV-2 като всички коронавируси е РНК-вирус, който мутира почти веднъж месечно. Различните му варианти обясняват и защо в определени части на света вирусът предизвиква различни по тежест инфекции и защо при различните хора заразата преминава различно. Сред най-притеснителните за учените и здравните експерти варианти са британският,..

публикувано на 02.03.21 в 08:45

В Мексико сити музеите са безплатни веднъж седмично

Mексико сити – 22 милиона души (заедно с предградията), смрад, тежък трафик, смог, раздираща битова престъпност. От всички наслоени в съзнанието ни твърдения все още валидно за мексиканската столица е само едно – тя продължава да е третият по гъстота на населението град в света. Очакваш въздухът да има вкус на облизани 5 стотинки и да виждаш това,..

публикувано на 01.03.21 в 13:04

Разумът на чувствата

„Мога ли да разчитам на този човек? Мога ли да уважавам този човек?“ Еволюционните психолози казват, че това са първите два въпроса, които несъзнателно всеки от нас си задава, когато срещне непознат. Способността да разчитаме намеренията и емоциите на околните е била важна част от развитието ни като вид и е ключова за отношенията ни до днес. Има..

публикувано на 01.03.21 в 09:35
Милен Братанов

Какво означава доверието и каква е етиката на високата планина

Къде се заражда планинарската култура и какво трябва да знаят планинските водачи в Алпите, това ще ни разкаже Милен Братанов, планински водач и републикански шампион по алпинизъм, но също и щатен планински спасител в Планинската спасителна служба и инструктор по планинско спасяване. Говорим с Милен Братанов за курсовете за планински водачи в Шамони,..

публикувано на 28.02.21 в 11:55

За традиционната алпиниада „Северен Джендем“

Северен Джендем е особено място. Място, за което се говори с уважение. Ако трябва да си го представите – Северен Джендем обхваща територия между северните склонове на върховете Ботев, Малък Юмрук, Ушите, Параджика, Юрушка грамада и Марагидик, и има славата на едно от най-хубавите, но и най-суровите места у нас за зимен алпинизъм. Традиционно в края на..

публикувано на 26.02.21 в 17:35