Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Спомен за Бойка Косева

Снимка: архив Св. Димитрова

В оперната вечер на програма „Христо Ботев“ (10 април от 20 часа) ще може да слушате фрагменти от „Набуко“, „Бал с маски“, „Трубадур“, „Дон Карлос“ и „Хованщина“ с участието на голямото мецосопрано Бойка Косева. Не пропускайте и изпълненията ѝ на тринайсет песни от Фредерик Шопен заедно с Недялка Чернаева и откъс от интервю с певицата запазено в Златния фонд на Националното радио.

Бойка Косева е родена на 10 април 1926 година. Баща ѝ Иван Денев е учител в Осиково и през останалото време се занимава с тежка кърска работа, а майка се е славела с големия си и красив глас.
Младата Бойка учи в гимназията в град Попово. Живее на квартира у Тихомир Златев, който е запален любител музикант и с охота участва във всички театрални представления в читалището. По-късно Златев става актьор във Варненския театър. Той е човекът, който вдъхновява Бойка да поеме по пътя на изкуството. Тя учи цигулка при гимназиалния учител Христо Дюлгеров, но желанието ѝ да пее е непреодолимо и скоро започва да посещава уроци по вокално майсторство. Заедно с Хрисанд Бъчваров участва в ученически концерти.

Баща ѝ не възразява срещу мечтата на дъщеря си да стане певица. Тя се свързва с Мати Пинкас, която я подготвя за приемните изпити в Софийската музикална гимназия. Записана е в класа на Ана Тодорова. Бойка преживява трудните военни години в София. Баща ѝ изнемогва в старанието си да изучи момичето и често се шегува с думите: „Аз уча дъщеря си да пее, ама сам скоро ще проплача. Парите не стигат до никъде...“

Нищо не е в състояние да изплаши Бойка Косева нито сега, нито по-късно в студентските години когато музиката е по-близо от всякога.
Докато учи в Музикалната академия тя работи в ансамбъла на Министерство на вътрешните работи.
1961 е годината на нейния дебют. На сцената на Варненска опера тя изпълнява ролята на Майката на Марженка в „Продадена невеста“ на Сметана. Ролята е малка и участието ѝ сякаш остава незабелязно, но тя е щастлива – преодоляла е страха си и очаква следващия трепет от предстоящ спектакъл. Той не закъснява! В „Янините девет братя“ на Любомир Пипков тя отново се превъплъщава в Майката. Желанието за работа и растящия ентусиазъм я подтикват да се яви на конкурс в Софийската народна опера, след който е приета в солистичния състав на театъра. Следват Десислава в „Боянският майстор“, Сузуки в „Мадам Бътерфлай“, Берта в „Севилския бръснар“, Фрося в „Семьон Котко“, Азучена в „Трубадур“, Еболи в „Дон Карлос“, Ортруд в „Лоенгрин“, Фенена в „Набуко“.

Дори и след най-големите си успехи Косева търси начини да направи интерпретациите си по-пълнокръвни и да добавя още и още нюанси в актьорската и вокалната си работа. „Не съм отскоро на сцената, а в началото на всяка роля имам чувството, че оперната сцена е някъде нависоко, до нея има много и стръмни стъпала...“

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

„Надпяване” – фолклорната класация на програма „Христо Ботев”, май 2021

В класацията „Надпяване“ всеки месец ще ви бъде представяна различна музика. Екипът на предаването се старае да бъде на вълните на новите фолклорни жанрове, но и да не забравя традиционното звучене на любимата ни народна музика. В ефира на програма „Христо Ботев“ ще чуете да се съревновават не само прекрасни певци, но и виртуозни инструменталисти. Освен..

обновено на 16.05.21 в 09:41
Рене Флеминг в ролята на Русалка

Из архивите на Метрополитън опера – „Русалка“ от Антонин Дворжак

„Русалка“ под режисурата на Ото Шенк се появява на сцената на Мет през 1993 година, възобновена е през 2014 г. Декорът е дело на Гюнтер Шнайдер-Симсън, реалистичен и детайлен до „последното цветенце на горската поляна“. Това е една живописна и пъстра постановка, достойна за илюстриране на луксозна детска книга, затова и критикувана. На фона на..

публикувано на 15.05.21 в 07:50

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 31 май 2021

16 май 3.00 часа – Антонио Вивалди (1678-1741), Концерт в Ре мажор RV.513 за две цигулки и оркестър. Солисти: Никола Бенедети (цигулка) и Родолфо Рихтер (цигулка) 3.17 часа – Георг Фридирх Хендел (1685-1759), Кончерто гросо в Си бемол мажор, оп. 3 № 2. 3.29 часа – Антонио Вивалди (1678-1741), Концерт в ре минор RV.514 за две цигулки и оркестър...

публикувано на 14.05.21 в 16:38

Радиосимфониците възхваляват Испания с музика от Шабрие, Родриго, Римски-Корсаков и Де Файя

Страна с богата история и уникална култура, Испания изиграва важна роля в развитието на западната музика. Нейното влияние ясно може да се усети в творчеството на редица френски, немски, руски и австрийски композитори. Испанският дух и темперамент са и „червената нишка“, около която е обединена програмата на концерта, с който радиосимфониците и..

обновено на 14.05.21 в 11:34

„Русалка”, лирична приказка в три действия от Антонин Дворжак

Либрето – Ярослав Квапил Изпълнена за първи път на 31 март 1901 година в Националния театър, Прага. Действащи лица: • Русалка (сопран) • Принца (тенор) • Княгинята (сопран) • Водния дух (бас) • Магьосницата (алт) • Горския (тенор) • Помощник-готвача (сопран) • Първа нимфа (сопран) • Втора нимфа (сопран) • Трета нимфа (алт) • Ловеца (баритон)..

публикувано на 14.05.21 в 08:40