Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Внимание – онлайн пазаруване

| обновено на 07.04.21 в 11:42
Снимка: Pixabay.com

Какви данни ни искат стандартно при онлайн пазаруване? Кога трябва да ни светне червена лампичка за заплаха? Какво трябва да включва предварителната проверка на търговеца, когато пазаруваме от непознат сайт?

Темите коментира в “Нашият ден“ Соня Спасова, директор на Европейския потребителски център.

“Има едно количество данни, които са необходими, за да получим доставката. Това са адрес, на който искаме да получим стоката, може да бъде офис на куриер, може и офисът, където работим. Също така имена и телефон за връзка. Това са минималните данни, без които доставката няма как да се случи.

Възможно е да се замислим, ако някой ни иска детайли за банковата сметка предварително или някакъв вид парола – било то към поща или към банкова сметка. Това са данни, които не са необходими за една поръчка.

Преди известно време от страна на Европейската комисия беше оповестено едно проучване, че около 56% от хората, които са пълнолетни в ЕС, по една или друга причина са станали жертва на онлайн измами в последните две години. Най-честата финансова загуба на тези хора е между 0 и 500 евро.“


Типове измами

“При нас има оплаквания и жалби на хора, които са пострадали с по-големи големи суми. Те са загубили сумите, защото не се е стигнало до доставка. Най-честите проблеми са – потребителят харесва кола в даден сайт, свързва се с търговеца, започват комуникация. Повечето случаи подобна комуникация се извежда извън официалните канали, извън имейлите на фирмата в популярни чат приложения. Това е по-знаков сигнал, който може да притесни потребителя и да обърне внимание, че може да има нещо нередно.

След достигане до договорка потребителят плаща пари за колата, като получателят в голяма част от случаите е физическо лице и то в друга държава, а не там, където би трябвало да се намира колата. Това е вторият сигнал, на който трябва да обърнем внимание, ако искаме да сключим подобна сделка – къде и на кого плащаме.

Другият знак е, че плащането е чрез директен трансфер, чийто краен получател трудно може да се проследи. Това също е начин да бъде измамен човек.

Нашият съвет е винаги да се прави проверка на това от кого се купува и на кого се плаща, на кого се превеждат парите.“

Кога да търсим Европейския потребителски център

“Европейският потребителски център в България може да съдейства, когато потребител, който живее в България, има проблеми с търговец извън България в рамките на ЕС, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство. Необходимо е обаче отсреща да има действителен търговец, с когото ние провеждаме преговори. При нас се обръщат потребители, които са направили някаква поръчка и тя закъснява, търговецът не спазва срока за доставка. Или получават нещо различно, което трябва да бъде заменено. След това търговецът не иска да им съдейства бързо.“

Разговора можете да чуете от звуковия файл.


 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Експрокурорът, адвокат Захари Генов

Разноски в съдебното производство, спиране на наказателно дело и още

Адвокат Захари Генов отговаря на въпроси, зададени от слушатели на БНР в предаването “Законът и Темида“. Първият въпрос касае разноските в съдебното производство . Той е зададен от Елица Попова от Карлово. Много е важно дали тези разноски са претендирани в самото начало на делото – например в исковата молба, или са разноски, които по..

обновено на 16.04.21 в 14:39
д-р Десислава Каменова, адвокат

Медиацията и невербалната комуникация

Книгата "Медиацията и невербалната комуникация" на д-р Десислава Каменова, адвокат,  е посветена  на медиацията – извънсъдебното решаване на спорове, както и на това как езикът на тялото помага или вреди в конфликтна среда.  Медиацията е извънсъдебна процедура, която дава възможност на всеки да участва пълноценно при разрешаването на конфликт, при..

обновено на 16.04.21 в 12:46
инж. Богдан Милчев

Инж. Богдан Милчев: Пътната безопасност не е приоритет на нито една институция

Пътната обстановка в страната –  поглед към изминалата година. Инж. Богдан Милчев от Института за пътна безопасност коментира в “Нашият ден“ пътната ситуация в момента. Има ли спад на ПТП “Има почти незначителен спад в ПТП, но в същото време, това което ни показва статистиката, е – нечувано за всички времена на статистиката..

публикувано на 16.04.21 в 11:45
Милен Цветков

Как продължава делото за смъртта на Милен Цветков

С разпит на свидетели продължи делото за смъртта на Милен Цветков – журналистът и телевизионен водещ загина преди една година при тежка катастрофа, предизвикана от 23-годишния Кристиан Николов.  Очевидци на инцидента и близките на Кристиян дадоха показания на 15 април . Темата коментира в “Нашият ден“ журналистът Силвия Великова ...

публикувано на 16.04.21 в 09:43
Георги Киряков

Председател на НС с мнозинство от партиите на протеста е голямата новина

Коя беше новината от първото заседание на 45-ото Народно събрание? Как ще изглеждат следващите парламентарни месеци? Какво ни казва Борисов с подадената неприсъствено оставка? Темите коментира в “Нашият ден“ политологът Георги Киряков : “ Новината беше изборът за председател на Народното събрание с мнозинство от партиите на..

публикувано на 16.04.21 в 09:05